Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2019-02-25, 17:07
  #97
Medlem
321js avatar
Förmodligen går det inte att lagstifta om att tvinga någon till att arbeta eftersom det är en mänsklig rättighet att inte jobba. Däremot är det en mänsklig rättighet att ha tiggeri som arbete. I en demokrati så definieras det som rättigheten "att be om hjälp".


När det enbart gäller frågan om romer så var "kommunismen" ett överlägset statsskick.
__________________
Senast redigerad av 321j 2019-02-25 kl. 17:47.
Citera
2019-02-25, 17:19
  #98
Medlem
Flytt-lasses avatar
Däremot kan man ju ge affärsägaren rätt och köra iväg packet som i andra normala länder.
Inte så jävla svårt.
Citera
2019-02-28, 16:45
  #99
Medlem
MKGs avatar
Lösningen är jätteenkel. Sluta ge pengar till dem.
I Rumänien finns inga tiggare. Dels är det olagligt att tigga, men framför allt är det fullkomligt otänkbart för en rumän att ge pengar till en zigenare som tigger. Det finns ingen marknad för tiggeri.
Det gör det i Sverige. De som lägger pengar i muggen är skyldiga till att tiggeriet fortsätter.
Citera
2019-03-01, 13:08
  #100
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raffi245
jag grubblat rätt länge nu om att hitta en lösning till tiggeriet men kommer inte fram till något. jag har läst massa trådar och alla påstår att man inte ska ge pengar till tiggare? men vad är den politiska lösningen, ekonomiska som sociokulturella? något effektivt som alla aspekter gynnas av?

2 lösningar.
A. Alla slutar ge tiggar pengar (förutom ev gamla över 70 år, de kan behöva pengarna).
B. Förbud mot tiggeri
Citera
2019-03-03, 12:09
  #101
Medlem
321js avatar
Svenskar som ger pengar till dessa människor cementerar deras fattigdom och utanförskap.

https://unv.is/unt.se/nyheter/uppsal...e-4958535.aspx

"– Tiggeriet får katastrofala följder.

Florin Oprescu är inte den som uttalar sig försiktigt. Men så har han också på nära håll sett konsekvenserna av att föräldrar åker iväg till andra länder för att tigga.

– Barnen lämnas ensamma. Kanske med någon släkting som ser till dem ibland, men i stort sett får de klara sig själva. De emotionella banden mellan barn och föräldrar bryts. Vi ser att många av de här barnen börjar röka och dricka i tidiga tonår och att de inte kommer inte till skolan lika ofta när föräldrarna är borta, säger han."

"Enligt honom finns det finns gott om enkla jobb i Rumänien.

– Rumänien behöver romerna. Jag vill att de stannar i landet och jobbar där. Du kan väl kalla mig nationalist säger han med ett skratt."
__________________
Senast redigerad av 321j 2019-03-03 kl. 12:14.
Citera
2019-03-14, 19:41
  #102
Medlem
För några dagar sedan satt jag i en bil och hade då uppsikt över entrén till en mindre butik,
där det som vanligt sitter en tiggande dam från södern.
Ibland har jag sett att någon människa ( förutom pengar ) ger dessa en kopp kaffe + något tilltugg.
Men denna dag fick hon ett par korvar att äta.
Hon tog emot dessa korvar och givaren gick därefter.
10-15 sekunder senare går tiggaren till närmsta papperskorg och slänger maten där.

Då frågar man sig: Är detta organiserat? Jag tror det.
Hon ska håva in pengar och inte ta emot mat eller andra gåvor.
__________________
Senast redigerad av bosseriks 2019-03-14 kl. 19:52.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback