Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-08, 11:58
  #13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Västerås.

Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
2 personer till skriva på samma adress som Räsänen såg jag.
Inte för att det hade nån större betydelse, men ändå.

Jag såg detta också. Vet inte i vilket förhållande Räsänen står till dessa?

Ganska förståligt att han inte flyttade tillbaka till Brunflo/Östersund efter frisläppandet.

Kommer ihåg ytterligare en mördare som efter att ha avtjänat sitt straff också flyttade till Västerås.
Citera
2015-01-08, 13:05
  #14
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag såg detta också. Vet inte i vilket förhållande Räsänen står till dessa?

Ganska förståligt att han inte flyttade tillbaka till Brunflo/Östersund efter frisläppandet.

Kommer ihåg ytterligare en mördare som efter att ha avtjänat sitt straff också flyttade till Västerås.

Vilket mord rör det sig om?
Citera
2015-01-08, 13:18
  #15
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
2 personer till skriva på samma adress som Räsänen såg jag.
Inte för att det hade nån större betydelse, men ändå.
Båda två förekommer i Lexbase och är väl antagligen dömda för brott. Raimo själv finns inte på Lexbase, så han har väl troligtvis skött sig de sista fem åren åtminstone. Det tycker vi är bra!
Citera
2015-01-08, 15:07
  #16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Västerås - hemort för i a f två mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
Vilket mord rör det sig om?

Detta fall:

(FB) Mordet på Rigmor Andersson, Köping, 1966.
Citera
2017-10-31, 09:27
  #17
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
I vilken fysisk form var eino innan mordet, vad var anledningen till sjukskrivningen?
Finns det några bilder på honom?
Citera
2017-10-31, 11:57
  #18
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
I vilken fysisk form var eino innan mordet, vad var anledningen till sjukskrivningen?
Finns det några bilder på honom?
Och vem var risinens kamrat som greps tillsammans med honom?
Citera
2017-11-02, 17:17
  #19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på BO?

Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
I vilken fysisk form var eino innan mordet, vad var anledningen till sjukskrivningen?
Finns det några bilder på honom?

Att Eino blev förtidspensionerad har jag för mig berodde på ryggbesvär.

Jag har i a f inte sett några bilder på BO men lär väl ha förekommit i media vid den här tiden. Tyvärr inträffade fallet innan internet.
Citera
2017-11-02, 19:55
  #20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att Eino blev förtidspensionerad har jag för mig berodde på ryggbesvär.

Jag har i a f inte sett några bilder på BO men lär väl ha förekommit i media vid den här tiden. Tyvärr inträffade fallet innan internet.

Är det inte GM på bilden i artikeln du länkat till?

Om Hiltunen flyttat till Sverige i vuxen ålder så har han nog kommit som arbetskraftinvandring. Det att han inte lärt sig svenska tyder på att han skulle kunnat komma samtidigt och ingå i något slags "koloni" av finnar som rekryterats ungefär samtidigt. Man brukar exempelvis kalla en del områden för "finnskogar" kring orter var något flertal finnar bodde och jobbade i exempelvis skogsindustri, men det kan kanske vara fråga om något slags gruvnäring också. Det var ju rätt slitigt jobb och många förtidspensionerades, men det passar också med det att han skulle ha jagat.
Förr fick exempelvis de som var anställda vid ASSI (Aktiebolaget Svenska Skogs Industrier) jaga på bolagets marker, oavsett om man jobbade på själva skogsvården, sågverken eller pappersfabrikerna. Man fick även ta en julgran)(tror jag) . Men jag kommer inte ihåg när man bröt ur vissa delar till att bli Svea skog, det skedde kanske gradvis. 1986 jobbade jag bland annat på laboratorium inom ASSI så själva "bolaget" fanns dock.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-02 kl. 20:15.
Citera
2017-11-02, 20:36
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hiltunen kom i vuxen ålder till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det inte GM på bilden i artikeln du länkat till?

Om Hiltunen flyttat till Sverige i vuxen ålder så har han nog kommit som arbetskraftinvandring. Det att han inte lärt sig svenska tyder på att han skulle kunnat komma samtidigt och ingå i något slags "koloni" av finnar som rekryterats ungefär samtidigt. Man brukar exempelvis kalla en del områden för "finnskogar" kring orter var något flertal finnar bodde och jobbade i exempelvis skogsindustri, men det kan kanske vara fråga om något slags gruvnäring också. Det var ju rätt slitigt jobb och många förtidspensionerades, men det passar också med det att han skulle ha jagat.
Förr fick exempelvis de som var anställda vid ASSI (Aktiebolaget Svenska Skogs Industrier) jaga på bolagets marker, oavsett om man jobbade på själva skogsvården, sågverken eller pappersfabrikerna. Man fick även ta en julgran)(tror jag) . Men jag kommer inte ihåg när man bröt ur vissa delar till att bli Svea skog, det skedde kanske gradvis. 1986 jobbade jag bland annat på laboratorium inom ASSI så själva "bolaget" fanns dock.

Har inte tittat på denna länk i trådstarten på länge. Den första bilden av 11 tror jag kan vara BO.

Citat från trådstarten:

"Den 47-årige Eino Hiltunen hade flyttat till Sverige 1971 och arbetat bl. a. som skogsarbetare. 1980 blev han sjukskriven och därefter sjukpensionär 1983."

Eftersom han kom som vuxen till Sverige och mest hade umgåtts med landsmän så var hans svenska skral.
Citera
2017-11-02, 21:46
  #22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har inte tittat på denna länk i trådstarten på länge. Den första bilden av 11 tror jag kan vara BO.

Citat från trådstarten:

"Den 47-årige Eino Hiltunen hade flyttat till Sverige 1971 och arbetat bl. a. som skogsarbetare. 1980 blev han sjukskriven och därefter sjukpensionär 1983."

Eftersom han kom som vuxen till Sverige och mest hade umgåtts med landsmän så var hans svenska skral.

Förlåt, jag menade om bilden på mannen vid volvon var BO, jag plottrade för mycket vid redigeringen. Men i artikeln så verkar det som att GM under någon tid tagit BOs identitet, genom att förnya BOs körkort med eget foto, så det kanske är GM. Men det är mer vanligt att de har BO på bild i dylika artiklar,artikeln är ju inte specifikt inriktad på historien om mördaren.
Citera
2017-11-04, 10:25
  #23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förlåt, jag menade om bilden på mannen vid volvon var BO, jag plottrade för mycket vid redigeringen. Men i artikeln så verkar det som att GM under någon tid tagit BOs identitet, genom att förnya BOs körkort med eget foto, så det kanske är GM. Men det är mer vanligt att de har BO på bild i dylika artiklar,artikeln är ju inte specifikt inriktad på historien om mördaren.
Mannen bredvid bilen är en polis, alltså vare sig BO eller GM.
Citera
2017-11-04, 15:50
  #24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polis.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Mannen bredvid bilen är en polis, alltså vare sig BO eller GM.

Bra. Då vet vi att den här mannen är en polis. Troligtvis en av utredarna i "Stegmordet".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback