Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-28, 14:44
  #1
Medlem
filur!s avatar
Hej,

Flyttade nyligen och fick med det en ny router och internetuppkoppling men har problem med att öppna portarna. Någon annan som har en likadan och fått det att funka?

http://minfil.org/x4qah7bcb3/Sk_rmav...._14.40.09.png
http://minfil.org/y2q3h9b5b9/Sk_rmav...._14.40.28.png
http://minfil.org/zfqah3b8bd/Sk_rmav...._14.40.40.png

Routern är en Tele2 Netgear EVG2000. Men Tele2 verkar tagit bort en stor del av funktionerna från den som finns på Portforward.com

Tack
Citera
2014-12-30, 00:59
  #2
Medlem
SuperNESs avatar
Har arbetat med bl.a. Netgears produkter för hemanvändare, och det hände då och då att det ramlade in samtal om EVG2000. Minns att vi inte gav nån support på dem, utan hänvisade kunderna till Tele2. Och det stämmer att de plockat bort vissa funktioner.

Ring Tele2 och be nån som kan gränssnittet att hjälpa till.

Edit: I det vanliga Netgear-gränssnittet som EVG2000 baseras på går man bara in på Services, klickar på Add Custom Service och skriver in portnumret/numren det gäller. Namnge tjänsten och klicka på Add/Apply.

Sen går man till Firewall Rules och lägger till tjänsten under både Outbound- och Inbound Services. I nåt av stegen anges också vilken IP porten ska öppnas till, eller så kan man välja "Any". Se till att Action är "ALLOW Always", sen är det klart! Men precis som du säger kan de ha tagit bort funktionen.
__________________
Senast redigerad av SuperNES 2014-12-30 kl. 01:09. Anledning: Lägger till instruktioner.
Citera
2014-12-30, 05:12
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
I inställningarna för services så ska du ange den lokala adressen till datorn som har servicen men du har kapat den delen av bilden. Du behöver inte pilla på inställningarna på brandväggen efter du gjort en port forward.
Däremot måste du pilla på brandväggen i datorn.
Citera
2015-01-03, 17:58
  #4
Medlem
filur!s avatar
Angett portarna i utgående och inkommande på routern. Valt min ip/dator som DMZ samt stängt av brandväggen på datorn utan resultat.. Värdelöst.
Citera
2016-01-03, 19:11
  #5
Medlem
Bumpar det här ämnet då det ej har fått någon lösning samt som jag också söker!

Har ett par frågor, har exakt samma problem med samma router och omständigheter men misslyckas portforwarda, jag har stängt av WiFi helt och hållet från EVG2000 då innan vi fick det här modemet hade vi redan en superb router så vi valde att använda den istället för WiFi. Kan jag på något sätt portforwarda med detta dumma modemet eller kan jag på något vis ta hjälp av min Asus router som även den har portforwarding men min internetkabel är kopplat till modemet, ska jag koppla det till Asus routern kanske och testa om de går? Anyways hoppas jag att någon kommer på hur man portforwardar annars ger jag upp och vi byter bredband o hela kittet!
Citera
2016-01-04, 07:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusleppen
...
Har ett par frågor, har exakt samma problem med samma router och omständigheter men misslyckas portforwarda, jag har stängt av WiFi helt och hållet från EVG2000 då innan vi fick det här modemet hade vi redan en superb router så vi valde att använda den istället för WiFi. Kan jag på något sätt portforwarda med detta dumma modemet eller kan jag på något vis ta hjälp av min Asus router som även den har portforwarding men min internetkabel är kopplat till modemet, ska jag koppla det till Asus routern kanske och testa om de går?
...

Det är svårt att läsa sig till hur du kopplat, såsom du skriver...

Men jag gissar att du har EVG2000 "närmast internet" och med router+NAT påslaget.
Och sedan din Asus med WAN-/internet-uttaget kopplat till EVG2000.
Då är det troligt att din Asus också har NAT+DHCP påslaget.

I så fall hjälper det inte med portforward i (bara) din Asus.

Du behöver mer kunskap - Skaffa hjälp som kan titta/pilla på dina grejor.
Citera
2016-01-04, 11:38
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
EVG2000 är en "Voice over IP" gateway. Använder du IP-telefonen?
Om inte så behöver du den ju inte utan kan koppla din ASUS direkt i väggutaget.

Bäst att fråga eftersom du skriver modem:
Är det ADSL eller fiber?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback