Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-05, 16:02
  #1
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Elementary OS
http://s16.postimg.org/bdiqpmbx0/Scr...5_15_00_28.jpg
Hur är Elementary OS idag? Fortfarande tonvis med buggar?
Citera
2015-01-05, 16:02
  #2
Moderator
vhes avatar
Inlägg utbrutna från screenshottråden. Fortsätt gärna diskussion om Elementary OS här.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av vhe 2015-01-06 kl. 11:43.
Citera
2015-01-05, 16:27
  #3
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Hur är Elementary OS idag? Fortfarande tonvis med buggar?
eOS idag är faktiskt otroligt bra. Buggarna har försvunnit med tiden och i dagsläget skulle jag våga påstå att distributionen är stabil.

eOS-utvecklarna är de enda som hållit sig i skinnet och inte tvingat användarna till några obskyra skrivbordsmiljöer(läs: Ubuntu). eOS är ju dock baserat på en äldre version utav Ubuntu så alla saker har inte portats ännu(t.ex dm-crypt), men det kommer.
Citera
2015-01-05, 16:35
  #4
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Hur är Elementary OS idag? Fortfarande tonvis med buggar?
Skall jag vara ärlig så installerade jag det igår efter att ha kört Windows de senaste åren så har ingen koll på hur eOS har varit innan.
Det enda problemet jag haft var vid installation, fick installera en äldre version för att sedan uppdatera till senaste.
Otoligt snabbt och lätthanterligt, jag är grymt nöjd än så länge och har inte stött på några buggar.
Citera
2015-01-05, 19:49
  #5
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
eOS idag är faktiskt otroligt bra. Buggarna har försvunnit med tiden och i dagsläget skulle jag våga påstå att distributionen är stabil.

eOS-utvecklarna är de enda som hållit sig i skinnet och inte tvingat användarna till några obskyra skrivbordsmiljöer(läs: Ubuntu). eOS är ju dock baserat på en äldre version utav Ubuntu så alla saker har inte portats ännu(t.ex dm-crypt), men det kommer.

Jag var ganska tidig med att testa eOS och tyckte, utöver buggarna, väldigt bra om det redan då. Det glädjer mig att höra och jag är i full färd med att installera det.

Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Skall jag vara ärlig så installerade jag det igår efter att ha kört Windows de senaste åren så har ingen koll på hur eOS har varit innan.
Det enda problemet jag haft var vid installation, fick installera en äldre version för att sedan uppdatera till senaste.
Otoligt snabbt och lätthanterligt, jag är grymt nöjd än så länge och har inte stött på några buggar.

Är det inte så med alla distar (Ubuntu, Fedora, eOS etc)? Eller hur menar du?
Citera
2015-01-06, 00:50
  #6
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Jag var ganska tidig med att testa eOS och tyckte, utöver buggarna, väldigt bra om det redan då. Det glädjer mig att höra och jag är i full färd med att installera det.



Är det inte så med alla distar (Ubuntu, Fedora, eOS etc)? Eller hur menar du?
Har inte riktigt kommit överens med Ubuntu tidigare, körde det på en i3 med 4GB och var slött som bara den, nu när jag kör eOS jag en i5 med 6GB och allt flyter på hur bra som helst, mycket möjligt att Ubuntu skulle agera lika snabbt, bara inte testat med denna prestandan.
Det är något som får eOS att se väldigt simpelt ut jämnfört med Ubuntu, någon minimalistisk känsla över det hela vilket får mig att älska det, kanske bara är jag.
Citera
2015-01-06, 12:25
  #7
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
eOS idag är faktiskt otroligt bra. Buggarna har försvunnit med tiden och i dagsläget skulle jag våga påstå att distributionen är stabil.

eOS-utvecklarna är de enda som hållit sig i skinnet och inte tvingat användarna till några obskyra skrivbordsmiljöer(läs: Ubuntu). eOS är ju dock baserat på en äldre version utav Ubuntu så alla saker har inte portats ännu(t.ex dm-crypt), men det kommer.
Musikprogrammet Noice är dock ganska buggigt; bl.a. så skapar programmet dubbletter av ens låtar vilket är djävligt irriterande och så kraschar det hela tiden. Man kan ju dock installera Rhythmbox (som jag kör nu) eller/och Miro istället.

Sedan så borde Elementary OS, i likhet med Linux Mint, använda GDebi Package Installer för att installera DEB-filer som standard istället för Programcentralen.

Gällande själva skrivbordsmiljön så är det lite irriterande att man inte kan få upp flera fönster av samma program i dockan när man har det som man får i Unity (detta har tvingat mig att börja använda ALT + TAB som förvisso är ett väldigt bra sätt att byta fönster). Men snabbt är det! Just nu kör jag dock med Cinnamon som jag finner något instabilare än Elementary OS' egna skrivbordsmiljö; den har bl.a. kraschat några gånger vilket jag nästan aldrig har upplevt med eOS' egna skrivbordsmiljö. Kommande Elementary OS Freya lär bli grymt!

Citat:
Ursprungligen postat av YoungTony
Har inte riktigt kommit överens med Ubuntu tidigare, körde det på en i3 med 4GB och var slött som bara den, nu när jag kör eOS jag en i5 med 6GB och allt flyter på hur bra som helst, mycket möjligt att Ubuntu skulle agera lika snabbt, bara inte testat med denna prestandan.
Det är något som får eOS att se väldigt simpelt ut jämnfört med Ubuntu, någon minimalistisk känsla över det hela vilket får mig att älska det, kanske bara är jag.
I inloggningsfönstret kan du välja vilken skrivbordsmiljö du vill köra, och i Elementary OS så kan du välja en som heter Ubuntu, som är en förbättrad variant av skrivbordsmiljön Unity (alltså de facto »ren« Ubuntu).
__________________
Senast redigerad av NixYO 2015-01-06 kl. 12:48.
Citera
2015-01-08, 06:57
  #8
Medlem
speiderfuls avatar
Elementary OS är snabbt enkelt och snyggt gillar distron starkt
__________________
Senast redigerad av speiderful 2015-01-08 kl. 06:59. Anledning: fel
Citera
2015-01-17, 12:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speiderful
Elementary OS är snabbt enkelt och snyggt gillar distron starkt

Hur ser utvecklar basen ut då? Jag gillar utseendet på eOS men jag har hållt mig till mer etablerade Ubuntu derivativ iom att det är ett större antal utvecklare som är aktiva.
Citera
2015-01-28, 13:00
  #10
Medlem
JazzMassaks avatar
Elementary har en ny hemsida, något OMG!Ubuntu skrivit om.
Här

Någon som testat eOS Freya än? Har inte vågat mig på det ännu.
Citera
2015-01-28, 14:07
  #11
Medlem
salxars avatar
Kommer Freya någonsin bli klart? Det har ju gått snart ett år sedan de började jobba på den. Eller?
Citera
2015-01-28, 18:01
  #12
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Kommer Freya någonsin bli klart? Det har ju gått snart ett år sedan de började jobba på den. Eller?
Haha! Det börjar nästan bli lite jobbigt nu. För ett tag sedan så var jag tvungen att själv kompilera GNU Emacs 24 från källkod, enär det inte officiellt erbjuds till Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin-baserade GNU/Linux-distributioner.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2015-01-28 kl. 18:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback