Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-03, 17:28
  #1
Medlem
Hej jag har köpt ny dator med 1tb hhd. Finns de något enkelt sätt att kopiera hela min gamla hårddisk till min nya? Så jag inte behöver installera win7 eller alla program igen?
Citera
2015-01-03, 17:32
  #2
Medlem
Denoms avatar
Om det är en ny dator behöver du installera Windows på nytt.
Citera
2015-01-03, 17:35
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man rekommenderar oftast en nyinstallation. Det har bl.a med alla hänvisningar som finns under registret.
Citera
2015-01-03, 17:35
  #4
Medlem
Bara om den nya datorn är exakt likadan som den gamla.
Citera
2015-01-03, 17:45
  #5
Medlem
Okej. Tack för snabbt svar!
Citera
2015-01-04, 09:04
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Tillbehör --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-01-10, 23:09
  #7
Medlem
GlennGBGs avatar
Vill så kan du klona disken med acronis ti, gjort det ofta.
Citera
2015-01-11, 12:44
  #8
Medlem
Enda gången jag klonar en Windows disk är när den är nyinstallerad för att ha som backup.


Ganska meningslöst ens ha köpt bättre dator/delar om man inte installerar om och ser till att Windows går snabbt och bra som möjligt. Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kommer den vara långsammare än vad den borde vara (seg).


Har man backup och förbered sig i förväg med att ladda ned drivrutiner, codec, program mm som ska in efteråt och sparar dom med sin backup har man allt fixat på en dag.

Det som går snabbt tar man först. Och oavsett hur många program osv man har så är det bara några man använder varje dag. Resten väntar man till den dagen man behöver dom.
Citera
2015-01-13, 14:28
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosen2
Hej jag har köpt ny dator med 1tb hhd. Finns de något enkelt sätt att kopiera hela min gamla hårddisk till min nya? Så jag inte behöver installera win7 eller alla program igen?
Att klona hela operativsystemet till en ny dator brukar inte ge ett bra resultat eftersom drivrutiner och registryt är anpassat till den gamla datorns hårdvara. Kan gå men det kommer att ligga en massa gamla drivrutiner kvar ock skräpa efteråt så har man köpt en ny dator så är det enligt min erfarenhet bättre att säkerhetskopiera filer, dokument och liknande och sedan installera om Windows och programmen på den nya datorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback