Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-07, 10:49
  #49
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Nåväl, Och jag vet det! Det finns farliga djur, visst vet jag det!

Vi fick veta det igår att en 18-årig djurskötare blev dödad. Så jävla trist!

Jag vet inte vad jag ska säga nu ang. "en stor krokodiljävel ser dig..."

Jag vet inte vad som föregick attacken, men vad jag vet som biolog är att man måste kunna förutse ev. attacker och veta var gränserna går.

Den unga killen i hägnet missade något. Han var 18-19 år. Kanske dom skulle vara 2 stycken där inne?

Det hela är djupt tragiskt och mina tankar går till hans familj.
Vadå att djurskötaren måste ha missat något?

Björnen hade ju grävt ett hål under staketet i smyg och låg sen och lurpassade på djurskötaren, och gick till attack när han som minst anade det.

Så du kan ju inte lasta den stackars djurskötaren för det. Hur skulle han kunna veta att björnen hade planerat att äta upp honom?
Sånt går liksom inte att förutsäga.


Den förra gången en djurskötare blev uppäten var ju i Kolmården, när en flock med vargar började cirkulera kring henne på ett hotfullt sätt, för att sen gå till attack.
Där hade man kunnat förhindra det hela förvisso.
För djurskötaren var ju ensam inne hos vargarna och allt.
Men Björnen var, till synes, inlåst bakom lås och bom och höga viltstaket.

Jag har också för mig att jag läste att det fanns flera besökare inne i björnhägnet samtidigt som björnen kom rusande ut ur sitt hål.
Men att besökarna blev rädda ch började klättra över stängslet.
Det var väl bara djurskötaren som, av någon anledning, hamnade i björnens rov ... kanske han bara sprang för sakta, eller att han försökte stoppa björnen?
Jag vet inte.
Citera
2017-08-07, 11:00
  #50
Medlem
Ambelains avatar
Förresten, på tal om Människoätande djur ...


Det finns visst en Amöba, som är synnerligen farlig för människan.

Som simmar omkring i floder och åar, och inte gör någon skada.

Inte förrän någon hoppar i vattnet i en viss vinkel, så att vattnet tränger upp i näsan med stor kraft.

Då kan denna amöba simma upp till näsans mjukdelar och där fastna, för att sen sakta Äta sig Upp till Hjärnan.
Väl inne i hjärnan så äter amöban upp hjärnan inifrån, och människan Dör - efter bara några få dagar.
ofta utan att sjukhusen ens förstår vad det är som pågår.


Naegleria fowleri, heter amöban ...

I Sverige har ingen hittills blivit diagnosticerad med just den amöban.

Men, eftersom den antas leva i stort sett överallt, så är det inte omöjligt att den kan finnas även i svenska vattendrag.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback