Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-05, 23:09
  #1
Medlem
Hej! Nytt år innebär nya möjligheter att träna diagnostisering av akutfall!
Ta tillvara på detta tillfälle att lära av varandra och komma in i lite andra tankebanor!

Här kommer det finnas massor av olika situationer och fall , men så länge det är akut är det fritt fram att köra!

Jag bifogar en lista som fanns i förra tråden, som kan användas som mall för vilka läkemedel som finns att tillgå vid t.ex Ambulanssjukvård


Länk till förra årets tråd : https://www.flashback.org/t2369048

Hoppas att det blir en kul grej och att många nya kommer med i leken!

Då kör vi!
2015-01-05, 23:14
  #2
Medlem
Du jobbar på akuten som stafettläkare i mitten av juli i litet samhälle i södra delarna av Sverige. Runt middagstid inkommer det en mamma med sin dotter på 13 år på akutmottagningen via ambulans.

Mamman är märkbart tagen och berättar att de hittade dottern liggandes på gräset utanför huset medvetslös. Ingen vidare information om vad som kan ha hänt.

Vad gör du?
2015-01-05, 23:28
  #3
Medlem
Känns lite fel att "träna diagnostisering av akutfall!" här. Någon kan ju ta råden på allvar.
2015-01-05, 23:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ascites
Du jobbar på akuten som stafettläkare i mitten av juli i litet samhälle i södra delarna av Sverige. Runt middagstid inkommer det en mamma med sin dotter på 13 år på akutmottagningen via ambulans.

Mamman är märkbart tagen och berättar att de hittade dottern liggandes på gräset utanför huset medvetslös. Ingen vidare information om vad som kan ha hänt.

Vad gör du?

Åh... jag ska inte vara med och leka, för jag kan ingenting, men det verkar riktigt kul och det ska bli kul att följa tråden!

Men om det hade varit jag, som hade stått där helt outbildad och ingen vettig läkare inom synhåll, så hade jag... Kollat med ambulansen, de måste ju ha tagit några slags prover. Har dottern några sjukdomar? Är det en varm dag, har hon ätit/druckit som hon ska? Har hon kanske ramlat från en sådan där livsfarlig studsmatta? Sen hade jag nog fått springa då mamman hade kommit jagandes efter mig med en kniv på grund av min bristande kunskap inom området.

:-)
2015-01-05, 23:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Känns lite fel att "träna diagnostisering av akutfall!" här. Någon kan ju ta råden på allvar.

Jag tror (och hoppas för den delen) att de som faktiskt kommer i kontakt med dessa fall och har tillgång till läkemedel och utrustning, har den kompetensen och självinsikten att följa de lokala rutinerna samt ev ordinationer av läkare. Leken har fortlöpt utan problem tidigare år, så låt det förbli så även iår!
2015-01-05, 23:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Åh... jag ska inte vara med och leka, för jag kan ingenting, men det verkar riktigt kul och det ska bli kul att följa tråden!

Men om det hade varit jag, som hade stått där helt outbildad och ingen vettig läkare inom synhåll, så hade jag... Kollat med ambulansen, de måste ju ha tagit några slags prover. Har dottern några sjukdomar? Är det en varm dag, har hon ätit/druckit som hon ska? Har hon kanske ramlat från en sådan där livsfarlig studsmatta? Sen hade jag nog fått springa då mamman hade kommit jagandes efter mig med en kniv på grund av min bristande kunskap inom området.

:-)

Välkommen! Här är alla välkommen att delta! Absolut, jag är ingen höjdare på att göra fall själv! Men jag gör ett försök!

Du kontrollerar anamnesen med ambulansen och får reda på följande.

Hittades liggande på gräset utanför familjens hus. Inga tecken på trauma. Dock fanns flera uppkastningar alldeles intill.
Inga tidigare sjukdomar, dock kontakt med BUP tidigare under hösten.

A: Väldigt mycket slem, sugen gick för fullt under transport.
B: RR: 9, ytlig,rosslig sat: 90%
C: Bt 80/60, Hr: 50,
D: RLS 3, Mydriasis
E: Kallsvetting, kall och blek.
__________________
Senast redigerad av Ascites 2015-01-06 kl. 00:14.
2015-01-06, 11:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ascites
Välkommen! Här är alla välkommen att delta! Absolut, jag är ingen höjdare på att göra fall själv! Men jag gör ett försök!

Du kontrollerar anamnesen med ambulansen och får reda på följande.

Hittades liggande på gräset utanför familjens hus. Inga tecken på trauma. Dock fanns flera uppkastningar alldeles intill.
Inga tidigare sjukdomar, dock kontakt med BUP tidigare under hösten.

A: Väldigt mycket slem, sugen gick för fullt under transport.
B: RR: 9, ytlig,rosslig sat: 90%
C: Bt 80/60, Hr: 50,
D: RLS 3, Mydriasis
E: Kallsvetting, kall och blek.

Hon har varit ute och plockat svamp eller ätit svamp, right? Om inte, fråga ad hon har ätit, både hon och dottern.
2015-01-06, 11:37
  #8
Medlem
Primär misstanke intox. Tid kontakt med BUP stärker den hypotesen.
Intubera. Ventilera med 40 % O2 till att börja med o ta en blodgas på det. Intoxprover, syra/bas, b-glukos. Grova infarter bägge armar. Vätska upp med Ringer. Palpera buken. Tag en temp. Kan vi få prov från uppkastningarna?
2015-01-06, 15:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Primär misstanke intox. Tid kontakt med BUP stärker den hypotesen.
Intubera. Ventilera med 40 % O2 till att börja med o ta en blodgas på det. Intoxprover, syra/bas, b-glukos. Grova infarter bägge armar. Vätska upp med Ringer. Palpera buken. Tag en temp. Kan vi få prov från uppkastningarna?


Du får höra av mamman att kontakten med BUP var endast tillfällig och inga mediciner skrevs ut till dottern.

Du intuberar och ventilerar, satO2 stiger nu upp till mer bekväma 95%
Ordinerar blodgasprover men sjuksköterskan sätter foten till och frågar vad det ska hjälpa då labbet är stängt för helgen. Ifall prover skall tas får patienten transporteras med ambulans 10 mil till närmaste "stora vårdinrättning"
Palpation av buken avslöjar inget speciellt.
Ringern går förfullt och får upp blodtrycket till det mer stabila 100/65.
Temp 38.9 º C

Vill ni göra nått mer innan eventuell transport?
2015-01-06, 15:24
  #10
Medlem
Citat:
Handsfeed skrev följande i PM
Jag registrerade mitt konto ikväll och det väntar på aktivering så jag kan inte posta i tråden men föreslagen vidare handläggning. Kanske kan du slänga ut inlägget?

A: Sug
B: 10 L O2 på mask, ev handventilation
C: Flusha in 20 ml/kg RAc som bolusdos. Arteriell blodgas. EKG.
D: Om inte prompt effekt på lanexat larma narkosen (troligen redan på plats)
E: Temperatur?

Re-evaluera. Secondary survey och fördjupad anamnes. Lanexat. Effekt?

A: Luftvägen blir slemfri och underlättar tillförseln av O2.
B: Som tidigare nämnt, vid ventilation på mask/handventilation stiger saturationen till 95%
C EKG: breda QRS-komplex, växlande EKG-bild med AV-block.
C: Vill du ge Lanexat iallafall?

E: Temp 38.9 C


Den fördjupade anamnesen visar att flickan är diagnostiserad med ADHD och tidigare behandlad med SSRI preparat, var dock tvungen att byta dessa då hon var överkänslig. Opererade bort appendix vid 10 år ålder.
Mamman är ensamstående,ingen kontakt med fadern, strulig ekonomi och utbränd, äter sedan tre år Cipramil.
__________________
Senast redigerad av Ascites 2015-01-06 kl. 15:42.
2015-01-06, 19:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ascites
Du får höra av mamman att kontakten med BUP var endast tillfällig och inga mediciner skrevs ut till dottern.

Du intuberar och ventilerar, satO2 stiger nu upp till mer bekväma 95%
Ordinerar blodgasprover men sjuksköterskan sätter foten till och frågar vad det ska hjälpa då labbet är stängt för helgen. Ifall prover skall tas får patienten transporteras med ambulans 10 mil till närmaste "stora vårdinrättning"
Palpation av buken avslöjar inget speciellt.
Ringern går förfullt och får upp blodtrycket till det mer stabila 100/65.
Temp 38.9 º C

Vill ni göra nått mer innan eventuell transport?

Ok, bra. Då har vi andning och cirkulation under kontroll för ögonblicket vad det verkar. Ja, jag vill ha ytterligare prover innan transport eftersom hon tempar. Infektionsparametrar. SR, CRP, vita med diff och ett blodstatus.
Undrar också över RLS, pupillreaktion.
Har vi fått ett svar på vår b-glukos?
__________________
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-01-06 kl. 19:49.
2015-01-06, 20:41
  #12
Medlem
Acyklovir och bredspektrumantibiotika iv. Osannolikt med fulminant CNS infektion men man vill ju täcka upp.

Håller med om att intox låter som en rimlig orsak. Ingen riktig typisk reaktion för opiater eller centralstimulantia. Andningsdepression, bradykardi, hypotoni men mydriasis. Man kan ju pröva med 0,4mg naloxon för att utvärdera effekt. Lanexat ska inte ges till en intoxikatoion med breddökade komplex.

EKG-förändringarna motiverar behandling med NaBik, effekt på komplexen? Står hon på något tricykliskt antidepp? Kan förklara en del av bilden...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback