Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-29, 18:39
  #1
Medlem
Videodrones avatar
Skulle just pröva en usb-hub jag har haft liggandes i ett par år, och när jag kopplar in elsladden så dör datorn och någonting luktar bränt (tror lukten kom från mitt externa ljudkort). Hur som helst så fungerar inte någon av usb-portarna längre, och när jag prövade min externa HDD i en annan dator så slocknade hela datorn. Så jävla irriterande. Men hur som helst så trodde jag först och främst att usb-hubben skulle pajja om något, och sen att portarna i datorn var isolerade från varandra och resten av datorn så att nåt sånt här inte skulle kunna hända? Finns det något alls jag kan göra? Och hårddisken lös upp i någon minut innan datorn slocknade..

Har för övrigt en Macbook Pro från runt 2010 någon gång.
Citera
2014-12-29, 19:11
  #2
Medlem
Apropå usb-hub så har en sådan förstört min dator. Jag kopplade in den i datorn då blev allt svart, de luktade bränt sen kom det rök ur den.
Citera
2014-12-29, 19:32
  #3
Medlem
Videodrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sikla
Apropå usb-hub så har en sådan förstört min dator. Jag kopplade in den i datorn då blev allt svart, de luktade bränt sen kom det rök ur den.
Är så jävla förbannad alltså. Hårddisken fick min andra dator att slockna också (för att sedan förtälja att ljudkortsdrivrutinen alternativt hårdvaran inte längre fungerar korrekt, när jag startat om datorn). Detta plus att det externa ljudkortet inte fungerar, usb-portarna på macen likaså, hårddisken är körd osv.

Gjorde en SMC, men det hjälpte inte.. Och som jag förstår det går portarna rakt in i moderkortet(?)

Men förstår för övrigt inte hur fan hårddisken (som inte har någon elsladd) kan få datorn att dö?

Funderar på om det är värt att köpa ett externt lagringschassi och prova med det. Vad tror folket om det? Just nu är hårddisken största problemet..
__________________
Senast redigerad av Videodrone 2014-12-29 kl. 19:44.
Citera
2014-12-29, 20:40
  #4
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sikla
Apropå usb-hub så har en sådan förstört min dator. Jag kopplade in den i datorn då blev allt svart, de luktade bränt sen kom det rök ur den.
Hej! Kom det rök ut huben eller datorn? Tycker det låter märkligt att huben kan förstöra så mycket det är 5v och 3.3v vi snackar om.
Citera
2014-12-29, 20:55
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Gissar på att din USB-hubb har en nätadapter, antingen är det fel på den så den förstörde ljudkortet mm, eller så tog du fel nätadapter...

USB-portarna i sig ska vara kortslutningssäkra!
Citera
2014-12-29, 20:59
  #6
Medlem
Videodrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej! Kom det rök ut huben eller datorn? Tycker det låter märkligt att huben kan förstöra så mycket det är 5v och 3.3v vi snackar om.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gissar på att din USB-hubb har en nätadapter, antingen är det fel på den så den förstörde ljudkortet mm, eller så tog du fel nätadapter...

USB-portarna i sig ska vara kortslutningssäkra!
Sorry, glömde tillägga just det, att jag av misstag körde in fel nätadapter(eller att det var i och med att jag kopplade in den) i usb-hubben. Men fortfarande känns det så jävla bisarrt att så mycket kan ha pajjat från det? Någon rök kom det inte, men luktade lite bränt från (vad jag tror var) ljudkortet.

Ska tilläggas att nätadaptern slog av sig själv när det hände. Den fungerar som vanligt men när jag kopplar in usb-hubben nu så slår den av.
__________________
Senast redigerad av Videodrone 2014-12-29 kl. 21:04.
Citera
2014-12-29, 22:01
  #7
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videodrone
Sorry, glömde tillägga just det, att jag av misstag körde in fel nätadapter(eller att det var i och med att jag kopplade in den) i usb-hubben. Men fortfarande känns det så jävla bisarrt att så mycket kan ha pajjat från det? Någon rök kom det inte, men luktade lite bränt från (vad jag tror var) ljudkortet.

Ska tilläggas att nätadaptern slog av sig själv när det hände. Den fungerar som vanligt men när jag kopplar in usb-hubben nu så slår den av.
Klart saker pajar om man får in fel spänning.

Blir nog en tripp till närmaste Mac-verkstad som Nyårslöfte för din del. USB-portarna sitter väl på samma buss... vet inte vad som händer om man överbelastar den ena och om då båda ryker. Hursom är det nog inget man fixar själv då det är ett helvete att plocka isär MacBooks, och säkerligen specialdelar om något måste bytas ut helt.
Citera
2014-12-30, 00:35
  #8
Medlem
mac lol
Citera
2014-12-30, 11:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej! Kom det rök ut huben eller datorn? Tycker det låter märkligt att huben kan förstöra så mycket det är 5v och 3.3v vi snackar om.

Hej! Det kom rök ut från huben. Det var jätte länge sedan på en gammal dator som redan från början inte var så kry. Den hade nog gått sönder ändå men huben sköt de sista skottet så den dog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback