Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-30, 20:52
  #1
Medlem
jag grubblat rätt länge nu om att hitta en lösning till tiggeriet men kommer inte fram till något. jag har läst massa trådar och alla påstår att man inte ska ge pengar till tiggare? men vad är den politiska lösningen, ekonomiska som sociokulturella? något effektivt som alla aspekter gynnas av?
Citera
2014-12-30, 21:15
  #2
Avstängd
kiwas avatar
Alla verkar tro så mycket på invandring, jag tycker att vi då tar in några hundra tusen mer så försvinner tiggeriet.

vi blundra för problemen som den äkta svensken gör
Citera
2014-12-30, 21:23
  #3
Medlem
Varför åker inte alla tiggare till Polen ?

Där har dom inte , en ända tiggare !
och mina gamla vänner fattar inte vad jag pratar om
Citera
2014-12-30, 21:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raffi245
jag grubblat rätt länge nu om att hitta en lösning till tiggeriet men kommer inte fram till något. jag har läst massa trådar och alla påstår att man inte ska ge pengar till tiggare? men vad är den politiska lösningen, ekonomiska som sociokulturella? något effektivt som alla aspekter gynnas av?

För att hitta en lösning så måste också en orsak hittas.
Vad är orsaken till t. ex då att "tiggeriet" existerar?
Om du går till t. ex dig själv, varför tigger inte du på gatorna?
Citera
2014-12-30, 21:53
  #5
Medlem
minponnys avatar
det finns inga fattiga tiggare i sverige alla har stadig ekonomi . och det finns 100 tusentals ny jobb som regeringen har skapat
Citera
2014-12-30, 21:55
  #6
Medlem
minponnys avatar
staten borde anställa dom tiggarna som finns nu att fösa bort andra tiggare alla medel är tillåtna och på det så får dom provision på varje som försvinner .
Citera
2014-12-30, 22:14
  #7
Medlem
poos avatar
Främst tror jag på utbildning. Den äldre generationen behöver detta såväl som den yngre. Den äldre generationen kan föra tron på utbildning vidare till den yngre generationen. Den yngre generationen lär vara den som kan göra något av sin utbildning. Utbildning leder till arbete, vilket i sig leder till självförsörjning.

Det är obligatorisk och fri 9-årig grundskola i Rumänien. Skolgången för romer verkar dock behöva organiseras med hjälp av hjälporganisationer som stöd i deras hemland, eftersom många romer håller sina barn hemma från skolan av olika skäl. Det är inte pga av pengabrist som barnen hålls hemma, för skolgången är gratis. Jag har sett att en del hävdar att det är traditioner som gör att många romer håller barnen hemma från skolan, jag har dock inte insyn i detta. Detta att barnen hålls hemma bör förstås brytas för att komma tillrätta med utbildning och arbete för romer/tiggare.

Så utbildning och mer stöd till hjälporganisationer i Rumänien tror jag vore en dellösning. Sedan måste självklart Rumänien tvingas ta större ansvar för sin befolkning. Jag förstår inte varför det inte redan satts krav på Rumänien genom hot om uteslutning ur EU.

Att ge pengar direkt i en tiggarmugg är aldrig en lösning och hjälper ingen att få ordning på sitt liv.
Citera
2014-12-30, 23:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
För att hitta en lösning så måste också en orsak hittas.
Vad är orsaken till t. ex då att "tiggeriet" existerar?
Om du går till t. ex dig själv, varför tigger inte du på gatorna?

orsaken är att dem har hungersnöd och är fattiga vilket gör att dem vill överleva mot alla odds. Det som dem ser är lönsamt och fungerar bäst är tiggeri.
Citera
2014-12-30, 23:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
staten borde anställa dom tiggarna som finns nu att fösa bort andra tiggare alla medel är tillåtna och på det så får dom provision på varje som försvinner .


anställa dem vart/hur?
Citera
2014-12-31, 00:09
  #10
Medlem
Kräv av deras hemland att de tar hand om dom, dvs utbildar, ger dom mat och husrum tills dom är på fötter. Är de för gamla eller sjuka ska de få pension. Vägrar hemlandet=feta sanktioner.
Citera
2014-12-31, 00:10
  #11
Medlem
captengroggs avatar
Förbjud det, bötfäll det och utvisning på livstid
Citera
2014-12-31, 00:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poo
Att ge pengar direkt i en tiggarmugg är aldrig en lösning och hjälper ingen att få ordning på sitt liv.

Inte ens att bygga ett helt nybyggt bostadskomplex bara åt dessa romer skulle hjälpa dem att få ordning på sitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback