Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-04, 12:55
  #25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Lånar tråden. Hantverkarna hos mig bytte panelerna på gaveln och de tycks ha täppt till ett luftuttag/ventilationen genom att lägga panelerna över den metalldel (som tillhör ventilationen) som brukar finnas på panelen.

Varför gjorde de så? Är detta ett fel som de bör åtgärda? Vad händer om man täpper till ventilationen/luftutströmningen?

Det bör absolut åtgärdas. Du riskerar mögel i det tilltäppta utrymmet annars.
Citera
2016-12-05, 08:55
  #26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Lånar tråden. Hantverkarna hos mig bytte panelerna på gaveln och de tycks ha täppt till ett luftuttag/ventilationen genom att lägga panelerna över den metalldel (som tillhör ventilationen) som brukar finnas på panelen.

Varför gjorde de så? Är detta ett fel som de bör åtgärda? Vad händer om man täpper till ventilationen/luftutströmningen?

Vad som händer är att det rummet får betydligt sämre ventilation. Luft väljer den enklaste vägen och sätter du igen friskluftsventilen i ett rum så kommer luften att ta sig in via friskluftsventilerna i övriga rum. Det kommer att leda till lukt och öka risken att få problem med mögel. Säg åt klåparna du anlitat att fixa det.

(pucktvåa)
Citera
2016-12-05, 11:33
  #27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad som händer är att det rummet får betydligt sämre ventilation. Luft väljer den enklaste vägen och sätter du igen friskluftsventilen i ett rum så kommer luften att ta sig in via friskluftsventilerna i övriga rum. Det kommer att leda till lukt och öka risken att få problem med mögel. Säg åt klåparna du anlitat att fixa det.

(pucktvåa)

Oavsett om du är pucktvåa eller ej, så förklarar du ett litet steg längre. Bra där.

Utrymmet i sig må få sämre ventilation, men som jag tolkade det så upphörde den helt.

Det kan ju handla om att en enskild ventil byggts över och det är ju allvarligt nog. Även detta kan orsaka mögelproblem.
Citera
2016-12-05, 20:45
  #28
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det bör absolut åtgärdas. Du riskerar mögel i det tilltäppta utrymmet annars.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad som händer är att det rummet får betydligt sämre ventilation. Luft väljer den enklaste vägen och sätter du igen friskluftsventilen i ett rum så kommer luften att ta sig in via friskluftsventilerna i övriga rum. Det kommer att leda till lukt och öka risken att få problem med mögel. Säg åt klåparna du anlitat att fixa det.

(pucktvåa)

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Oavsett om du är pucktvåa eller ej, så förklarar du ett litet steg längre. Bra där.

Utrymmet i sig må få sämre ventilation, men som jag tolkade det så upphörde den helt.

Det kan ju handla om att en enskild ventil byggts över och det är ju allvarligt nog. Även detta kan orsaka mögelproblem.

Tack så mycket för svaren.

Det kan tilläggas att ventilationen som de täppt till sitter på ena gaveln till vinden. Ventilationsuttaget på den andra gaveln är dock inte tilltäppt. Spelar det någon roll? Går det inte att bara ha tillförsel från ena gaveln, eller är det viktigt att båda ventilationsuttagen är öppna?

Med andra ord: vinden har fortfarande lufttillströmning från den andra gavelns ventilation, de har bara täppt till den ena sidan av vinden. Spelar det någon roll eller bör jag reklamera detta som ett fel?
__________________
Senast redigerad av ZuparN 2016-12-05 kl. 20:49.
Citera
2016-12-05, 20:47
  #29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Tack så mycket för svaren.

Det kan tilläggas att ventilationen som de täppt till sitter på ena gaveln till vinden. Ventilationsuttaget på den andra gaveln är dock inte tilltäppt. Spelar det någon roll? Går det inte att bara ha tillförsel från ena gaveln, eller är det viktigt att båda ventilationsuttagen är öppna?

Med andra ord: vinden har fortfarande lufttillströmning från den andra gavelns ventilation, de har bara täppt till den enda sidan av vinden. Spelar det någon roll eller bör jag reklamera detta som ett fel?

Du ska reklamera det som ett fel när de har satt igen ventiler som ska ventilera vinden, ja. Om de inte har gett någon väldigt bra anledning till varför.
Citera
2016-12-05, 20:48
  #30
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du ska reklamera det som ett fel när de har satt igen ventiler som ska ventilera vinden, ja. Om de inte har gett någon väldigt bra anledning till varför.

Okej, toppen. Tack!
Citera
2017-10-10, 08:33
  #31
Medlem
elbels avatar
Kidnappar tråden

Kommer unken lukt från grannen under

När fastigheten renoverades ser det ut som man borrat i golvet för vattenledningar

På samma ställe luktar luften som värst, hur tätar jag?
Citera
2017-10-10, 22:47
  #32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Kidnappar tråden

Kommer unken lukt från grannen under

När fastigheten renoverades ser det ut som man borrat i golvet för vattenledningar

På samma ställe luktar luften som värst, hur tätar jag?

Det ska inte du behöva täta själv, det måste vara hyresvärdens alt. bostadsrättsföreningens ansvar.

Men vad är det som luktar? Är det en avloppsledning som är otät? Eller har grannen dött?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback