Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-28, 17:59
  #1
Medlem
shitwreckeds avatar
Är det verkligen infektionsrisk att byta från ett 1,6mm-smycke till 1,2mm? Jag har en relativt läkt septumpiercing (den har krånglat i ca 6 månader men har nu börjat bli bättre). Orkar inte med om det skulle bli infekterat och jobbigt igen :@
Citera
2014-12-29, 00:38
  #2
Medlem
en 1,2 i septum, skulle inte det se aslöjligt ut? Risken att du gör illa nosen med en så tunn ring är ju dessutom mycket större. Gjorde misstaget att ta bort min 3,2mm för några år sedan, då jag kände behovet av att inte sticka ut så mycket. Ångrar mig och ska trycka i en ny 2,4mm, dock ovanför det tidigare hålet så att mindre av ringen sticker ut.

För att besvara din fråga är det nog inga som helst problem att göra den förminskningen, förutsatt att det har hunnit läka ordentligt (tar lång tid, fråga den som utförde det åt dig).
Citera
2014-12-29, 00:55
  #3
Medlem
Brukar du ta av och på piercingen? Det kan nog vara riskabelt och isf ha orsakat problemet. Se till att tvätta rent både ring och själva hålet flera gånger om dagen med klorhexidin. Var dock försiktig då du gör det och se till att mjuka upp "crusten" som bildas runt ringen (den där gosiga blandningen av snor, sårskorpa och torr död hud ). den bör mli så mjuk att den kan tas bort försiktigt med en klorhex-indränkt tops utan att orsaka smärta. Det är viktigt eftersom du måste förflytta ringen för att tvätta det som legat i piercingen utan att det kommer in små delar av skorpan i hålet och orsaka inflammation och risk för infektion
Citera
2014-12-29, 14:22
  #4
Medlem
shitwreckeds avatar
Aha, det är nog i mitt fall piercignens position som jag stör mig på också. Tycker den sitter för långt ned. I övrigt är jag nog väldigt slarvig när det gäller hygien, jag byter smycke och håller på ganska ofta nu när det är läkt = saltlösning hjälper mot allt...

Tror jag biter ihop och försöker hålla mig till 1,6mm i allafall. Det känns som att 1,2 bara skulle ställa till det och bli infekterat
Citera
2014-12-29, 15:35
  #5
Medlem
Ser väldigt konstigt ut med en så tunn ring tror jag. Testa att skaffa en mindre ring istället för tunnare. Hade samma problem med att jag tyckte att min satt för långt ner och därmed stack ut för mycket. Att byta till en grövre ring (typ 2,0) ger faktiskt intrycket av att den sitter lite högre och ser faktiskt mindre ut. Låter konstigt kanske, men den blir mer kompakt och ser ut att höra hemma där bättre.

Då du har ett så litet hål nu kan det ju faktiskt vara ett alternativ att ta bort ringen och låta det läka, för att sedan "göra om att", lite högre upp Då kan du dessutom använda de ringar som har en större kula (tar du bort kulan så är det tillräckligt mellanrum för att köra upp den i näsborrarna)och prova vilken tjocklek/storlek du vill ha, samt hur högt upp du vill att den ska sitta. Att sedan gå till studion med aktuell ring och på plats visa piercaren hur du vill att den ska sitta gör att du kommer bli riktigt nöjd. Tror att det är klokt i längden, istället för att gå och vara småirriterad på att den inte sitter där du vill (det gjorde jag i flera år...)
Citera
2014-12-31, 22:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitwrecked
Är det verkligen infektionsrisk att byta från ett 1,6mm-smycke till 1,2mm? Jag har en relativt läkt septumpiercing (den har krånglat i ca 6 månader men har nu börjat bli bättre). Orkar inte med om det skulle bli infekterat och jobbigt igen :@
Varför byta till mindre? Den du har är ju standard. Dessutom, är det inte bättre att verkligen få den läkt om den nu krånglat? Det lär gå bra, den drar ju bara ihop sig istället för att töjas och belasta vävnaden om du skulle tvinga i en större, men ändå, bättre att låta den läka helt. Så att, jag råder dig att vänta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback