• 1
  • 2
2014-12-28, 16:17
Medlem
langben1s avatar
Hej!
Har nästan alltid stängt dörren in till sovrummet. I lägenheten ska det finnas självdragsventilation.
Det brukar ofta bli usel luft i sovrummet. Tänkte installera in ventil i väggen mellan sovrum och övriga lägenheten. Den väggen är ej bärande, gjort av gips eller lättbetong. Vad är det jag ska köpa? Är det något jag behöver tänka på?

Är det en Blockventil jag ska köpa?
http://www.clasohlson.com/se/Blockventil/36-3576

Bara att såga upp ett runt hål med hålsåg och trycka dit den?
Citera
2014-12-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Hej!
Har nästan alltid stängt dörren in till sovrummet. I lägenheten ska det finnas självdragsventilation.
Det brukar ofta bli usel luft i sovrummet. Tänkte installera in ventil i väggen mellan sovrum och övriga lägenheten. Den väggen är ej bärande, gjort av gips eller lättbetong. Vad är det jag ska köpa? Är det något jag behöver tänka på?

japp hålsåg går bra. kolla bara att du inte kör genom en regel. blir ett jävla sågande då och ev skada på väggen kan uppkomma då den trotts allt bär egentygnden. 0,4 luftytbyte/h ska du ha annars kan du snacka med din hyresvärd om det hela så ska denne ordna till det. Det enklaste är väl att du själv tar och duschar i bland så slipper du dålig lukt
Citera
2014-12-28, 16:31
Medlem
Har du friskluftsventil i någon yttervägg eller något annat luftintag utifrån? Går det inte att plocka bort tröskeln i dörrhålet?
Citera
2014-12-28, 16:37
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Har du friskluftsventil i någon yttervägg eller något annat luftintag utifrån? Går det inte att plocka bort tröskeln i dörrhålet?

Fick nya fönster för några månader sedan och i kök, vardagsrum och sovrum har det friskluftsintag som man inte kan justera. Antar att jag skapar problem med stäng dörr jämt? Även när jag inte är hemma
Citera
2014-12-28, 16:48
Medlem
DeNadas avatar
Är der hyres eller bostadsrätt du har?
Bor du/ni i hyresrätt bör du kanske ta ett snack med hyresvärden innan du börjar göra hål i väggar

Rent praktiskt så är du hemma med hålsåg + föreslaget luftdon och aktar ev regel eller elinstallationer.
Citera
2014-12-28, 17:35
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Hej!

Du måste tänka i termer "tilluft/frånluft". Det låter som att varken det ena eller andra fungerar i ditt sovrum. I lägenheter med självdragsventilation är dörrspringan nedtill avgörande. När du stänger dörren som troligen har tröskel, blockerar du självdraget. Men även med din ventil kommer du inte att förbättra det väsentligt.
Vardagsrummen är i regel varmare och det betyder att du kommer att få luft in i ditt sovrum, men sen?
Luften måste ju vidare genom en frånluftsanordning.
Citera
2014-12-28, 18:47
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Du måste tänka i termer "tilluft/frånluft". Det låter som att varken det ena eller andra fungerar i ditt sovrum. I lägenheter med självdragsventilation är dörrspringan nedtill avgörande. När du stänger dörren som troligen har tröskel, blockerar du självdraget. Men även med din ventil kommer du inte att förbättra det väsentligt.
Vardagsrummen är i regel varmare och det betyder att du kommer att få luft in i ditt sovrum, men sen?
Luften måste ju vidare genom en frånluftsanordning.

Tack!
Du verkar kunnig inom ämnet. Har du något förslag på hur jag ska lösa mitt problem?
I sovrummet verkar det finnas en ventil som leder till någon trumma och sedan kan jag inte följa den längre. Är det frånluften?
Citera
2014-12-28, 19:02
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Tack!
Du verkar kunnig inom ämnet. Har du något förslag på hur jag ska lösa mitt problem?
I sovrummet verkar det finnas en ventil som leder till någon trumma och sedan kan jag inte följa den längre. Är det frånluften?

Det är det nog. Då kan det fungera med din tanke förutsatt att trumman ifråga är intakt. Tänk bara på att tillluften bör vara en bra bit ifrån frånluften och helst i en annan höjd. Motsatsen leder till att inkommande luft försvinner med detsamma. (Otillräcklig cirkulation mellan rum, dvs överluft).
Lycka till!
Citera
2014-12-28, 21:24
Medlem
TeEsErs avatar
Har du självdragsventilation i lägenheten har du sannolikt frånluftsventiler i köket och badrummet. Sen bör du ha tilluft genom ventiler i ytterväggar i de olika rummen.

Det är alltså en tilluftsventil du har i sovrummet. Stänger du dörren så kan luften inte vandra från sovrummet och sugas ut genom ventilerna i bad/kök. Att sätta en ventil i väggen gör ingen skada och skadar inte ventilation.

Tänk också på att självdragsventilation är en mycket ineffektiv ventilationsform. På sommaren är den helt "avstängd" eftersom luften inne i lägenheten har samma temperatur som den i skorstenen och då rör sig luften inte alls.
På vintern är det något bättre drag i en självdragsventilation eftersom den, i lägenheten uppvärmda luften, då kan stiga upp genom den kallare skorstenen. Det tråkiga är ju att ju bättre drag det blir i ventilationen på vintern desto mer kall luft dras det in utifrån.

Du kan testa ventilationen genom att hålla ett A4-papper framför utsuget i badrummet. Det sugs antagligen inte helt fast men du bör märka att det sugs lite mot utsuget. Bättre än så blir det inte.
Det finns inga fläktar eller annat som kan stärka ventilationen.

Självdragsventilation bygger på att man manuellt måste vädra ur lite då och då. Det är en konstruktion från tiden när uppvärmning inte kostade lika mycket som idag. Luften som vädras ur är cirka 20-22 grader varm och skickas rätt ut. Det är ett fruktansvärt slöseri.

Dagens ventilationskrav gäller sannolikt inte ett hus med självdragsventilation. Det är byggreglerna från husets byggår som gäller.

Att bygga om till effektivare ventilationsformer som FTX eller liknande är megastora projekt som knappast är genomförbara i större lägenhetshus då man måste dra mängder av rör.

/T
Citera
2014-12-28, 23:13
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Har du självdragsventilation i lägenheten har du sannolikt frånluftsventiler i köket och badrummet. Sen bör du ha tilluft genom ventiler i ytterväggar i de olika rummen.

Det är alltså en tilluftsventil du har i sovrummet. Stänger du dörren så kan luften inte vandra från sovrummet och sugas ut genom ventilerna i bad/kök. Att sätta en ventil i väggen gör ingen skada och skadar inte ventilation.

Tänk också på att självdragsventilation är en mycket ineffektiv ventilationsform. På sommaren är den helt "avstängd" eftersom luften inne i lägenheten har samma temperatur som den i skorstenen och då rör sig luften inte alls.
På vintern är det något bättre drag i en självdragsventilation eftersom den, i lägenheten uppvärmda luften, då kan stiga upp genom den kallare skorstenen. Det tråkiga är ju att ju bättre drag det blir i ventilationen på vintern desto mer kall luft dras det in utifrån.

Du kan testa ventilationen genom att hålla ett A4-papper framför utsuget i badrummet. Det sugs antagligen inte helt fast men du bör märka att det sugs lite mot utsuget. Bättre än så blir det inte.
Det finns inga fläktar eller annat som kan stärka ventilationen.

Självdragsventilation bygger på att man manuellt måste vädra ur lite då och då. Det är en konstruktion från tiden när uppvärmning inte kostade lika mycket som idag. Luften som vädras ur är cirka 20-22 grader varm och skickas rätt ut. Det är ett fruktansvärt slöseri.

Dagens ventilationskrav gäller sannolikt inte ett hus med självdragsventilation. Det är byggreglerna från husets byggår som gäller.

Att bygga om till effektivare ventilationsformer som FTX eller liknande är megastora projekt som knappast är genomförbara i större lägenhetshus då man måste dra mängder av rör.

/T

En tilluftsventil som leder till en trumma i en självdragslägenhet? Tillåt mig att tvivla. Tilluftsventiler brukar sitta i direktanslutning till ytterväggar vilket inte är i TSs fall vad jag har förstått. Tilluft från trumma förekommer nog när det gäller mekanisk ventilation i kontor eller andra fastigheter men inte i lägenheter. Annars stämmer det att frånluften finns ofta i badrum och kök.
Senast redigerad av Q.E.D. 2014-12-28 kl. 23:58.
Citera
2014-12-29, 16:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
En tilluftsventil som leder till en trumma i en självdragslägenhet? Tillåt mig att tvivla. Tilluftsventiler brukar sitta i direktanslutning till ytterväggar vilket inte är i TSs fall vad jag har förstått. Tilluft från trumma förekommer nog när det gäller mekanisk ventilation i kontor eller andra fastigheter men inte i lägenheter. Annars stämmer det att frånluften finns ofta i badrum och kök.
Jag missade det med "trumman". Det verkar onekligen konstigt.

TS är du helt säker på att det är självdragsventilation?

/T
Citera
2014-12-29, 21:08
Medlem
langben1s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag missade det med "trumman". Det verkar onekligen konstigt.

TS är du helt säker på att det är självdragsventilation?

/T

Yes! Fått papper där det står.
Ovanpå fönstrets ram i sovrum, kök och vardagsrum sitter någon form av ventil. Den går inte att justera. I badrummet finns det ett galler som brukar låta när det blåser ute. Inne i skafferiet sitter en ventil som går till en trumma som leder ut på balkongen.

Hjälper all denna info er?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in