Jag vet inte om jag är rätt ute här men den enda kandidat jag får fram ur Sveriges Dödbok som avled i Vingåker under 90-talet i åldern 10-25 år är en El*sabeth Mar*a ¤onsson, där *=i, ¤=J.
Jonsson, Elisabeth Maria
Jägareg 20
643 31 Vingåker
Död 30/1 1998.
Folkbokförd i Västra Vingåker, Vingåkers kn (Södermanlands län, Södermanland).
Född 13/10 1979 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland).
Ogift kvinna.
--------------
Födelseförsamling i källan:
V VINGÅKER (Södermanlands län)
Både BO och GM gick på Dammsdalskolan, en skola för barn med autism och liknande diagnoser. Har för mig att brottet ägde rum på en utflykt och minns att jag tyckte att skolan kom väldigt billigt undan ansvar, det skrevs inte heller så mycket om det i pressen.
Dammsdalsskolan är till för elever inom Autismspektrat.
Han slog ihjäl henne med kraftigt väld mot huvudet och bedömdes senare i rättegången att vara schizofren.
Tjejen som blev mördad var boende på skolan men det var inte killen som mördare henne. Han hade dock bott där tidigare men inte vid tidpunkten. Och de var verkligen INTE tillsammans och då INTE pojkvän/flickvän och hon ville inte ens vara med killen.
Tjejen och killar hade träffats på kvällen vid järnvägsspåren i Vingåker och han hade bjudit henne på dricka/sprit/öl eller liknande.
Då jag inte läst på detta på ett flertal år kommer jag inte ihåg i detalj men jag vet om att han slog in hennes ansikte med ett järnrör så att hon dog.
Killen fick vård med särskild utskriven på rättspsyk. Detta då han inte hade alla skruvar på plats.
Jag vill dock påpeka att tjejen inte var särskilt handikappat för detta behövs inte för att ha varit placerad på Dammsdalsskolan. Anledningen för att jag vet detta är då jag själv bott där men dock bara under en kort tid på 11 månader. Jag har ingen autismdiagnos eller någon annan add/adhd-diagnos utan det var soc som bara placerade mig där.
Tjejen ifråga kände jag väldigt väl och jag kommer ihåg händelsen väldigt väl och även den kvällen polisen kom och frågade om jag/någon sett henne för att sedan dagen efter få höra ryktet på stan/byn att hon var hittat.
I vuxen ålder har jag läst domen både från tingsrätten och hovrätten och den är skrämmande att läsa måste jag säga. Jag hoppas att han som mördare henne aldrig släpps ut i samhället igen.
Och jag har valt att inte skriva ut hennes namn då hon var speciell för mig och jag kommer aldrig att kunna glömma henne.
I vuxen ålder har jag läst domen både från tingsrätten och hovrätten och den är skrämmande att läsa måste jag säga. Jag hoppas att han som mördare henne aldrig släpps ut i samhället igen.
Och jag har valt att inte skriva ut hennes namn då hon var speciell för mig och jag kommer aldrig att kunna glömma henne.
Tack för din berättelse. Namnet på BO finns i tråden men det vore bra om även namnet på GM kom fram då en sån människa är det önskvärt att hålla lite koll på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!