Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-15, 12:45
  #841
Medlem
De fördelar som finns är ju egentligen att:

1. Du slipper köa
2. Du får för tillfället ofta lägre månadskostnad.
3. Du får renovera och fixa din lägenhet mycket mer.

Dessa kan sammanfattas i ett ord, frihet. I hyresrätt får man istället säkerhet.
Vad man föredrar är upp till varje person.
Citera
2015-11-15, 18:47
  #842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
De fördelar som finns är ju egentligen att:

1. Du slipper köa
2. Du får för tillfället ofta lägre månadskostnad.
3. Du får renovera och fixa din lägenhet mycket mer.

Dessa kan sammanfattas i ett ord, frihet. I hyresrätt får man istället säkerhet.
Vad man föredrar är upp till varje person.

Jag vet inte om "frihet" är rätt ord riktigt. För mig är BR = commitment. Du måste "bry" dig en j-a massa mer om din BR, inte minst för att du är delägare i BRs lån och hela den faderullan.
Citera
2015-11-30, 00:42
  #843
Avstängd
Fyrtaktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essellte
Har du läst "Rich dad, poor dad"?

Författaren anser att äga sitt egna boende är det sämsta man kan göra rent affärsmässigt.

Bla av anledningen att räntabiliteten för det bundna kapitalet är så dålig.




Att döma av titeln på boken så låter det ju som ren jävla kommunist-klasskamp-propaganda !
Jag har då aldrig någonsin hört att det är en dålig investering att köpa sitt boende ,tvärtom !


Visst köper du något som uppenbart inte ser ut att löna sig, då gör det förmodligen inte det heller, men normalt sunt förnuft säger att en bostadsaffär är en bra investering !


Boken du skrev om fick mig att tänka på en liten historia om räven och rönnbären, har du hört den ?
Citera
2015-11-30, 18:25
  #844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Att döma av titeln på boken så låter det ju som ren jävla kommunist-klasskamp-propaganda !
Jag har då aldrig någonsin hört att det är en dålig investering att köpa sitt boende ,tvärtom !


Visst köper du något som uppenbart inte ser ut att löna sig, då gör det förmodligen inte det heller, men normalt sunt förnuft säger att en bostadsaffär är en bra investering !


Boken du skrev om fick mig att tänka på en liten historia om räven och rönnbären, har du hört den ?

"Rich Dad Poor Dad is a 2000 book written by American businessman, author and investor Robert Kiyosaki. It advocates financial independence and building wealth through investing, real estate investing, starting and owning businesses, as well as increasing one's financial intelligence to improve one's business and financial aptitude. Rich Dad Poor Dad is written in the style of a set of parables, ostensibly based on Kiyosaki's life.[1] In the book, Kiyosaki stresses the ownership of high-value assets that produce cash flow, rather than being an employee." - Wikipedia

Verkar med andra ord inte speciellt vänster.

Här finns en del kritik mot boken:

http://www.johntreed.com/blogs/john-...oor-dad-part-1
Citera
2015-12-03, 18:33
  #845
Medlem
Den största nackdelen med Hyresrätt för mig är det osm överlägset väger tyngst, dvs möjligheten att inreda sin lägenhet efter eget tycke och smak.

Jag vill kunna ha mitt helkaklade badrum precis som jag vill, själv kunna designa mitt eget kök och ha fina parkettgolv och klinker. Jag har inte varit inne i en enda Hyresrätt som jag tycker helt och hållet är något att ha. Antingen är dom äldre och har förjävligt dålig standard. Nya hyresrättslägenheter kan självklart ha en genomgående hög standard men då är dom ofta i en ganska specifik planlösning, en nybyggd tvårumslägenhet är både för liten och för dåligt planerad för mig.

med bostadsrätt så är valmöjligheterna oändliga. Själv föredrar jag lägenheter byggda på 50,60 och 70-talet som jag sen kan utforma som jag vill. Det kan du aldrig göra i Hyresrätt.
Citera
2018-05-17, 12:02
  #846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Frågan är vem det är som kommer att vara en loser när bostadsbubblan spricker? Jag bor i hyresrätt därför att jag inte vill vara med och tävla om vem som kan skuldsätta sig mest (även känt som att "buda") för en övervärderad och redan existerande bostad. Dagen då skiten träffar fläkten (aka enorma räntehöjningar) närmar sig och då vill inte jag sitta i ett superbelånat tacky medelklassluftslott.

Jag tillhör nog undantaget när jag säger att det är min polare som äger hyreshuset jag bor i. Därför trivs jag också mycket bra och känner inte igen mig i din beskrivning. Trots det stämmer nog bilden du målar upp, men endast för sunkhyresrätterna i valfri förort.

Varför är det så viktigt för dig att klanka ner på hyresgäster? Är det bra för samhället att ännu fler personer skuldsätter sig, anser du? Hur ser du på att svenskarna är en av de mest skuldsatta folkgrupperna i världen?


Det är viktigt för honom att klanka ner på hyresgäster för att de "sänker" värdet på hans BR.

Han vill att så många som möjligt går över från HR till BR för att efterfrågan ska öka på hans BR, och därmed kunna sälja den ännu dyrare och tjäna pengar!

Han har väl någonstans förstått att hans BR inte är värt ett skit om inte någon är beredd att betala för den, och att den är värd mycket mer om fler ställer sig i kö!
Citera
2018-09-24, 03:21
  #847
Medlem
VanReys avatar
Den relevanta frågan är var ditt kapital arbetar bäst. Om kapitalet arbetar bäst och har godast tillväxt utanför bostadsrättsmarknaden, men att konsekvensen blir att bo i hyresrätt så skall man självklart satsa på en hyresrätt.
Citera
2018-09-25, 19:03
  #848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Den största nackdelen med Hyresrätt för mig är det osm överlägset väger tyngst, dvs möjligheten att inreda sin lägenhet efter eget tycke och smak.

Jag vill kunna ha mitt helkaklade badrum precis som jag vill, själv kunna designa mitt eget kök och ha fina parkettgolv och klinker. Jag har inte varit inne i en enda Hyresrätt som jag tycker helt och hållet är något att ha. Antingen är dom äldre och har förjävligt dålig standard. Nya hyresrättslägenheter kan självklart ha en genomgående hög standard men då är dom ofta i en ganska specifik planlösning, en nybyggd tvårumslägenhet är både för liten och för dåligt planerad för mig.

med bostadsrätt så är valmöjligheterna oändliga. Själv föredrar jag lägenheter byggda på 50,60 och 70-talet som jag sen kan utforma som jag vill. Det kan du aldrig göra i Hyresrätt.

(när tråden ändå är återuppväckt av någon annan) i min erfarenhet är det inte SÅ vanligt att folk renoverar (stort) i sina BR, särskilt inte nu när det är ā la mode att dödsrenovera innan försäljning. att du aldrig har sett en HR som uppfyller dina boendekriterier/smak får ju tala enbart för dig själv - min lägenhet har exakt rätt saker på rätt ställe och det var en av anledningarna till att jag valde den (det är parkett där det ska vara, stavparkett där det ska vara, helkaklat badrum, diskmaskin, serveringsskåp mm). den är radikalt mycket bättre planerad/renoverad än precis alla BR jag har varit i (i den storleken). jag har alltså exakt motsatt erfarenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback