Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-03, 19:30
  #1
Medlem
meganegerdases avatar
Far Cry 4 har av en enig kår bedömts som ett av 2014 års bästa spel, precis som dess föregångare Far Cry 3 gjorde år 2012. Ubisoft har verkligen hittat en skön nisch med en first person shooter i exotisk sandboxmiljö.

Vi kan väl räkna med att Far Cry 5 kommer någon gång i årsskiftet 2016/2017. Detta får bli dess officiella tråd, och nu känns det rätt att diskutera vad man vill se, och sedan hoppas att det stämmer överens med vad som kommer presenteras.

Jag tror att ifall man kombinerar Far Cry 2, 3 och 4 kan man nog få ett ganska ultimat spel. Följande bör man ta med från respektive spel

Far cry 2
*Att vapen man plockar upp är opålitliga, och kan explodera
*Möjligheten att förbättra alla sina safe house (outposts) med t.ex helikopter utanför

Far cry 3
*Storyn, som var enkel att följa och man mindes trots att man gjorde massa side-missions
*Uppdragen. Svårare och längre uppdrag, som tillförde storyn mer.
*Antagonisterna. Pagan Min i all ära med Vaas och Hoyt var betydligt bättre. Min var alldeles för frånvarande, medan Vaas var aktivt med mer.
*Att man kunde ha fyra valfria vapen, ser inga fördelar med att ha krav på secondary. Däremot ska enbart secondary kunna användas från fordon, ifall man använder primärt ska styrfunktionen försvinna

Far Cry 4
*Grafik och allt det där såklart
*Alla fordon, och möjligheten att skjuta från dem
*Alla vapen, fler vapen gör det hela roligare
*Betydligt smartare och bättre fienden.
*Fästningar, kul inslag
*Beten, knivar och annat som tillför
*Alla side-missions, fler och mer varierande. Enligt mig kan det inte bli för mycket bloatware
*Co-op gör utforskning roligare
*Karmasystemet

Vad som behöver förbättras, det jag vill se
*Möjligheten att spela om varje uppdrag i campaignen när man vill!
*Möjlighet att själva välja ordval vid interaktion, vilket får konsekvenser
*Möjlighet att göra affärer med droger och odla eget vid sitt hus
*Möjlighet att ta gisslan hos fienden, vilket får konsekvenser
*Fler utposter i olika typer av miljöer.
*Att tid (natt/dag) ska spela större roll när man smyger, att det ska finnas fienden som ligger i sängen etc
*Möjlighet att förgifta vatten för att försvaga utposter

Kommer säkert komma på massor framöver, och det vore kul att ventilera vad som krävs för att göra det perfekta Far Cry-spelet. Trådstarten kommer uppdateras när officiell info om spelet släpps.
Citera
2015-01-03, 22:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Far Cry 4 har av en enig kår bedömts som ett av 2014 års bästa spel, precis som dess föregångare Far Cry 3 gjorde år 2012. Ubisoft har verkligen hittat en skön nisch med en first person shooter i exotisk sandboxmiljö.

Vi kan väl räkna med att Far Cry 5 kommer någon gång i årsskiftet 2016/2017. Detta får bli dess officiella tråd, och nu känns det rätt att diskutera vad man vill se, och sedan hoppas att det stämmer överens med vad som kommer presenteras.

Jag tror att ifall man kombinerar Far Cry 2, 3 och 4 kan man nog få ett ganska ultimat spel. Följande bör man ta med från respektive spel

Far cry 2
*Att vapen man plockar upp är opålitliga, och kan explodera
*Möjligheten att förbättra alla sina safe house (outposts) med t.ex helikopter utanför

Far cry 3
*Storyn, som var enkel att följa och man mindes trots att man gjorde massa side-missions
*Uppdragen. Svårare och längre uppdrag, som tillförde storyn mer.
*Antagonisterna. Pagan Min i all ära med Vaas och Hoyt var betydligt bättre. Min var alldeles för frånvarande, medan Vaas var aktivt med mer.
*Att man kunde ha fyra valfria vapen, ser inga fördelar med att ha krav på secondary. Däremot ska enbart secondary kunna användas från fordon, ifall man använder primärt ska styrfunktionen försvinna

Far Cry 4
*Grafik och allt det där såklart
*Alla fordon, och möjligheten att skjuta från dem
*Alla vapen, fler vapen gör det hela roligare
*Betydligt smartare och bättre fienden.
*Fästningar, kul inslag
*Beten, knivar och annat som tillför
*Alla side-missions, fler och mer varierande. Enligt mig kan det inte bli för mycket bloatware
*Co-op gör utforskning roligare
*Karmasystemet

Vad som behöver förbättras, det jag vill se
*Möjligheten att spela om varje uppdrag i campaignen när man vill!
*Möjlighet att själva välja ordval vid interaktion, vilket får konsekvenser
*Möjlighet att göra affärer med droger och odla eget vid sitt hus
*Möjlighet att ta gisslan hos fienden, vilket får konsekvenser
*Fler utposter i olika typer av miljöer.
*Att tid (natt/dag) ska spela större roll när man smyger, att det ska finnas fienden som ligger i sängen etc
*Möjlighet att förgifta vatten för att försvaga utposter

Kommer säkert komma på massor framöver, och det vore kul att ventilera vad som krävs för att göra det perfekta Far Cry-spelet. Trådstarten kommer uppdateras när officiell info om spelet släpps.

Har alla 4 Far Cry spelen och jag gillar dessa skarpt kan jag säga. Det är dock en sak i Far Cry 4 som gör mig frustrerad: uppdragen med Reggie och Yogi - hatar dessa knarkande uppdrag med massa konstiga hallucinationer etc, jag får till och med huvudvärk när jag spelar dessa. Någon annan som håller med mig??!!
Citera
2015-01-04, 20:03
  #3
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Har alla 4 Far Cry spelen och jag gillar dessa skarpt kan jag säga. Det är dock en sak i Far Cry 4 som gör mig frustrerad: uppdragen med Reggie och Yogi - hatar dessa knarkande uppdrag med massa konstiga hallucinationer etc, jag får till och med huvudvärk när jag spelar dessa. Någon annan som håller med mig??!!

Håller med till viss del, precis som att Shangri-La inte tilltalar mig. Dock ger de en trevlig variation till spelet, och kul att man inte kan använda sin egen bestyckning hela tiden. Shangri-La är ju dessutom side-mission, och därför helt valfritt.

Mina favorituppdrag var verkligen Hurks, att vara uppe i bergen va riktigt roligt. Med sandstormar och bra camoflague. Synd att det inte fanns några outpost i den miljön också, hade varit kul!

Kanske skulle kläder kunna tillföra en dimension i Far Cry. Att man kan betala för/tillverka kläder anpassade för viss miljö, som gör det svårare att se en. Alltså att man stealthar bättre i snön med snublus.
Citera
2015-01-04, 20:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Håller med till viss del, precis som att Shangri-La inte tilltalar mig. Dock ger de en trevlig variation till spelet, och kul att man inte kan använda sin egen bestyckning hela tiden. Shangri-La är ju dessutom side-mission, och därför helt valfritt.

Mina favorituppdrag var verkligen Hurks, att vara uppe i bergen va riktigt roligt. Med sandstormar och bra camoflague. Synd att det inte fanns några outpost i den miljön också, hade varit kul!

Kanske skulle kläder kunna tillföra en dimension i Far Cry. Att man kan betala för/tillverka kläder anpassade för viss miljö, som gör det svårare att se en. Alltså att man stealthar bättre i snön med snublus.

Håller helt med dig! Snökamouflage i snöbergen vore riktigt häftigt faktiskt! Skulle kännas mycket tryggare att smyg omkring med det så att fienderna inte såg en så snabbt!

Älskar Hurks uppdrag! Han var ju också med i Far Cry 3 om jag inte minns fel! Han är en riktigt skön snubbe!
Citera
2015-01-04, 20:33
  #5
Moderator
^Eazs avatar
Radede vad som hänt tidigare.


Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Vad som behöver förbättras, det jag vill se
*Möjligheten att spela om varje uppdrag i campaignen när man vill!
*Möjlighet att själva välja ordval vid interaktion, vilket får konsekvenser
*Möjlighet att göra affärer med droger och odla eget vid sitt hus
*Möjlighet att ta gisslan hos fienden, vilket får konsekvenser
*Fler utposter i olika typer av miljöer.
*Att tid (natt/dag) ska spela större roll när man smyger, att det ska finnas fienden som ligger i sängen etc
*Möjlighet att förgifta vatten för att försvaga utposter

*Möjligheten att spela om varje uppdrag i campaignen när man vill!
Blir svårt att lösa, då dina val kan påverka kampanjen.

*Möjlighet att själva välja ordval vid interaktion, vilket får konsekvenser
Hade gärna sett en Mass Effekt/Dragon Age variation av dialoger.

*Möjlighet att göra affärer med droger och odla eget vid sitt hus
Va? Är det bara för att du är drogbrukare själv eller för att det har med spelet att göra?

*Möjlighet att ta gisslan hos fienden, vilket får konsekvenser
Igen, va? Ta gisslan på vad sett, utveckla gärna.

*Fler utposter i olika typer av miljöer.
Ja tack, det blev lite för lätt efter ett tagg.

*Att tid (natt/dag) ska spela större roll när man smyger, att det ska finnas fienden som ligger i sängen etc
Ja, detta gillar jag. Olika bemanning natt och dag. Mindre folk på natten men de har nightvision, mer folk på dagen men de ser dig inte lika lätt om du sneakar osv osv.
Citera
2015-01-04, 20:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Har alla 4 Far Cry spelen och jag gillar dessa skarpt kan jag säga. Det är dock en sak i Far Cry 4 som gör mig frustrerad: uppdragen med Reggie och Yogi - hatar dessa knarkande uppdrag med massa konstiga hallucinationer etc, jag får till och med huvudvärk när jag spelar dessa. Någon annan som håller med mig??!!

Håller verkligen med dig här, jag skulle gärna ha sett att de släpper dessa övernaturliga sakerna helt och hållet och endast fokuserar på "det verkliga livet". Blir mest irriterad av de uppdragen, var samma i Far Cry 3 när man skulle springa runt i templet och skjuta mot den där draken eller vad det nu var.
Citera
2015-01-04, 22:45
  #7
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz




*Möjligheten att spela om varje uppdrag i campaignen när man vill!
Blir svårt att lösa, då dina val kan påverka kampanjen.

-Givetvis bara de uppdrag man klarat av. Minns framförallt från Far Cry 3 hur mycket man ville bränna maja om och om och om och om igen



Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
*Möjlighet att göra affärer med droger och odla eget vid sitt hus
Va? Är det bara för att du är drogbrukare själv eller för att det har med spelet att göra?


-Nej, men för att droger spelat en stor roll i alla Far Cry-spel. Det har handlat mycket om droghandel, man hittar använda karnyler, methamfetanin och annat drogigt när man lootar och det skulle tillföra spelet en schysst dimension. Kanske att man förutom Karma-points även kan få status-points hos de som egentligen är ens fiende, lite beroende på hur storyn är upplagd. Hade funkat skitbra i FC3 under den tiden man var Foster.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
*Möjlighet att ta gisslan hos fienden, vilket får konsekvenser
Igen, va? Ta gisslan på vad sett, utveckla gärna.


-överfall en fiende, med överfall ska det finnas som möjlighet att inte döda utan bara hålla fast. Ifall man då är ensam med denna fienden ska man kunna sätta handklovar, muddra o.s.v för att sedanlåsa in och kontakta någon. Ifall man får pengar (och ifall man då släpper eller inte), eller ifall de ist anfaller med full kraft, det bestämmer ju såklart protagonisten. Även gisslantagningar ska ha med status/rytke-points att göra.
Citera
2015-01-05, 10:36
  #8
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
-Givetvis bara de uppdrag man klarat av. Minns framförallt från Far Cry 3 hur mycket man ville bränna maja om och om och om och om igen

Kan hålla med, problemet med det är eftersom vissa påverkar storyn, visst, man kan lösa det så att om man kör det igen så har det ingen inverkan på storyn, men det är samtidigt speltillverkarens sätt att göra spelet återspelbart.

Förstår tanken bakom det, men tror aldrig det kommer ske.


Citat:
-Nej, men för att droger spelat en stor roll i alla Far Cry-spel. Det har handlat mycket om droghandel, man hittar använda karnyler, methamfetanin och annat drogigt när man lootar och det skulle tillföra spelet en schysst dimension. Kanske att man förutom Karma-points även kan få status-points hos de som egentligen är ens fiende, lite beroende på hur storyn är upplagd. Hade funkat skitbra i FC3 under den tiden man var Foster.

Nog för att jag gillar metaspel i spelen, e.g. handel osv. Men frågan är hur det ska gå att implementera? Loota droger, sälja dessa - det ju exakt det som sker just nu, drogerna osv är vendortrash.


Citat:
-överfall en fiende, med överfall ska det finnas som möjlighet att inte döda utan bara hålla fast. Ifall man då är ensam med denna fienden ska man kunna sätta handklovar, muddra o.s.v för att sedanlåsa in och kontakta någon. Ifall man får pengar (och ifall man då släpper eller inte), eller ifall de ist anfaller med full kraft, det bestämmer ju såklart protagonisten. Även gisslantagningar ska ha med status/rytke-points att göra.

Detta skulle nog kunna bli kul om det implementerades väl, lite som t.ex i Shadow of Mordor där man kan förhöra orcer för att veta svagheter och plats på andra kaptener i armén. Dock så måste det implementeras riktigt bra för att det ska funka. T.ex en vanlig buse som man kidnappar skulle inte veta något, och protagonisten skulle heller inte betala ett jota för att få den fri.
Citera
2015-01-07, 13:33
  #9
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Kan hålla med, problemet med det är eftersom vissa påverkar storyn, visst, man kan lösa det så att om man kör det igen så har det ingen inverkan på storyn, men det är samtidigt speltillverkarens sätt att göra spelet återspelbart.

Förstår tanken bakom det, men tror aldrig det kommer ske.

Många spel har liknande funktioner, ska inte vara någon svårt. Man ser ju vilka kampanjuppdrag man gjort i menyn, kan vara så enkelt som att ifall man klickar på det uppdraget så startas det igen.


Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nog för att jag gillar metaspel i spelen, e.g. handel osv. Men frågan är hur det ska gå att implementera? Loota droger, sälja dessa - det ju exakt det som sker just nu, drogerna osv är vendortrash.

Ja men mer att man kan uppsöka personer, förädla och ha sig.

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Detta skulle nog kunna bli kul om det implementerades väl, lite som t.ex i Shadow of Mordor där man kan förhöra orcer för att veta svagheter och plats på andra kaptener i armén. Dock så måste det implementeras riktigt bra för att det ska funka. T.ex en vanlig buse som man kidnappar skulle inte veta något, och protagonisten skulle heller inte betala ett jota för att få den fri.

Självklart.
Citera
2015-01-07, 13:40
  #10
Medlem
En sak som jag önskar mig av det här, och egentligen alla andra spel också, är möjligheten att spela hela kampanjen co-op. Jag ser inte varför det inte är implementerat i fler spel. Co-open i Saints Row 3 var en av de bästa jag någonsin spelat, just för att man kunde ta sig genom hela spelet tillsammans med någon annan.
Citera
2015-02-11, 18:03
  #11
Avstängd
arakas avatar
lite nya ideer i alla fall och absolut inget DLC som påminner om Escape from Durgesh Prison. det absolut mest knäckande spel som jag någonsin spelat.
Citera
2015-02-16, 18:54
  #12
Medlem
Det skulle vara asgrymt, som ni sagt innan, att man fick styra över dialogerna men jag tycker det skulle varit en cool grej om de lade till till nästa spel att man kunde ta skurkens skida.
T.ex : Eftersom Ajay och Pagan min hade någon form av bakgrund så skulle det varit häftigt om man kunnat ta Pagans parti. Vad tycker ni om den idén?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback