Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-08, 13:35
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ren myt o skröna, svenskar får lika rätt till lägenhet som alla andra, socialtjänstlagen har du aldrig hört talas om?

Allt annat är drabbel o missvisande propaganda.

Så om jag klär av mig till kalsonger eller belägrar en buss så får jag en lägenhet i valfri storstad? Varför jobbar jag egentligen? Tänk va lätt det är att få saker bara man ber snällt nog! Tack för insikten.
Citera
2015-01-08, 13:39
  #182
Medlem
Till att börja med så kan vi konstatera att INGEN av de som här klagat på att soc inte hjälp dem med lägenhet verkar ha tvingats bli uteliggare? Det har ordnat sig genom att bo hos kompisar mm.

Sedan kan vi konstatera att soc INTE kan fungera som bostadsförmedling:
Ung och vill ha egen lägenhet? Lång kö i bostadsbolaget? Gå till soc och säg att du blivit utsparkad av föräldrarna! ...det är nog ingen bra lösning, det tror jag de flesta här i tråden kan hålla med om? Soc bör alltså endast hjälpa de som inte har några som helst andra möjligheter och vars enda återstående alternativ är att faktiskt tvingas sova på gatan.

Sedan tror jag de flesta här även kan acceptera att åtminstone vissa flyktingar INTE har några kontakter de kan utnyttja, dvs vänner eller liknande som de kan bo hos till de hittar ett permanent boende och således kommer att bli tvungna att sova på gatan om de inte får hjälp med boende?

Varför är det då så svårt att acceptera att flyktingar som kommer att hamna på gatan prioriteras över de som uppenbarligen lyckades lösa sin boendesituation, även om det inte var de mest optimala lösningarna?
__________________
Senast redigerad av Frispel2 2015-01-08 kl. 13:42.
Citera
2015-01-08, 13:41
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Så om jag klär av mig till kalsonger eller belägrar en buss så får jag en lägenhet i valfri storstad? Varför jobbar jag egentligen? Tänk va lätt det är att få saker bara man ber snällt nog! Tack för insikten.

Tja, uppenbarligen blir du då informerad om hur länge man normalt bor på de tillfälliga lösningarna innan man får en lägenhet utan några garantier för att det faktiskt blir så...för jag utgår från att du syftar på flyktingarna i östersund?
Citera
2015-01-08, 13:49
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Till att börja med så kan vi konstatera att INGEN av de som här klagat på att soc inte hjälp dem med lägenhet verkar ha tvingats bli uteliggare? Det har ordnat sig genom att bo hos kompisar mm.

Sedan kan vi konstatera att soc INTE kan fungera som bostadsförmedling:
Ung och vill ha egen lägenhet? Lång kö i bostadsbolaget? Gå till soc och säg att du blivit utsparkad av föräldrarna! ...det är nog ingen bra lösning, det tror jag de flesta här i tråden kan hålla med om? Soc bör alltså endast hjälpa de som inte har några som helst andra möjligheter och vars enda återstående alternativ är att faktiskt tvingas sova på gatan.

Sedan tror jag de flesta här även kan acceptera att åtminstone vissa flyktingar INTE har några kontakter de kan utnyttja, dvs vänner eller liknande som de kan bo hos till de hittar ett permanent boende och således kommer att bli tvungna att sova på gatan om de inte får hjälp med boende?

Varför är det då så svårt att acceptera att flyktingar som kommer att hamna på gatan prioriteras över de som uppenbarligen lyckades lösa sin boendesituation, även om det inte var de mest optimala lösningarna?

Läs tråden för fan!!!!

Personen som tråden handlar om är INTE ungdom och är helt ensam!! Finns inga anhöriga!

Vederbörande hamnar på gatan om denne inte får hjälp!!
Citera
2015-01-08, 14:25
  #185
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Men tycker du så eller inte? Nu vill vi ju höra. Du har sagt att invandrare ska prioriteras över svenskar, och har då inte 20 barn från Bangladesh större behov än en svensk? Ja eller nej?
Jag har inte sagt att de ska prioriteras över svenskar. Däremot har jag sagt att det inte är konstigt att en typisk flykting anses ha högre skyddsbehov än en som bor hemma men vill flytta.

Hur många vi bör ta emot är en helt annan fråga som rör migrationspolitiken. Det är inte Soc jobb att gallra mellan människor på det sättet. Det ska Migrationsverket göra.

Citat:
Angående den andra tråden, som du verkar oerhört angelägen om att diskutera, trots att den har absolut noll med det här att göra, så är den död om du inte har märkt det. Det finns inget diskussionsunderlag kvar eftersom premisserna den bygger på inte gäller. Men det visar hur feg och ynklig du är när en helt annan tråd nu tydligen ska tjäna som anledning för dig att slingra dig undan.
Tråden dog för att du inte ville svara. Det är lustigt att du fäller korkade uttalanden i en tråd som du sedan lämnar för att därefter anklaga mig för att vara feg för att jag inte svarar på frågor om saker jag inte har påstått.

Egentligen är det inte tokviktigt att jag får svar där. Det som stör mig är att du skiter i att svara på mina frågor men kräver svar av mig.

Citat:
Sanningen är förstås att du inte kan svara. Din logik (om du överhuvudtaget har någon) går inte ihop. Du tycker å ena sidan att invandrare ska prioriteras före svenskar (om de t.ex. har barn). Två liv är bättre än ett sa du. Men ännu mer ömmande fall ska sedan plötsligt inte prioriteras för dem. Allting med din skeva logik går ut på att exotiska invandrare som smugglat sig till Sverige står högst upp på listan av någon bisarr anledning. Ingen kan svara på varför det är så, utan det har man bestämt bara, och sedan får de som lever i ännu större misär bara finna sig i det är så man är en humanitär stormakt tydligen. Däremot om vi lyckas smuggla dessa barn från Bangladesh till Sverige då blir det förstås annat ljud i skällan och godsaker till dem med - även om du vägrar erkänna att hela din utgångspunkt är ett bisarrt uteslutningssystem som enbart bygger på geografi.
Jag har inte sagt att invandrare ska vara högst på listan. Jag har enbart sagt att det inte är konstigt att de generellt får högre prioritet.
Citera
2015-01-08, 15:31
  #186
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Till att börja med så kan vi konstatera att INGEN av de som här klagat på att soc inte hjälp dem med lägenhet verkar ha tvingats bli uteliggare? Det har ordnat sig genom att bo hos kompisar mm.

Sedan kan vi konstatera att soc INTE kan fungera som bostadsförmedling:
Ung och vill ha egen lägenhet? Lång kö i bostadsbolaget? Gå till soc och säg att du blivit utsparkad av föräldrarna! ...det är nog ingen bra lösning, det tror jag de flesta här i tråden kan hålla med om? Soc bör alltså endast hjälpa de som inte har några som helst andra möjligheter och vars enda återstående alternativ är att faktiskt tvingas sova på gatan.

Sedan tror jag de flesta här även kan acceptera att åtminstone vissa flyktingar INTE har några kontakter de kan utnyttja, dvs vänner eller liknande som de kan bo hos till de hittar ett permanent boende och således kommer att bli tvungna att sova på gatan om de inte får hjälp med boende?

Varför är det då så svårt att acceptera att flyktingar som kommer att hamna på gatan prioriteras över de som uppenbarligen lyckades lösa sin boendesituation, även om det inte var de mest optimala lösningarna?
Nej det stämmer ej, läs om tråden, jag känner inte för att skriva allt en gång till.
Citera
2015-01-08, 15:35
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Den finns o läsa så det får du göra själv. När det inte finns lägenheter o tillgå erbjuder man sovsal, härbärge alt hotellnatt tills dess ngt finns. Så länge man inte drogar o sköter sig enligt deras paragrafer får alla tak över huvud, allt annat är skitsnack.

Gäller såväl i säffle som i stockholm.

Härberge är inget drogtfritt boende och är bara öppet visst antal timmar.
Citera
2015-01-08, 15:47
  #188
Medlem
Artreyaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Till att börja med så kan vi konstatera att INGEN av de som här klagat på att soc inte hjälp dem med lägenhet verkar ha tvingats bli uteliggare? Det har ordnat sig genom att bo hos kompisar mm.

Sedan kan vi konstatera att soc INTE kan fungera som bostadsförmedling:
Ung och vill ha egen lägenhet? Lång kö i bostadsbolaget? Gå till soc och säg att du blivit utsparkad av föräldrarna! ...det är nog ingen bra lösning, det tror jag de flesta här i tråden kan hålla med om? Soc bör alltså endast hjälpa de som inte har några som helst andra möjligheter och vars enda återstående alternativ är att faktiskt tvingas sova på gatan.

Sedan tror jag de flesta här även kan acceptera att åtminstone vissa flyktingar INTE har några kontakter de kan utnyttja, dvs vänner eller liknande som de kan bo hos till de hittar ett permanent boende och således kommer att bli tvungna att sova på gatan om de inte får hjälp med boende?

Varför är det då så svårt att acceptera att flyktingar som kommer att hamna på gatan prioriteras över de som uppenbarligen lyckades lösa sin boendesituation, även om det inte var de mest optimala lösningarna?
Ja men varför kan inte flyktingarna bosätta sig i mindre städer, medans de står i Stockholms bostadskö och väntar på sin tur. Som vi svenskfödda får göra?
Citera
2015-01-08, 18:40
  #189
Medlem
klart socialen ställer upp
Citera
2015-01-10, 14:06
  #190
Medlem
Varför byggs det inte fler lägenheter? Det råder ju extrem bostadsbrist! Dom skulle ju tjäna på det.

Frustrerande att flyktingarna tar bostäderna!
Citera
2022-07-14, 20:42
  #191
Medlem
clownenkrustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash-111
Som rubriken lyder.

När en svensk behöver hjälp så heter det "vi har inga lägenheter" men hur kan då flyktingarn få hjälp med detta?


Svenskarna borde inte vara hemlösa när flyktingarna får lägenheter i Sverige, självklart borde man ge bostäder till landets invånare, svenskarna, i första hand. Detta är en orättvisa som borde åtgärdas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback