Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 07:36
  #13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Det ar dock en sak som du bor veta. Mt Fuji har sno under korsbarsblommingsperioden, och det kan vara rejalt kallt och blasigt pa toppen, och da menar jag inte bara 0 C och 10 m/s, utan kanske minus 20 och 20-30 m/s.

Med tanke på att det är utanför klättringssäsongen och att man behöver speciellt tillstånd för att få klättra upp då, så tror jag nog inte att TS ämnar klättra upp. Dåligt väder kan jag intyga om, hade 0 grader och vindar på 30 m/s när jag klättrade upp mitt i sommaren. Det var dock bland det bästa jag har gjort i Japan

Vi hade för övrigt gott om snö när vi gick upp; jag vet inte om den håller kvar sig över hela sommaren eller om allt hinner försvinna innan hösten och kylan kommer.
Citera
2015-02-18, 08:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Med tanke på att det är utanför klättringssäsongen och att man behöver speciellt tillstånd för att få klättra upp då, så tror jag nog inte att TS ämnar klättra upp. Dåligt väder kan jag intyga om, hade 0 grader och vindar på 30 m/s när jag klättrade upp mitt i sommaren. Det var dock bland det bästa jag har gjort i Japan

Vi hade för övrigt gott om snö när vi gick upp; jag vet inte om den håller kvar sig över hela sommaren eller om allt hinner försvinna innan hösten och kylan kommer.
detta ar dessvarre nagot manga far om bakfoten.
jag har sjalv varit upp pa mt fuji utanfor "klattringssasongen", tre ganger dessutom. det enda som hander ar att stugorna pa berget stanger (inklusive toaletterna), inget annat. polis eller frivilliga personer kan ibland vara dar och vilja inspektera utrustning och rada dig, men de kan napperligen stoppa dig.

mt fuji brukar i princip vara snofritt mellan juli och slutet av september.
Citera
2015-02-18, 08:15
  #15
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
detta ar dessvarre nagot manga far om bakfoten.
jag har sjalv varit upp pa mt fuji utanfor "klattringssasongen", tre ganger dessutom. det enda som hander ar att stugorna pa berget stanger (inklusive toaletterna), inget annat. polis eller frivilliga personer kan ibland vara dar och vilja inspektera utrustning och rada dig, men de kan napperligen stoppa dig.

mt fuji brukar i princip vara snofritt mellan juli och slutet av september.

Jag är sugen på att prova alltså, men trist om man skulle sätta sig fast eller göra sig illa i -30. Vad jag har hört så är det klättring på egen risk under off-peak säsongen.
Citera
2015-02-18, 08:24
  #16
Medlem
xlrs avatar
Citat:

Är det någon som har ett bra förslag på hur vi tar oss från Mt.Fuji till Kyoto, jag antar att vi måste åka till någon närliggande tågstation för att där hoppa på ett Shinkansen eller liknande tåg.?

mvh
Magnus

Du kan ta buss från Kawaguchiko till Mishima.

https://500px.com/AndreasJensen1

Några bilder från Kawaguchiko och Chureito-pagodan i närliggande Shimo-Yoshida. Helt klart bäst utsikt / vinkel äver Mount Fuji.

Lake Motosu är fint också, men lite längre bort och mer svårtillgängligt.
Citera
2015-02-18, 10:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Jag är sugen på att prova alltså, men trist om man skulle sätta sig fast eller göra sig illa i -30. Vad jag har hört så är det klättring på egen risk under off-peak säsongen.
det ar alltid pa egen risk. och visst det ar val ett antal som varje ar rakar illa ut pa fuji, dock farre an manga andra berg. fuji ar inget roligt berg att bestiga utan enda anledningen till varfor jag promenerar upp ar for att det rakar vara det hogsta berget i japan (om man nu skall harddra det). japans "farligaste" berg ar for ovrigt Tanigawadake.

skall man vara petig sa ar det inte riktigt klattring att ta sig uppfor fuji, da det mer ror sig om att konstant ga uppfor.
Citera
2015-02-18, 11:12
  #18
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
detta ar dessvarre nagot manga far om bakfoten.
jag har sjalv varit upp pa mt fuji utanfor "klattringssasongen", tre ganger dessutom. det enda som hander ar att stugorna pa berget stanger (inklusive toaletterna), inget annat. polis eller frivilliga personer kan ibland vara dar och vilja inspektera utrustning och rada dig, men de kan napperligen stoppa dig.

mt fuji brukar i princip vara snofritt mellan juli och slutet av september.

Är du säker på det? Som jag har förstått det så krävs det tillstånd, men självklart är det inte säkert att man blir stoppad av rent praktiska skäl. Det var ju för övrigt nyligen några japanska snowboard-åkare som gick vilse någonstans i Japan, som hade fejkat intyg för att få tillstånd att befinna sig utanför de säkra zonerna, varpå de fick gå ut på nationell TV och be om ursäkt...

Oavsett, man skall inte bege sig upp för Mt Fuji utanför säsongen om man inte vet vad man gör; i princip alla som dör vid Fuji är just den typen av personer, personer med bristfällig kompetens men högt självförtroende. Vintertid är det tveklöst ett farligt berg.
Citera
2015-02-18, 13:26
  #19
Medlem
bjornebarns avatar
Vill bara tillägga till ovan att man inte skall vara för rädd för att gå upp utanför säsongen om man får. Är det okej väder och är vägarna snöfria så är det egentligen inga problem att gå upp, utan är väldigt lätt. För mig gick det på 4.5 timmar (och då blev jag ändå begränsad av så väl folksamlingar som den oerhört täta dimman; det gick inte att se sina egna fötter från station 9 och uppåt), så om man bara är propert klädd, har med sig lite dricka och power bars, samt syre på tub (ingen i mitt sällskap behövde, men man vet aldrig hur man reagerar på hög höjd förrän man testar så det är väldigt dumt att inte ta med) så behöver man inte stugorna.

Någon har för övrigt klistrat fast ett märke från djurgårdens fotbollsklubb eller vad det var vid en av stationerna...
Citera
2015-04-20, 09:54
  #20
Medlem
Hej.

Jag får börja med att tacka för svaren jag fick, det underlättade för mig.

Nu är det strax 1 vecka sedan vi landade i sverige efter våran 1:a tripp till Japan.
Vad finns det att säga om resan då, jo följande.

1: Japaner är otroligt trevliga och artiga samt otroligt hjälpsamma.
2: Vi hade inga problem att resa, varken med buss eller tåg.
3: Vi hade otur med vädret, det regnade i 7 av 11 dgr, snöade 1 dag men det var "kul"...

Det känns som att vi kommer åka tillbaka till Japan om något år igen.

mvh
Magnus
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2503544

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback