• 1
  • 2
2015-01-06, 00:01
Medlem
illerkids avatar
Som rubriken säger så var det en tjej i tonåren som blev ihjälslagen med en sten eller liknande.

Var tydligen hennes pojkvän som utförde det, båda var placerade på en skola för mer eller mindre missanpassade.

Hon hittades under järnvägsbron i Vingåker brevid en mindre industri.

Har sökt, men kan inte hitta något om det..kanske någon med bättre lämpad sökteknik kan luska fram något!?
Citera
2015-01-06, 00:01
Moderator
Schlesiens avatar
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Söker info om mord i Vingåker runt 94-95. Tjej dödad.

/ Moderator
Citera
2015-01-06, 02:39
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag vet inte om jag är rätt ute här men den enda kandidat jag får fram ur Sveriges Dödbok som avled i Vingåker under 90-talet i åldern 10-25 år är en El*sabeth Mar*a ¤onsson, där *=i, ¤=J.
Citera
2015-01-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Som rubriken säger så var det en tjej i tonåren som blev ihjälslagen med en sten eller liknande.

Var tydligen hennes pojkvän som utförde det, båda var placerade på en skola för mer eller mindre missanpassade.

Hon hittades under järnvägsbron i Vingåker brevid en mindre industri.

Har sökt, men kan inte hitta något om det..kanske någon med bättre lämpad sökteknik kan luska fram något!?

Då är det detta - 17-årig flicka ihjälslagen den 11 mars 1997.

Det finns en bokserie som heter Brottsplats Sörmland, där står det säkert om detta.

Det är även omskrivet i Nordisk Kriminalkrönika, minns inte vilket år.
Citera
2015-01-06, 10:36
Medlem
illerkids avatar
Ahaa..då ska det forskas i och efter nämnda bokserier.

Tackar så mycket för hjälpen!
Citera
2015-01-09, 02:26
Medlem
Fallet finns omskrivet i Nordisk Kriminalkrönika 1998, under rubriken Handikappad flicka offer för psyksjuk pojke, på sidorna 145-160.

Textförfattare är Kriminalinspektör Börje Carlsson, som från och med 2008 har utgett ett antal böcker med samlingstiteln Brottsplats Sörmland.

I seriens andra bok (från 2009) skriver han om Vingåkersfallet.
Senast redigerad av persephone 2015-01-09 kl. 02:38.
Citera
2015-01-09, 20:19
Medlem
SebastianFlytes avatar
Både BO och GM gick på Dammsdalskolan, en skola för barn med autism och liknande diagnoser. Har för mig att brottet ägde rum på en utflykt och minns att jag tyckte att skolan kom väldigt billigt undan ansvar, det skrevs inte heller så mycket om det i pressen.
Citera
2015-03-29, 05:25
Medlem
Bagarnss avatar
Dammsdalsskolan är till för elever inom Autismspektrat.
Han slog ihjäl henne med kraftigt väld mot huvudet och bedömdes senare i rättegången att vara schizofren.
Citera
2015-04-15, 02:53
Medlem
Jag måste förtydliga en del saker kring mordet.

Tjejen som blev mördad var boende på skolan men det var inte killen som mördare henne. Han hade dock bott där tidigare men inte vid tidpunkten. Och de var verkligen INTE tillsammans och då INTE pojkvän/flickvän och hon ville inte ens vara med killen.

Tjejen och killar hade träffats på kvällen vid järnvägsspåren i Vingåker och han hade bjudit henne på dricka/sprit/öl eller liknande.

Då jag inte läst på detta på ett flertal år kommer jag inte ihåg i detalj men jag vet om att han slog in hennes ansikte med ett järnrör så att hon dog.

Killen fick vård med särskild utskriven på rättspsyk. Detta då han inte hade alla skruvar på plats.

Jag vill dock påpeka att tjejen inte var särskilt handikappat för detta behövs inte för att ha varit placerad på Dammsdalsskolan. Anledningen för att jag vet detta är då jag själv bott där men dock bara under en kort tid på 11 månader. Jag har ingen autismdiagnos eller någon annan add/adhd-diagnos utan det var soc som bara placerade mig där.

Tjejen ifråga kände jag väldigt väl och jag kommer ihåg händelsen väldigt väl och även den kvällen polisen kom och frågade om jag/någon sett henne för att sedan dagen efter få höra ryktet på stan/byn att hon var hittat.

I vuxen ålder har jag läst domen både från tingsrätten och hovrätten och den är skrämmande att läsa måste jag säga. Jag hoppas att han som mördare henne aldrig släpps ut i samhället igen.

Och jag har valt att inte skriva ut hennes namn då hon var speciell för mig och jag kommer aldrig att kunna glömma henne.
Citera
2015-07-29, 02:39
Medlem
Jag kände henne som blev mördad och jag känner fortfarande sorg
Citera
2015-07-29, 02:41
Medlem
Vi gick i samma skola och jag saknar henne så mycket
Citera
2015-07-30, 00:06
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsilver
I vuxen ålder har jag läst domen både från tingsrätten och hovrätten och den är skrämmande att läsa måste jag säga. Jag hoppas att han som mördare henne aldrig släpps ut i samhället igen.

Och jag har valt att inte skriva ut hennes namn då hon var speciell för mig och jag kommer aldrig att kunna glömma henne.
Tack för din berättelse. Namnet på BO finns i tråden men det vore bra om även namnet på GM kom fram då en sån människa är det önskvärt att hålla lite koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in