Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 16:11
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

Jaha

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

Det är väl självklart att man inte renoverar en hyresrätt föt egna pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

Du har tänkt lösa din pension genom att belåna eller sälja din lägenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

Varje gång du handlar mjölk på ICA så betalar du din ICA Handlares ränta och amorteringar...
Inser inte varför det är relevant.
Likaså har byggbolaget som byggde din bostandsrätt blivit rikt...

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

Har mycket trevliga fastighetsskötare, felanmäler jag något på kvällen så är det fixat före lunch dagen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

Inte där jag har bott.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Det är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?

Jag bor i hyresrätt helt enkelt för att det var enklast när jag fick jobb här och skulle flytta hit. Har bott här några år tills jag bestämt mig var och hur jag vill bo. Bestämde mig under förra året och har skrivit på för nyproduktion (bostadsrätt) där jag kommer flytta in nästa höst...
Citera
2015-01-06, 16:13
  #38
Medlem
bithaxs avatar
Det är bra för att hitta någon stans att bo, för unga t.ex.

Men när man har en ekonomi och kan investera är det bättre att satsa på att äga.

Därmed, är det ju fullständigt korkat att göra om hus med massor av ettor till bostadsrättsföreningar, men att stockholmshem skall sitta på en massa hus i bromma bland annat där det bor familjer och pensionärer i 3;or och 4;or.

Att bostadspolitiken har gått åt helvete i sthlm är kanske ingen nyhet?

Skojjiga är också att jag som bostadsrättsinnehavare har lägre boendekostnad än motsvarande hyresrätt med bruksvärdeshyra, bland annat pga den låga räntan.
__________________
Senast redigerad av bithax 2015-01-06 kl. 16:16.
Citera
2015-01-06, 16:27
  #39
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Okej, bra.

Ja, det är helt meningslöst att renovera en hyresrätt och därför gör man det inte heller. Att sätta upp en ny tapet eller att måla om en vägg är dock inga problem. Inget som kostar vansinniga pengar och inte någonting man får igen i vare sig bostadsrätt eller hyresrätt.


Detta stämmer ju inte. Men om vi leker med tanken att jag har en bostadsrätt som pensionär - vad händer sedan? Var kommer pengarna ifrån? Ska jag sälja den måste jag först skatta på eventuell vinst och sedan måste jag ju ha någonstans att bo. Du tror väl inte att man som pensionär kan låna massa pengar att spendera på vad man vill?

Detta är sant, man betalar till sin hyresvärd och dennes skulder. Detta är dock inte någonting jag känner att jag har problem med. Annars kan man ju hjälpa sin bank att bli lite rikare genom att betala dyra räntor.

Jag har aldrig stött på en otrevlig fastighetsskötare eller översittartyper. Eller - en hyresvärd jag hade förut betedde sig som ett rövhål efter att vi hade sagt upp lägenheten - men rent generellt har det aldrig varit några problem. Snarare tvärtom - jag har alltid bemötts trevligt.


Nu vet jag inte var du har bott men det har jag inte stött på. Är saker trasiga ska de lagas. Bara för att man bor i hyresrätt ska man inte tåla vad som helst. Går spisen sönder får man en ny, går diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp sönder kommer hyresvärden och sätter in nytt. Inget man behöver betala för till skillnad mot i hus eller bostadsrätt. Vad tror du det kostar att byta en värmepanna i ett hus?

Ja, det får man även i en bostadsrätt.

Jag behöver inte bo i hyresrätt men gör det de närmsta åren för att det är billigt. Så billigt som jag bor nu bor jag inte i en bostadsrätt eller i ett hus. Då kan man spara undan pengar till husköp.
I en hyresrätt får du inget tillbaka för nya tapeter men i en bostadsrätt ökar värdet vid försäljning.

Nope! I bostadsrätt har avgifterna till föreningen legat stilla i många år. Lånen har blivit flera tusen billigare så det är precis tvärtom!
Citera
2015-01-06, 16:31
  #40
Medlem
Dmitris avatar
Det är så att i en bostadsrätt ska du själv stå för alla inre reparationer och alla lägenhetens egna problem och kostnader. Det blir ofta stora pengar som man helt glömmer i debatten. I en hyresrätt felanmäler du bara och får fixat givetvis förutsätt att du inte varit vårdslös e.d.

MEN

Dagens låga ränteläge gör att det verkar billigt att köpa en bostadsrätt, alla känner sig trygga, det känns bra att vara en del av den stora flocken som rusar fram i full fart, men rätt som det är, oftast när de få tvivlarna börjar ge upp, kommer stupet, massan rusar i full fart över stupet och ned i katastrofen. Våra bostadsrättspriser kraschar med långa mellanrum senast i början av 1970-talet och även i början av 1990-talet. Priserna sjönk dramatiskt många blev värdelösa. Många som t.ex. måste flytta till annan ort e.d. fick med sig en stor skuld att betala av på i många långa år.

När kraschen kommer vet jag inte kanske om tre månader kanske om fem år men den kommer var så säker. Byggkostnaderna har skenat enormt de sista åren, bara föreningens lån i nya bostadsrätter är i dag långt större än totala byggkostnaden för ett nyckelfärdigt hus för bara några år sedan, men de låga räntorna gör att det verkar billigt ändå, byggarna skär guld med täljkniv just nu.
Citera
2015-01-06, 16:37
  #41
Medlem
Om man måste låna hela beloppet för att köpa en BR blir det nog svårt att tjäna på det? Vad kostar inte ett lån i ren ränta?

Jag hoppar in på hemnet och kollar en bokalkyl. Då jag bor i Stockholm så vi letar där. Vi tar en bostadsrättslägenhet, 2 rum på 60m². Avgift 5000 kr/mån och en driftkostnad på 4000 kr/år. Priset är 1.5 miljoner, jag lånar 1.2 miljoner och slantar 300k ur egen ficka (minimum). Jag betalar då 7500k varje månad efter skattereduktion med dagens ränta. Om (och när) räntan går upp till 5% blir månadskostnaden strax under 11000. Okey, lite för dyrt för mig, vi tar nånting billigare.

Vi tar en 1:a i Skärholmen (usch). Den går loss på 1 mille. Jag måste pynta 150k och låna 850 tusen.
Avgiften ligger på 3100 och vi hamnar då på en månadskostnad av 5200 med ränta, amortering och driftkostnad. Vid 5% ränta hamnar siffran på 7700kr.

Båda lånen är på 2.2%, topplån amorterat på 10 år, bottenlån amorteringsfritt.

Jag vet inte.. är ju inte den smartaste personen på forumet men får det bara inte att gå ihop? Visst, är man ett par som tjänar bra med pengar kanske det funkar, men som singel och bara 22 tusen i lön funkar det bara inte. Politikerna lovar ju fler hyresrätter (heh) och det skulle väl kanske få ner priserna på en del BR'er. Dom flesta har nog inget annat väl än att hyra. Nåja, hoppas kunna flytta ut på landet till ett litet hus som pensionär.
Citera
2015-01-06, 16:45
  #42
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
I en hyresrätt får du inget tillbaka för nya tapeter men i en bostadsrätt ökar värdet vid försäljning.

Nope! I bostadsrätt har avgifterna till föreningen legat stilla i många år. Lånen har blivit flera tusen billigare så det är precis tvärtom!
Värdet behöver inte öka för att du tapetserar om.
Citera
2015-01-06, 16:46
  #43
Medlem
heiss avatar
Även om man har en billig hyra? Bor i Göteborg i en etta i orten för ca 2200 kr.
Citera
2015-01-06, 16:49
  #44
Medlem
Mitt hus i Sthlm:s innerstad ombildades för ca 13 år sedan. Utan tvekan ett supperklipp för mig och de 60 andra medlemmarna i föreningen. Ett lån på under en miljon och jag blev bostadsrättsinnehavare med en månadsavgift på lite över tusen kr för 58 kvadratmeter. (lite fusk med siffrorna för att inte röja identiteten)

Sedan hände följande:
Många som hade bott i huset länge sålde snabbt efter ombildningen. In flyttade flera smarta klippnissar, som på felaktiga grunder utverkade tillstånd att hyra ut i andra hand. Vi i den tidiga styrelsen anade ingenting. Men snart nog förvandlades delar av huset till ett veritabel vadrarhem med flertalet oönskade och olämpliga individer som andrahandshyresgäster. Låga avgifter är en bra men farlig tillgång - det drar bl a till sig spekulanter på andrahandsmarknaden.

Snart nog köpte ett par familjekonstellationer in sig i huset. Syftet var uppenbart att sätta sig i styrelsen och kuppa den full med familjemedlemmar - vilket också hände. Med halva släkten i styrelsen kunde ordf kuppa igenom vilka stolligheten som helst, med bl a onödiga arvodestjänster till familjemedlemmarna etc.

Som nämns ovan - fler och fler uppgifter i en bfr:s skötsel överlåts till kommersiella förvaltningsbolag. Inte sällan uppstår en lojalitet mellan förvaltningsbolaget och ordföranden (styrelsen), inte sällan lånar förvaltningsbolaget ut mötesordförande till den viktiga stämman/årsmötet, som är proffs på att tysta ner och köra över "gnällspikar" bland medlemmarna, och därmed gynna den ordinarie ordförandens linje.
Citera
2015-01-06, 16:55
  #45
Medlem
Frys avatar
Jag hyr min eftersom jag inte har råd att köpa en brf där jag bor. Visst vet jag att på sikt så är det bättre att ha en brf, eller ännu bättre en villa/ägarlägenhet där man äger sitt boende på riktigt.

Men jag lägger undan pengar, en ombildning skulle klart vara trevligt också.
Citera
2015-01-06, 16:55
  #46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noto
Om man måste låna hela beloppet för att köpa en BR blir det nog svårt att tjäna på det? Vad kostar inte ett lån i ren ränta?

Jag hoppar in på hemnet och kollar en bokalkyl. Då jag bor i Stockholm så vi letar där. Vi tar en bostadsrättslägenhet, 2 rum på 60m². Avgift 5000 kr/mån och en driftkostnad på 4000 kr/år. Priset är 1.5 miljoner, jag lånar 1.2 miljoner och slantar 300k ur egen ficka (minimum). Jag betalar då 7500k varje månad efter skattereduktion med dagens ränta. Om (och när) räntan går upp till 5% blir månadskostnaden strax under 11000. Okey, lite för dyrt för mig, vi tar nånting billigare.

Vi tar en 1:a i Skärholmen (usch). Den går loss på 1 mille. Jag måste pynta 150k och låna 850 tusen.
Avgiften ligger på 3100 och vi hamnar då på en månadskostnad av 5200 med ränta, amortering och driftkostnad. Vid 5% ränta hamnar siffran på 7700kr.

Båda lånen är på 2.2%, topplån amorterat på 10 år, bottenlån amorteringsfritt.

Jag vet inte.. är ju inte den smartaste personen på forumet men får det bara inte att gå ihop? Visst, är man ett par som tjänar bra med pengar kanske det funkar, men som singel och bara 22 tusen i lön funkar det bara inte. Politikerna lovar ju fler hyresrätter (heh) och det skulle väl kanske få ner priserna på en del BR'er. Dom flesta har nog inget annat väl än att hyra. Nåja, hoppas kunna flytta ut på landet till ett litet hus som pensionär.

En 1a med 3100kr i avgift?

Halvera den siffran tack. Eller snackar vi om en ovanligt stor etta på runt 50kvm? För dom jag känner som bor i 2or betalar inte ens 3100 i avgift.

Dessutom är det klart att du får räkna med amorteringen på topplån om du bara lägger 15%. Men det är ju för att du tar topplån. Hur ser kostnaden ut om du lägger 25% så du bara får ett bottenlån? Då ser det helt plötsligt väldigt bra ut.

Edit:

Snarare såhär:

1.000.000, 150.000 insats 1500 avgift = 3885kr/mån med topplån.

När topplånet är betalt eller om du helt enkelt lägger 25% = 3147kr/mån

Med 5% ränta = 5k/mån.

Räkna sedan med inflationen.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-06 kl. 17:05.
Citera
2015-01-06, 16:57
  #47
Moderator
Allaballawallas avatar
Njaej, kan knappast hålla med TS.

Jag tycker att hela bostadsrättskonceptet är minst sagt hjärndött...
Att "äga" en bostad som man ändå inte kan göra vad man vill med är enligt mig inte mycket mer än självbedrägeri. I många fall måste man få tillstånd av bostadsrättsföreningen för att få göra en hel del prylar och om man har oflax och hamnar i en pissig fastighet med en rutten förening så kan man glömma det mesta förutom gemensamma städdagar och de återkommande trappstädningspassen man blir tildelad.

Att äga något man inte kan kontrollera utan andras inblandning är betydligt mer idiotiskt än att bo i någon annans fastighet och slippa bry sig om allt annat än sin privata sfär.

Tidigare bodde jag mitt på Kungsladugårdsgatan (Kungsladugård i Göteborg) där jag betalade 1800SEK/månad för en etta på 40m² (Hörnlägenhet med fönster i tre riktningar i ett hus med totalt tre hyreslägenheter och stor gemensam trädgård och mindre än fem minuters promenad till Slottsskogen.) och den månadskostnaden hade jag knappast haft om jag "ägde" lägenheten; inte ens månadsavgiften hade varit så låg. Perfekt tid för mig att, som då heltidsarbetande och heltidsstuderande, spara pengar inför framtiden. Eftersom jag inte hade ett "fast" jobb när jag flyttade dit hade jag heller aldrig fått några lån till att köpa en lägenhet i den stadsdelen eller någon annan heller för den delen.

Det enda riktigt vettiga, enligt mig, när det kommer till boende är att äga sitt eget hus och då enbart om det huset ligger utanför stadsplanerat område i en kommun där det är så fritt det bara går att göra så gott som vad man vill med huset.

Att sitta i en bostadsrätt med någon idiot på andra sidan väggen är inget som tilltalar mig det minsta och jag skulle aldrig heller få för mig att köpa en bostadsrätt utan 100% självbestämmande över "min" lägenhet eller hur jag vill ha det i "min" fastighet, på "min" tomt och så vidare. Då detta scenario aldrig kommer att uppstå kommer jag heller aldrig att köpa en bostadsrätt.

Hyresrätt är som jag ser det ett smidigt sätt att slippa all skit som finns med en bostadsrätt om man inte vill bo i villa eller motsvarande alternativt "mitt i en stad". De hyresrätter jag har bott i har samtliga varit av hög standard och utan den där misskötseln som TS tar upp. Jag har aldrig haft några problem med inflytandet över mitt boende då jag så gott som alltid haft vettiga och trevliga hyresvärdar.

TS verkar bara ha erfarenheter från lägenheter i miljonprogramsmiljö med utländska riskkapitalister som hyresvärdar, men då kan man ju undra vad TS egentligen är för lirare och varför denne inte kan få tag på en vettig hyreslägenhet med en vettig hyresvärd?

Att bo i hyresrätt är långt ifrån det sämsta man kan göra.
Jag skulle våga påstå att allt från att slicka på järnvägsräls när det är tio minus ute och tåget närmar sig till att stoppa fingrarna i brödrosten är betydligt sämre...
Citera
2015-01-06, 16:59
  #48
Medlem
De senaste 10-20 åren har bostadsrättspriserna skjutit i höjden, bara de senaste tio åren har bostadsrättspriserna i Stockholm mer än fördubblats (!). Det finns stark anledning att tro att vi befinner oss mitt i en bostadsbubbla som kan komma att spricka inom de närmsta åren. Om man (1) har köpt en bostadsrätt för flera år sedan och har en stor vinst som kan realiseras vid försäljning, eller (2) inte är skuldsatt idag utan bor i hyresrätt eller hos föräldrarna kan det finnas starka skäl att flytta till en hyresrätt.

Om vi har en bostadsbubbla kan den tidigare bostadsrättsägaren kamma ut en fin vinst och sitta tryggt i en hyresrätt vid ett boprisfall. Efter boprisfallet kan sedan bostadsrättsägaren byta upp sig till en finare lägenhet än den tidigare då de gått ner i pris rejält utan att skuldsätta sig mer än tidigare.

För en som ännu idag inte är skuldsatt och inte äger någon bostadsrätt skulle ett boprisfall vara katastrofalt. Idag får man knappt en etta i Stockholm för 1-2 miljoner, att sitta med den skulden och en bostad värd en bråkdel av priset om några år är inte en situation som jag skulle välja.

Men det är klart, allt det här är spekulation från min sida. Någon krasch behöver inte komma den närmsta tiden, det kan mycket väl vara så att den spektakulära prisuppgången fortsätter i flera år till. Men det kan vara bra att ha i åtanke att priserna har ökat otroligt mycket de tjugo åren, mycket fortare än lönerna under samma period. Då kommer följdfrågan: Är det verkligen hållbart?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback