Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-30, 03:21
  #1
Medlem
Det är allmänt känt att invandrare måste vara duktigare än svenskar för att slå in sig i de flesta svenska lagen. Något som t.o.m. Zlatan Ibrahimovic har fått erfara då han har fått jobba i motvind p.g.a. det i sin ungdom.

Även om jag gör en viss generalisering nu, är det också ett faktum att personer med invandrarbakgrund spelar en mer teknisk fotboll och har mer individuell talang (tack vare spontanfotboll) än svenskar som förmodligen är mer tränade för att delta i ett kollektivt spel.

Om man på fullaste allvar tror att en svennebanan och en invandrare spelar efter exakt samma förutsättningar så är det för att man själv är svensk och det är omöjligt för en att sätta sig in i en invandrares skor.

Tyvärr med så är det i dagens samhälle....
__________________
Senast redigerad av Hagoromo 2014-12-30 kl. 03:26.
Citera
2014-12-30, 03:48
  #2
Medlem
1. Allmänt känt? Hur tänkte du då? Utveckla ditt resonemang!

2. Är Zlatan en trovärdig källa? När ska han ha sagt sig haft problem att slå igenom?

3. Vad har du för källa att invandrare generellt spelar en mer teknisk fotboll? Jag förstår hur du menar, men brasilianska gatubarn som inte har annat för sig än att sparka boll är inte ett exempel som har någon motsvarighet i Sverige i MITT tycke. Dessutom måste du avgränsa vad du menar med invandrare, vilka invandrargrupper talar du om? När har exempelvis somalier rönt några framgångar inom fotbollen? När vann Iraks landslag ett VM sist? När vann Syrien sist? Svenskar spelar inte fotboll spontant? Du kanske skulle gjort en trådstart av att diskutera hur eventuellt unga svenska spelare fostras tidigt att spela mer som ett kollektiv, medan Ali Baba istället tar för sig mera individuellt.

4. I detta har du visserligen rätt, enligt mitt sätt att se på saken, dessvärre måste jag ifrågasätta vad du rent konkret har att komma med för att understödja din tes om att invandrare diskrimineras vad gäller uttag till fotbollslag.

Ja, det mest intressanta du hade att komma med var din teori om att svenskar spelar kollektivt. För mig är det tydligt det hänger med sedan gammalt tillbaka från en svunnen tid, när kollektivet var etniskt homogent. Det fanns med andra ord en stark samhörighet, eller det fanns i varje fall förutsättningar för det människor emellan.

Faktum är att jag känner mig behörig att hävda utifrån din trådstarts innehåll, att invandrare förmodligen inte diskrimineras sett till deras individuella skicklighetsnivå. Det kanske krävs en betydligt högre individuell skicklighet för att kompensera bristen av genuin samarbetsförmåga?
Citera
2014-12-30, 04:07
  #3
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Jag skulle säga att det kan ha varit så för tjugo år sedan. Idag, inte direkt. Väldigt få bryr sig om etnisk härkomst i ungdomsfotbollen.

Ett problem som kan uppstå av att lyfta fram svenskar med utländska rötter är dock om de går hela vägen på bekostnad av en helsvensk, och sedan väljer ett annat landslag.

Nu har vi väl inga sådana exempel än så länge. Alla som platsar i Sverige väljer Sverige. Men den dagen en spelare som går rakt in i landslaget väljer ett annat land, så har vi stått för den spelarens utbildning och uppfostran utan att få något tillbaka. På bekostnad av någon annan.
Citera
2014-12-30, 07:13
  #4
Medlem
Invandrarna har ju helt egna fotbollslag nu för tiden har du hört om t.ex Assyriska FF eller Dalkurd FF med flera?
Citera
2014-12-30, 08:53
  #5
Medlem
Det är inte allmänt känt. Det är bara något folk säger för att det ska låta som en större bedrift.
Citera
2014-12-30, 11:42
  #6
Medlem
fettjamenvissts avatar
Att svenska ungar inte spelar spontanfotboll är ju faktiskt inte sant. Vi spelade 10 timmar om dygnet med 2 träd på vardera sida som mål. Knappast något unikt heller
Citera
2014-12-30, 11:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Det är allmänt känt att invandrare måste vara duktigare än svenskar för att slå in sig i de flesta svenska lagen. Något som t.o.m. Zlatan Ibrahimovic har fått erfara då han har fått jobba i motvind p.g.a. det i sin ungdom.

Tycker det låter helt logiskt faktiskt.
Citera
2014-12-30, 13:27
  #8
Medlem
svulles avatar
Jag vill nog hävda att strukturell diskriminering ned avseende på etnisk härkomst mer eller mindre inte existerar idag inom fotbollen i Sverige. Däremot finns det säkerligen enstaka händelser runt om i landet där man gör skillnad på ursprung snarare än fotbollskunnande. Jag kan bara prata för min klubb, och AIK har ju tradition av att omfamna förortskillar på precis samma sätt som någon annan. Det räcker ju att kolla på vår A-trupp för att se att många av våra yngre förmågor inte är etniskt svenska, men ändå kommer från närområdet.
Citera
2014-12-30, 14:36
  #9
Medlem
Kafferastens avatar
Tror inte det existerar någon diskriminering faktiskt. Klubbarna har inte råd att välja bort spelare för att man ogillar deras efternamn. Är Abu Kadabur bättre än Olle Nilsson så är det Abu som får chansen.

Sen kidsen som spelar spontanfotboll kan ju utesluta andra av olika orsaker. När man själv var barn så fick någon inte vara med för dennes pappa var alkoholist exempelvis och en annan uteslöts pga fula glasögon. Och nog kan man tänka sig att i typ Rosengård så kanske ett gäng araber lirar boll och sedan förklarar att dom spelar utan negrer när någon kommer och vill vara med. Såna situationer kan säkert uppstå men att det skulle vara ett problem på högre nivå? Nej det tror jag inte på.
__________________
Senast redigerad av Kafferasten 2014-12-30 kl. 14:38.
Citera
2014-12-30, 15:05
  #10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Det är allmänt känt att invandrare måste vara duktigare än svenskar för att slå in sig i de flesta svenska lagen. Något som t.o.m. Zlatan Ibrahimovic har fått erfara då han har fått jobba i motvind p.g.a. det i sin ungdom.

Även om jag gör en viss generalisering nu, är det också ett faktum att personer med invandrarbakgrund spelar en mer teknisk fotboll och har mer individuell talang (tack vare spontanfotboll) än svenskar som förmodligen är mer tränade för att delta i ett kollektivt spel.

Om man på fullaste allvar tror att en svennebanan och en invandrare spelar efter exakt samma förutsättningar så är det för att man själv är svensk och det är omöjligt för en att sätta sig in i en invandrares skor.

Tyvärr med så är det i dagens samhälle....

1: Nej

2: Om invandrare spelar en mer teknisk fotboll så spelar ju Sverige och svenskar per definition "tråkigast" och minst teknisk fotboll i hela världen då greker, danskar, norrmän, tyskar, somalier, argentinare samt kineser alla är invandrare i Sverige

3: Varför inte då kräva av "invandraren" i det här fallet att bevisa att dennes fotboll funkar i det system denne försöker slå sig in i? Det finns inget motiv i sig att släppa fram spelare som spelar underhållande fotboll om de inte kan anpassa sig efter förutsättningarna/kompensera det och på så sätt passa in i de fotbollskulturella systemen som är på plats.
Citera
2014-12-30, 16:07
  #11
Medlem
AIKforever94s avatar
I AIK diskrimineras dem iaf inte.

Typ 50% av laget har invandrarbakgrund eller är utländska spelare.

Spelare ed invandrarbakgrund:

Goitom, Milosevic, Nabbe, Sonko Sundberg,Dimitriadis,Gravius, Nikolic och Eliasson.

Sen har vi ju bland annat: Bangura, Celso, Ferryra, Ethuhu och Ofori med utlänskt bakrund utanför Europa.
Citera
2014-12-31, 12:28
  #12
Medlem
L-illuminatos avatar
Den här tråden förtjänar papperskorg....

Allmänt känt!?

Det är allmänt känt att TS skulle bli en extremt dålig talangscout.

Invandrare är snarare överrepresenterade inom Svenska Ungdomslandslag
(FB) Minoriteter Överrepresterade i U-landslag Sedemera underrepresenterade A-landslag

Så frågeställningen borde istället vara hur får vi distriksförbundskaptenerna att plocka fram fler Svenskar eftersom många av invandrarna "inte håller" hela vägen upp till A landslaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback