Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 08:52
  #697
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Då hade jag missförstått det helt och hållet. Trodde man kunde föra över mellan sina egna utan avgifter, men när jag tänker på det så är det en självklarhet att det inte är möjligt.

Vad är ert bästa tips om jag vill köpa eth?
Köpa bitcoins på localbitcoins, därefter föra över dom till coinbase och där köpa eth?

Coinbase är smidigt, men spontant var det fan dyr avgift för att köpa/sälja BTC. Du har nog hur många exchanges som helst för att shoppa ETH
Citera
2017-05-05, 09:24
  #698
Medlem
Har nu fört över mina bitcoins till coinbase, men ser att jag måste "add payment method", behövs verkligen det om jag vill handla eth med mina bitcoins jag redan har där?
Citera
2017-05-05, 09:40
  #699
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Har nu fört över mina bitcoins till coinbase, men ser att jag måste "add payment method", behövs verkligen det om jag vill handla eth med mina bitcoins jag redan har där?

bra fråga..jag har redan lagt till sånt så det funkar för mig. men det borde gå att handla direkt eftersom du har BTC på kontot..

på yobit kan du växla BTC/ETH enkelt iaf
Citera
2017-05-05, 09:46
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
bra fråga..jag har redan lagt till sånt så det funkar för mig. men det borde gå att handla direkt eftersom du har BTC på kontot..

på yobit kan du växla BTC/ETH enkelt iaf
Ska kolla in yobit
Förde över dem till cex.io, ska testa handla mina eth där, verkar vara smidig sida.
Citera
2017-05-05, 09:53
  #701
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Ska kolla in yobit
Förde över dem till cex.io, ska testa handla mina eth där, verkar vara smidig sida.
cex alltså, var längesedan man var aktiv där Men det funkar nog smidigt där!
Citera
2017-05-05, 11:35
  #702
Medlem
Ursäkta en fråga ifrån en total noob...

Jag vill börja ett sparande i bitcoins, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. På https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet så finns ett antal olika plånböcker. Jag tänkte använda någon av dem som finns under alternativet Windows. Inte en klient som är en full nod och har hela bitcoin-datat på hårddisken utan någon av de andra.

Men jag förstår inte konceptet med "plånbok". Om jag använder mig av till exempel "Green address" och den plånboken slutar att fungera, säg att företaget eller organisationen bakom lägger ned, kommer jag aldrig kunna komma åt mina pengar då?

Borde inte mina privata nycklar lagras i en wallet.dat på min dator? Och om "Green address" försvinner borde jag kunna använda något annat system för att föra över pengar. Eller hur funkar det?

Hoppas det går att begripa vad det är jag inte förstår...
Citera
2017-05-05, 12:15
  #703
Medlem
Vilken svensk bank har enligt er störst öppenhet/förståelse vad gäller virtuella valutor? Man är ju medveten om att en Swedbank-kund fick sitt konto fryset efter försäljning av bitcoins för ett antal år sedan.

Ponera att man har investerat väldigt väl och vill sälja virtuella valutor för mångmiljonbelopp i SEK. Säg att man har gjort sina köp/sälj av bitcoins via bt.cx och Safello, vilka båda agerar i enlighet med finansinspektionen. Vilken svensk bank vill man helst använda sig av då för en direktinsättning?

Swedbank går ju bort nästan direkt ur ett historiskt perspektiv.
Citera
2017-05-05, 12:24
  #704
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuppnupp
Ursäkta en fråga ifrån en total noob...

Jag vill börja ett sparande i bitcoins, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. På https://bitcoin.org/en/choose-your-wallet så finns ett antal olika plånböcker. Jag tänkte använda någon av dem som finns under alternativet Windows. Inte en klient som är en full nod och har hela bitcoin-datat på hårddisken utan någon av de andra.

Men jag förstår inte konceptet med "plånbok". Om jag använder mig av till exempel "Green address" och den plånboken slutar att fungera, säg att företaget eller organisationen bakom lägger ned, kommer jag aldrig kunna komma åt mina pengar då?

Borde inte mina privata nycklar lagras i en wallet.dat på min dator? Och om "Green address" försvinner borde jag kunna använda något annat system för att föra över pengar. Eller hur funkar det?

Hoppas det går att begripa vad det är jag inte förstår...

multibit är en lokal wallet som inte sparar hela blockchain på hårddisken. samma med jaxx, som verkar ännu bättre då man snabbt kan konvertera mellan olika kryptovalutor direkt!

Men man bör som sagt kolla upp hur det funkar med wallet-backupen på de olika walletarna för backup har dom såklart.

Onlinewallets är såklart mer risky. Försvinner siten/sidan så är dina coins också borta.
Citera
2017-05-05, 12:36
  #705
Medlem
OK, man kan ta en backup på sin plånbok, men det verkar som att en sådan backup bara kan läsas av den klient som jag gjort backupen med. Vad händer om klienten försvinner, slutar att fungera?

Men wallet.dat som används av bitcoin core verkar ju vara en standard för plånbok. Finns det några av de andra klienterna som klarar av att exportera till en wallet.dat fil för att kunna spara undan en backup i det formatet?
Citera
2017-05-05, 12:54
  #706
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuppnupp
OK, man kan ta en backup på sin plånbok, men det verkar som att en sådan backup bara kan läsas av den klient som jag gjort backupen med. Vad händer om klienten försvinner, slutar att fungera?

Men wallet.dat som används av bitcoin core verkar ju vara en standard för plånbok. Finns det några av de andra klienterna som klarar av att exportera till en wallet.dat fil för att kunna spara undan en backup i det formatet?

Ingen aning om jag ska vara ärlig, jag tittade lite snabbt på jaxx och multibit men hittade inget användbart tyvärr.
Citera
2017-05-05, 14:22
  #707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuppnupp
OK, man kan ta en backup på sin plånbok, men det verkar som att en sådan backup bara kan läsas av den klient som jag gjort backupen med. Vad händer om klienten försvinner, slutar att fungera?

Men wallet.dat som används av bitcoin core verkar ju vara en standard för plånbok. Finns det några av de andra klienterna som klarar av att exportera till en wallet.dat fil för att kunna spara undan en backup i det formatet?
Jag vet att Copay har en "Recovery tool" du kan använda om Copay skulle försvinna. Den ligger uppe här bland annat: https://bitpay.github.io/copay-recovery/ med öppen källkod. Kan tänka mig att de flesta wallets har denna funktion men kan tyvärr inte svära på det då jag inte har koll.
__________________
Senast redigerad av Oligarque 2017-05-05 kl. 14:24.
Citera
2017-05-05, 18:55
  #708
Medlem
Här hittade jag lite info om hur man kan exportera privata nycklar ur klienter:

http://docs.bitshares.eu/muse/migrat...t-clients.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback