33 497 besökare online
1 095 829 medlemmar • 57 115 374 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Hem, bostad & familj Bostad, hem och trädgård
Svara på ämne
Ämnesverktyg
syscrash
Medlem
syscrashs avatar
Fel, med att bo i hyresrätt slipper man alla tänkbara bekymmer och kan sova gott om natten. Att äga själv kräver mycket mer och är förenat med en massa risker.

selust
Medlem
selusts avatar
Fördelen med min hyresrätt är att jg faktiskt har någonstans att bo.

IHAVENOLIFE
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det var väl inte helt självklarhet att priserna skulle öka? Förr fanns det bostadsrätter som nästan inte kostade något alls. Det hade kunnat bli en miljonförlust om utvecklingen blivit annorlunda.

Vi fick erbjudande 1 Mkr per lägenhet. Alla lägenheter hade samma storlek.

Jag tog ditt mäklare som gjorde en värdering på 1,5 Mkr och då räknade lågt.

Visade detta för grannarna som blev vansinniga och trodde att jag skulle lura dem. Du kanske är en av dessa grannar????

Alltså man kunde gjort ombildningen sålt dagen efter och fått minst 500 tkr minus skatt= 390 Tkr

Eller så kunde man bott kvar och bundit räntan på säg 10 år med en boendekostnad om 5000 kr. Eller så kan man säga nej och bo i HR med 6000 kr i hyra som höjs varje år. Du kan inte renovera och göra som du vill. I BR kan du amortera på ditt lån och få ner boende kostnaden på sikt. Finns många äldre som amorterat bort lånen och endast bor med en avgift på typ 1500 kr i stor lägenhet med andra bor kvar i sina hyresrätter och får betala 10000 kr i hyra på äldre dagar. MEN FORTSÄTT HYRA DU SÅ FÅR VI SE HUR DIN EKONOMI SER UT OM 30 år. Lycka till

SVÅRT VAL????

Så ser de ut med ombildningar i Stockholm. Ändå så vill folk hyra av pappa staten och suga deras kuk i onödan. Vilket man ändå måste göra på andra sätt ...

IHAVENOLIFE
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av kecke78
Priserna är vad marknaden säger att de ska vara. Helt enligt de förutsättningar som finns vid varje givet tillfälle.

I slutet av 80-talet ansågs priserna vara hysteriska, och mycket riktigt dök priserna i början av 90-talet. De som av olika anledningar tvingades sälja då hamnade i knipa. Men de var förhållandevis få, eftersom bara de som verkligen var tvungna sålde. Idag är nog de som köpte i slutet av 80-talet ganska nöjda.

Alltså, lång och kort sikt.

Håller med dig om lång och kort sikt. Visst ska du bara om några månader kanske något år så kan de vara smartare att hyra. Men då finns andra hans alternativ eller inneboende. För den vanliga arbetaren som ska ha ett boende till pensionen är det riktigt idiotiskt att hyra. Samma sak som med aktier. På kortsiktig kan de vara bättre med sparkonto. På långsikt kommer de alltid löna sig att ÄGA saker och ting vare sig de är bostäder, aktier eller företag . Detta tror jag är vad trådskaparen MENAR och jag håller med om det. Finns så otroligt dumma människor men de är väl antagligen därför om klyftorna är så stora i samhället ...

OneDoesNotSimply
Medlem
OneDoesNotSimplys avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Vi fick erbjudande 1 Mkr per lägenhet. Alla lägenheter hade samma storlek.

Jag tog ditt mäklare som gjorde en värdering på 1,5 Mkr och då räknade lågt.

Visade detta för grannarna som blev vansinniga och trodde att jag skulle lura dem. Du kanske är en av dessa grannar????

Alltså man kunde gjort ombildningen sålt dagen efter och fått minst 500 tkr minus skatt= 390 Tkr
De kanske bedömde att det var svårt att få en ny bostad. De kanske hade varit tvungna att låna över 1 miljon kronor om de inte fick tag på en ny hyreslägenhet.

Citat:
Eller så kunde man bott kvar och bundit räntan på säg 10 år med en boendekostnad om 5000 kr. Eller så kan man säga nej och bo i HR med 6000 kr i hyra som höjs varje år. Du kan inte renovera och göra som du vill. I BR kan du amortera på ditt lån och få ner boende kostnaden på sikt. Finns många äldre som amorterat bort lånen och endast bor med en avgift på typ 1500 kr i stor lägenhet med andra bor kvar i sina hyresrätter och får betala 10000 kr i hyra på äldre dagar.
Typiskt kostar hyresrätter betydeligt mindre än 10000 kr, så jämförelsen är väldigt överdriven.

IHAVENOLIFE
Medlem
Citat:
De kanske bedömde att det var svårt att få en ny bostad. De kanske hade varit tvungna att låna över 1 miljon kronor om de inte fick tag på en ny hyreslägenhet.

Typiskt kostar hyresrätter betydeligt mindre än 10000 kr, så jämförelsen är väldigt överdriven.

Varför måste de låna mer än 1 Mkr kronor menar du? De var erbjudandet som vi fick. Ny bostad? Varför inte bo kvar men få en fast avgift på 5000 kr istället för att betala 6000 kr plus alla kommande hyreshöjningar kommande år?

10000 kostar ofta en hyresrätt i samma skick som en bostadsrätt.

OneDoesNotSimply
Medlem
OneDoesNotSimplys avatar
Citat:
Varför måste de låna mer än 1 Mkr kronor menar du? De var erbjudandet som vi fick. Ny bostad? Varför inte bo kvar men få en fast avgift på 5000 kr istället för att betala 6000 kr plus alla kommande hyreshöjningar kommande år?

10000 kostar ofta en hyresrätt i samma skick som en bostadsrätt.
Du säger själv att marknadspriserna för den typen av lägenheter var 1 500 000 kr. Får de 390 Tkr i vinst, så räcker det inte till en ny bostadsrätt. Det är inte självklart att alla lätt hittar en ny hyresrätt.

Henkko
Medlem
Att ha ryggen fri ekonomiskt är kanske något som många gillar? Större frihet att säga upp lägenheten och bara dra någon annanstans om man nu känner för det. För unga människor och familjer som inte har de ekonomiska förutsättningarna måste det finnas hyresrätter. Det kanske inte är den långsiktigt bästa affären man kan göra men om det gör att man har någonstans att bo och kunna etablera sig på orten är ju det fantastiskt.
Förstår inte riktigt vad poängen är med den här tråden.

essellte
Medlem
esselltes avatar
Har du läst "Rich dad, poor dad"?

Författaren anser att äga sitt egna boende är det sämsta man kan göra rent affärsmässigt.

Bla av anledningen att räntabiliteten för det bundna kapitalet är så dålig.

Bbobi
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Ofta en väldigt liten höjning som motsvaras av lönehöjningar.
.

Snittet har jag läst är 2,5%. Så med en hyra på 5.000kr/mån får man i snitt en ökning på 125kr/mån per år (som såklart får en ränta på ränta effekt).

Lånen däremot följer inte med lönehöjningarna så här får man istället bättre ekonomi för var år istället för att bara hålla jämna steg?

Därav håller jag med vad nån tidigare sa om att bo länge = köp.

Då gynnas man dels av detta och även om priserna står stilla så säljs det inflationsjusterat. Ditt lån har ju stått stilla så det blir pengar ut. Även om man inte får några pengar ut utan säljer till ens köppris som då är betydligt mindre än man själv la ut så hade man annars betalat hyra så det blir ju inte nån förlust för det. Nånstans ska man ju bo oavsett form.
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-06 kl. 16:06.

Rabiate Runar
Medlem
Det som suger med HR är att det är svårare att påverka sin boendesituation det är inte bara att flytta till annat område, större lägenhet, radhus eller villa.

borjeboy
Medlem
Bor du i hyresrätt betalar du bara hyran hyresvärden sköter resten. Bor du i bostadsrätt får du själv stå för alla kostnader. Slipper oroa dig för om kylskåpet går sönder

Omtapetsering, målning osv. sköts antingen byter du när det ska göras utan hyreshöjning (var 11-12e år) eller innan mot en mindre höjning.

Sedan äger du inte din egen bostad som många tror, du äger en del i en förening och får betala hyra till föreningen.

Att kolla upp föreningens ekonomi anser jag vara viktigt innan du flyttar till bostadsrätt, om den är dålig kan det bli kraftiga höjningar av hyran
Senast redigerad av borjeboy 2015-01-06 kl. 16:36.

Svara på ämne
Svara Topp Dela