Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-21, 17:59
  #1
Medlem
Dr Manhattans avatar
Ja, visst är det konstigt att vart och varannat spel har en bana som är inihelsike mycket svårare än de andra, som får en att alt-tabba sig ur och gå in på gamefaqs för att hitta något knep så man kan komma vidare istället för att avinstallera. Oftast ligger denna hårda nöt mitt i spelet istället för att vara slutboss.

Jag tänker på banor som biltävlingen i Mafia, race #86 i NFSU 1 och uppdraget "The Driver" i GTA Vice City där man måste vinna ett bilrace för att få en flyktbilsförare till sin liga.

Vilka fler kommer ni på? Och varför gör speltillverkarna såhär istället för att låta sista banan vara den svåraste?
Citera
2005-09-21, 18:04
  #2
Medlem
Agent Coopers avatar
Ja du... Kan klart hålla med om att det nämnda missionet i GTA VC är sjukt svårt. Hade turen att det blev error, och "mesen" fastnade i en jävla bro. Kunde köra på 1:an hela vägen in i mål!

Ett spel som grämer mig än idag är James Bond Golden Eye till N64. Den där JÄVLA banan Antena Cradle! Helt jävla omöjlig. Skulle inte ljuga om jag sa att jag till slut började gråta, efter att ha försökt 1000 gånger.
Ska fan hem och montera upp N64:an ikväll!
Citera
2005-09-21, 19:11
  #3
Medlem
ojns avatar
De tre spel med banor jag spelar då och då.

SMB1: Har alltid svårt för vattenbanorna. 8-1 är lite lurig också, då man alltid hamnar under tidspress.
GunSmoke: Ninja-banan (#4)
SC: CT: Bathhouse. Mycket svår att få 100% eller klara 100% stealth.
Citera
2005-09-21, 19:12
  #4
Medlem
SuperMarios avatar
Sista banan på Halo när man ska köra den svårstyrda biljäveln. Dessutom hackade det duktigt på Xboxen på sina ställen. Klart irriterande och svårstyrt och dessutom under tidspress.

Nu gällde topic omöjliga banor, men jag tänker även direkt på en omöjlig slutboss i Rygar också...
Citera
2005-09-21, 19:14
  #5
Avstängd
-Uriel-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Manhattan
Ja, visst är det konstigt att vart och varannat spel har en bana som är inihelsike mycket svårare än de andra, som får en att alt-tabba sig ur och gå in på gamefaqs för att hitta något knep så man kan komma vidare istället för att avinstallera. Oftast ligger denna hårda nöt mitt i spelet istället för att vara slutboss.

Jag tänker på banor som biltävlingen i Mafia, race #86 i NFSU 1 och uppdraget "The Driver" i GTA Vice City där man måste vinna ett bilrace för att få en flyktbilsförare till sin liga.

Vilka fler kommer ni på? Och varför gör speltillverkarna såhär istället för att låta sista banan vara den svåraste?

Racet på mafia är ju det lättaste i hela spelet när man väl har kommit på knepet med en liten bugg som finns med.
Citera
2005-09-21, 19:19
  #6
Medlem
PÅ Legoracers 2 är en av de tidiga bossarna, på dinosaurieön vad den nu heter, jäkligt svår.
För mig var han mycket svårare att besegra jämfört med den sista bossen.

(Japp, legoracers är ett underbart spel! )
Citera
2005-09-21, 19:25
  #7
Medlem
Fiffelquists avatar
Själv hade jag problem i half life 1.. man skulle göra en gigantisk flamegun o grilla ihjäl en hybrid mellan yukkapalm och papegoja.. och strax efter det missade jag attmanskulle bada...
Citera
2005-09-21, 19:46
  #8
Medlem
Dr Manhattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Racet på mafia är ju det lättaste i hela spelet när man väl har kommit på knepet med en liten bugg som finns med.
Visst är det så, men tänk om inte buggen (en speciell genväg, för er som inte vet) hade funnits? 90% av alla Mafia-spelare hade garanterat tröttnat ur och lagt ner hela skiten, och vad skulle speltillverkarna egentligen tjänat på det?
Citera
2005-09-21, 19:48
  #9
Medlem
Millencolins avatar
Jag tyckte sista bossen i Half-Life (det gröna) var jävligt svår, eller var det nog bara jag som inte visste hur man skulle göra
Citera
2005-09-21, 19:55
  #10
Medlem
Heh, jag spelade det där jävla Mafia uppdraget tills jag klarade det men jag hitta fan ingen genväg :/ Fan vad svårt det var.

Kommer ihåg en bana i C&C som på den tiden verkade totalt omöjlig, körde om alla banor innan den bara för att få ta en annan väg och skippa den banan.. Den verkade iallafall omöjlig då.

En bana på Bubble Bobble är sjukt svår också då man måste hoppa på bubblor upp till massa monster som skjuter ner på en samtidigt.

Kan inte komma på några andra "omöjliga" banor just nu.
Citera
2005-09-21, 20:06
  #11
Medlem
El Zorros avatar
Kommer ihåg några spel som var sjukt svåra när man kommit nära slutet, t.ex. "1942 - one year after" det bara vräktes på med fiender. Ett spel som däremot hade en alldeles för lätt sista bana var "Gianna Sisters". Där blev jag faktiskt besviken, var bara att hoppa över draken så var man klar.
Citera
2005-09-21, 20:14
  #12
Medlem
GNRfans avatar
Super Mario Bros 1 i 6:ans borg där man var tvungen att springa rätt väg för att komma till Bowser. Har faktiskt aldrig klarat ut spelet utan att gena till 8-1 från bana 4-2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback