Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-06, 08:44
  #217
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boroshlawa
Underbar tråd. Har en fråga som förmodligen har besvarats tidigare, men har inte orkat läsa igenom hela tråden.

Finns det några fördelar att skaffa BC om man är en vanlig "Svensson". Förutom alla avgifter banker tar såklart. Men om man inte är jätteengagerad, är det då bättre att vänta ett par år tills BC blir mer allmänt vedertaget? Det är så jävla invecklat verkar det som, även om jag inte är insatt i det.
För det första är bitcoin redan idag extremt mycket mindre komplicerat än det du handlar med idag. Skillnaden är att det du använder idag har du varit tvungen att lära dig sedan barnsben och begriper därför idag den lilla högnivå-del av systemet som krävs för att du ska hantera vardagen.

Faktum kvarstår dock, att du lärt dig kronor men inte bitcoin. Så till frågan om det är nödvändigt att lära dig bitcoin idag blir det väl "kanske". De tillämpningar där bitcoin är smidigare redan idag är tämligen begränsade, så du har inte just nu någon större sådan fördel.

Den kanske största vitsen med att lära dig bitcoin idag är att det är ditåt utvecklingen kommer att gå på ett eller annat sätt. Dvs dels måste du förr eller senare få in i huvudet att saker och ting har förändrats (så varför inte redan nu), dels är det inte speciellt tokigt att vara insatt i det nya när saker börjar röra på sig.

Sedan finns det ett större perspektiv som kan vara intressant av andra skäl. Sveriges utveckling med att gå mer och mer mot ett rent oligopolägt banksamhälle - Sveriges rush mot att gå mot forcerade visakort är direkt katastrofal för merparten av befolkningen (alla utom profitörerna), och än värre om vi tittar på mänskligheten lite större (du och jag är privilegierade nog att inte lida mer än de tar våra pengar).

Sistnämnda är dock typ som att arbeta ideellt för samhällets bästa, eller åtminstone föra ett positivt budskap utan att få betalt för det, snarare än direkt nödvändigt för dig som individ. Vi kan glömma kontanter och dylikt i Sverige, att snabba på krypto-utvecklingen är enda alternativet.

Ska dock sägas också att de flesta som öppnar ögonen för bitcoin blir ganska intresserade, då det inte går att missa potentialen. Baksidan av detta är att det kan vara lätt att bli fartblind och tro att alla lösningar är next big thing.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2015-10-06 kl. 08:47.
Citera
2015-10-08, 03:14
  #218
Medlem
Tack för snabbt svar. Ok, kanske ska ta och grotta ner mig i BC då. Precis som du säger så är det tidsfråga innan mer eller mindre alla kommer att använda det, eller något liknande på daglig basis.

En annan fråga. Kan min bank spåra min transaktion när jag köper eller säljer BC? Om jag förstår saken rätt så är swish det vanligaste sättet att köpa BC, men det jag menar är. Kan min bank se att jag köpt BC för mina pengar? En dum fråga kanske.
Citera
2015-10-08, 10:12
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boroshlawa
Kan min bank se att jag köpt BTC för mina pengar?

Ja, om du köper från t.ex en exchange. Att köpa från en privatperson borde de inte kunna spåra såvida de inte berättar för banken.
__________________
Senast redigerad av GBGglenn 2015-10-08 kl. 10:44.
Citera
2015-10-30, 20:05
  #220
Medlem
cleerboy1s avatar
Vart kan man får tag på Bitcoin maskin till ett bra pris och att man kan tjänar pengar på den utan att elen ska vara för hög?

Det finns väl 2 TB maskin?
Citera
2015-10-31, 10:32
  #221
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Vart kan man får tag på Bitcoin maskin till ett bra pris och att man kan tjänar pengar på den utan att elen ska vara för hög?

Det finns väl 2 TB maskin?
Finns ingen poäng med att minea längre, bara att släppa dom tankarna. Lägg pengarna på BTC istället.
Citera
2015-10-31, 12:31
  #222
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Finns ingen poäng med att minea längre, bara att släppa dom tankarna. Lägg pengarna på BTC istället.

Så du menar att det är bättre att köpa BTC och vänta tills den går upp igen för då går man i vinst?
Citera
2015-10-31, 14:56
  #223
Medlem
Man kan såklart gå i vinst med en miner också om man har gratis el och får minern gratis
Det svåra med Bitcoin mining är att veta hur mycket svårhetsgraden kommer att höjas i framtiden. Om den genererar bitcoin för 100 kr per månad, drar 50 kr el och kostar 500 kr i inköp så är du på plus-minus noll efter tio månader, eller hur? Fel! om svårhetsgraden dubblas varje månad så går du snart minus när den drar in mindre än vad elen kostar.
Mining gör du nog helst bara om du vill lära dig, experimentera eller stödja nätverket, t.ex. nån annan liten coin.
Citera
2015-11-01, 09:55
  #224
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Så du menar att det är bättre att köpa BTC och vänta tills den går upp igen för då går man i vinst?
Ja, om man nu tror på att BTC kommer öka i värde. Det är nu många år sen det fanns någon vits med att minea hemma eftersom protokollet hela tiden anpassar sig efter hur många som håller på, och då har man ingen chans mot de stora serverhallarna. Enkelt uttryckt.
Citera
2015-11-01, 19:25
  #225
Medlem
Finns det någon svensk sida som säljer bitcoin för SEK?

Kan någon förklara hur man går tillväga för att köpa, steg 1 till sista, jag fattar verkligen ingenting om det här.
Citera
2015-11-02, 23:53
  #226
Avstängd
eisapeittes avatar
Har en fråga ang. spårning av btc.

Ett exempel jag kört:

Localcoins -> Bit Launder -> Electrum -> Multibit -> Slutadress

Risken att bitcoinsen skulle kunna bli spårade måste väl vara minimal?
__________________
Senast redigerad av eisapeitte 2015-11-02 kl. 23:56.
Citera
2015-11-03, 01:48
  #227
Avstängd
d-bolls avatar
En transaktion går ju igenom 1-6 olika..

Men på blockchain så kan man ta adressen man skickat till och klicka på "begär betalning" och slippa dessa 6 stegen som gör att det tar sån tid att få coinsen?

Går det?
Citera
2015-11-03, 20:59
  #228
Medlem
Vet inte vad du menar med "1-6 olika" och "6 steg". Du kanske tänker på att vissa mottagare inte anser transaktionen vara slutförd förrän efter 6 block eller confirmations? Detta är alltså något som mottagaren själv väljer. Det är inte bevisat att just 6 block skulle vara optimalt.
Vid 0 block confirmation är det ändå hyfsat säkert att transaktionen kommer att hamna i ett block inom kort om tillräcklig avgift betalats.
Efter 1 block confirmation finns det fortfarande en liten risk att blocket blir ersatt av ett annat block som kommit ungefär samtidigt (orphan block).
Efter 2 block confirmation kan du vara (nästan) helt säker på att transaktionen aldrig någonsin kommer att ogiltigförklaras.
Om någon kräver 6 block confirmation så finns det ingen knapp du kan trycka på som ändrar detta

Knappen "Begär betalning" på blockchain.info används för att skapa en QR-kod som innehåller en bitcoinadress och en summa. Detta för att underlätta för någon som ska skicka dig bitcoin. Personen behöver bara skanna QR-koden istället för att kopiera/klistra in adressen och skriva summan manuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback