Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-03, 00:57
  #1
Medlem
Hej!
Idag stängdes datorn plötsligt av medans jag spelade counter-strike . Jag kände att datorn var överhettad, speciellt processorn. Datorn startar inte längre och jag är osäker om det är fel på processorn, moderkortet?
Behöver gärna tips om vad jag ska göra?

Behöver ni någon mer information så fråga!
__________________
Senast redigerad av FetGrisen95 2015-01-03 kl. 01:01.
Citera
2015-01-03, 01:43
  #2
Medlem
x12s avatar
Om processorn blir alltför varm må det bero på nåt, t.ex kylflänsar igenklabbade av damm, katthår eller annat som inte ska vara där, kan även vara onormal temperatur pga överklockning, felmonterad kylare, rent allmänt dålig luftcirkulation i chassiet eller kanske t.o.m tokvarmt i rummet. Processorn har inbyggt övertemperaturskydd, så den ska inte knäckas pga värme, men inget är ju för den skull omöjligt.

Det vanligaste felet är nätaggregatet, men visst kan det vara annat också. Det går inte fastställa exakt vad som är fel, annat än genom att felsöka i datorn.
Det enklaste är s.k "pop & swap" där man testar med ett annat nätagg, testar starta datorn med minimumkonfig, minsta mängd minne, bort med alla perfiera enheter osv.
Citera
2015-01-03, 03:38
  #3
Medlem
Händer ingenting överhuvudtaget när du trycker på strömknappen?

Dra ut ditt batteri ur moderkortet, efter cirka 10 sekunder sätter du in det igen. Prova sedan att starta datorn igen.
Citera
2015-01-03, 04:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Händer ingenting överhuvudtaget när du trycker på strömknappen?

Dra ut ditt batteri ur moderkortet, efter cirka 10 sekunder sätter du in det igen. Prova sedan att starta datorn igen.

Inget händer alls, ska testa det i morgon
Citera
2015-01-03, 04:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetGrisen95
Inget händer alls, ska testa det i morgon

Hjälper inte det bör du prova ett annat nätagg, men känns konstigt ifall det ska ha gått sönder genom att spela cs.
Jag har själv varit med om att datorn blivit överhettad via cs, bf4 osv och datorn dör. Men den får alltid ström och går att starta igång, inte alltid man kommer till windows men felsäkert läge iallafall.
Citera
2015-01-08, 21:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Hjälper inte det bör du prova ett annat nätagg, men känns konstigt ifall det ska ha gått sönder genom att spela cs.
Jag har själv varit med om att datorn blivit överhettad via cs, bf4 osv och datorn dör. Men den får alltid ström och går att starta igång, inte alltid man kommer till windows men felsäkert läge iallafall.

Fick ett nytt nätaggregat idag och det funkade fortfarande inte, har lämnat in datorn på felsökning så det kommer att ordna sig.
Citera
2015-01-10, 00:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Hjälper inte det bör du prova ett annat nätagg, men känns konstigt ifall det ska ha gått sönder genom att spela cs.
Jag har själv varit med om att datorn blivit överhettad via cs, bf4 osv och datorn dör. Men den får alltid ström och går att starta igång, inte alltid man kommer till windows men felsäkert läge iallafall.

Mitt gick sönder då jag spelade CS, men det var över 10 år sedan med en dator så hade några år på nacken redan då. Fick samma problem, nytt nätagg hjälpte. Synd att det inte verkar göra det för TS, han gör nog rätt som låter experter kolla på datorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback