Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-03, 14:37
  #1
Medlem
Malfaitors avatar
Tjena!

Har ett Compal CH7284E modem från comhem som är i bryggat läge. Sedan en airport extreme kopplat från modemets lan till wan på airport.
Men min airport verkar bara vilja dela ut 4 ip adresser totalt som är publika. Veriferat så att DHCP och NAT är på och att det är airportens trådlösa nätverk jag är ansluten mot. Comhem hänvisar till apple och apple hänvisar till comhem då apple tror det kan vara något fel med själva bryggning i modemet. Någon är kunnig inom detta och har några tips?

Har provat fabriksåterställnig utav modemet och bryggat om det ett flertal gånger utan framgång.
__________________
Senast redigerad av Malfaitor 2015-01-03 kl. 15:27.
Citera
2015-01-04, 09:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malfaitor
Tjena!

Har ett Compal CH7284E modem från comhem som är i bryggat läge. Sedan en airport extreme kopplat från modemets lan till wan på airport.
Men min airport verkar bara vilja dela ut 4 ip adresser totalt som är publika. Veriferat så att DHCP och NAT är på och att det är airportens trådlösa nätverk jag är ansluten mot. Comhem hänvisar till apple och apple hänvisar till comhem då apple tror det kan vara något fel med själva bryggning i modemet. Någon är kunnig inom detta och har några tips?

Har provat fabriksåterställnig utav modemet och bryggat om det ett flertal gånger utan framgång.

Får din dator en intern IP-adress? För annars så är din Extreme inte rätt inställd
Citera
2015-01-04, 11:03
  #3
Medlem
låter som att även din airport extreme är i bryggat läge om du bara får publika ip-adresser. kolla så dhcp och nat är på i airportens inställningar
Citera
2015-01-04, 11:23
  #4
Medlem
DeNadas avatar
Lite osäker på hur du menar med 4st publika IP adresser.

Har jag tolkat dig rätt i att din uppkoppling ser ut såhär:
Comhem <--> Kabelmodem (bryggat) <--> Airport (i FW läge) <--> Datorer

I den setupen så får Airporten 1st publik IP adress och alla datorer anslutna till den får DHCP adresser ifrån Airporten.

Om du vill utnyttja dina återstående 3st publika ip adresser så behöver du koppla in den eller de datorer som ska få dessa direkt mot kabelmodemet och inte via airporten.
Alternativt kan du använda dubbla nätverkskort i en dator och koppla ena nätverkskortet till Airporten (så den får en skyddad IP adress) och det andra nätverkskortet direkt till kabelmodemet.

Men i det sistnämnda fallet så bör du veta vad du gör för det om någon hackar den datorn så kommer de även in "bakom" airporten så att säga....
__________________
Senast redigerad av DeNada 2015-01-04 kl. 11:28. Anledning: Förtydligande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback