Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-27, 23:35
  #1
Medlem
Har tänkt att starta en nybörjar tråd där man kan fråga lite enkla frågor om HTML och CSS då det är dumt att start en ny tråd för varje liten fråga.

Tänkte börja med en hur man via CSS får en <li> att bli vågrät istället för lodrät?
Citera
2014-12-27, 23:43
  #2
Medlem
display: inline;
Citera
2014-12-27, 23:48
  #3
Medlem
Får det inte att fungera. Har just nu i en ID bunden.

CSS:
Kod:
#navigation{
	word-wrap: break-word;
	position: absolute;
	display: inline; 
}

Html:
Kod:
<ul id="navigation">
	<li><a href="http://www.google.se">Surfing</a></li>
	<li><a href="http://www.google.se">Borrow</a></li>
	<li><a href="http://www.google.se">Services</a></li>
	<li><a href="http://www.google.se">Chat</a></li>
</ul>

Edit: Har endast lagt in google för tillfället.
Citera
2014-12-27, 23:53
  #4
Medlem
Ahh, hade redan "inline" inlagd i <ul>. La in ul li istället så fick jag det att fungera
Citera
2014-12-27, 23:54
  #5
Medlem
SuperNESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taimer
Får det inte att fungera. Har just nu i en ID bunden...
Hej,

display: inline; ska anges på li-elementet. Du får alltså lägga till det i CSSen enligt följande:

Kod:
#navigation li {
	display: inline;
	list-style-type: none; /* Denna rad tar bort bullets/ikoner från listalternativen. */
}

Edit: Ser ut som att du hann lösa det.
__________________
Senast redigerad av SuperNES 2014-12-27 kl. 23:56. Anledning: TS löste problemet innan mitt inlägg.
Citera
2015-01-12, 16:39
  #6
Medlem
Varför heter det "property" i en deklaration? Vad är svenska motsvarigheten? Attribut? Backgroundcolor t.ex. är ju ett slags attrbut.
Citera
2016-04-07, 19:08
  #7
Medlem
Slutprov i webbutveckling 1 imorgon.

Nu har jag suttit och pluggat ett bra tag, utan att kommit så värst långt. Vad skulle ni rekommendera att jag bör ha koll på tills imorgon, och plugga extra på? Det är mest bara basics just nu.

Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna hålla koll på alla olika taggar och element, det känns i princip omöjligt att kunna memorera allt. Ni som är duktiga på detta, kan ni sånt här i huvudet eller tar ni ofta hjälp av internet?

Är det viktigt att kunna massor av förkortningar och innebörden?

Exempel:
Sup
Sub
Klasselektor
TLS
SSL
LF
CR
EOF
BEL

Listan kan göras lång.

Då jag känner mig överväldigad av all information, skulle det vara tacksamt om man kunde få lite vägledning av vad som är viktigt att kunna och inte. Kan omöjligt lära mig allt, är alldeles för trög.

Tack på förhand!

Hälsningar
Niveo
Citera
2016-04-07, 22:02
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Slutprov i webbutveckling 1 imorgon.

Nu har jag suttit och pluggat ett bra tag, utan att kommit så värst långt. Vad skulle ni rekommendera att jag bör ha koll på tills imorgon, och plugga extra på? Det är mest bara basics just nu.

Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna hålla koll på alla olika taggar och element, det känns i princip omöjligt att kunna memorera allt. Ni som är duktiga på detta, kan ni sånt här i huvudet eller tar ni ofta hjälp av internet?

Är det viktigt att kunna massor av förkortningar och innebörden?

Exempel:
Sup
Sub
Klasselektor
TLS
SSL
LF
CR
EOF
BEL

Listan kan göras lång.

Då jag känner mig överväldigad av all information, skulle det vara tacksamt om man kunde få lite vägledning av vad som är viktigt att kunna och inte. Kan omöjligt lära mig allt, är alldeles för trög.

Tack på förhand!

Hälsningar
Niveo
Vissa av de där förkortningarna har ju mer med nätverksteknik att göra än webutveckling, TLS och SSL till exempel. Vad eof gör i en lista som handlar om webutveckling kan man ju fråga sig med btw.

Trodde webutveckling handlade om html och css och inte om att lära sig en massa förkortningar?
Citera
2016-04-07, 22:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Slutprov i webbutveckling 1 imorgon.

Nu har jag suttit och pluggat ett bra tag, utan att kommit så värst långt. Vad skulle ni rekommendera att jag bör ha koll på tills imorgon, och plugga extra på? Det är mest bara basics just nu.

Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna hålla koll på alla olika taggar och element, det känns i princip omöjligt att kunna memorera allt. Ni som är duktiga på detta, kan ni sånt här i huvudet eller tar ni ofta hjälp av internet?

Är det viktigt att kunna massor av förkortningar och innebörden?

Exempel:
Sup
Sub
Klasselektor
TLS
SSL
LF
CR
EOF
BEL

Listan kan göras lång.

Då jag känner mig överväldigad av all information, skulle det vara tacksamt om man kunde få lite vägledning av vad som är viktigt att kunna och inte. Kan omöjligt lära mig allt, är alldeles för trög.

Tack på förhand!

Hälsningar
Niveo
Som Proton har sagt så är flera utav dem där inte direkt kopplade till webbutveckling, så bara det är ju besynnerligt. Visst dyker de upp i anknytning till webb, men det är en annan sak. Din lärare är ett pucko om han tycker att förkortningar är en väsentlig del att fokusera på under en introduktionskurs i webbutveckling.

Därmed inte sagt att terminologi/förkortningar är oviktigt att kunna, men att lägga stor vikt på det i en grundkurs vore verkligen att försöka banka intresset ur eventuellt nyfikna nybörjare.

Men ja, man lär sig de flesta av alla html-taggar och en jäkla massa förkortningar med åren. Man googlar på andra saker däremot.
Citera
2016-04-08, 14:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blippster
Som Proton har sagt så är flera utav dem där inte direkt kopplade till webbutveckling, så bara det är ju besynnerligt. Visst dyker de upp i anknytning till webb, men det är en annan sak. Din lärare är ett pucko om han tycker att förkortningar är en väsentlig del att fokusera på under en introduktionskurs i webbutveckling.

Därmed inte sagt att terminologi/förkortningar är oviktigt att kunna, men att lägga stor vikt på det i en grundkurs vore verkligen att försöka banka intresset ur eventuellt nyfikna nybörjare.

Men ja, man lär sig de flesta av alla html-taggar och en jäkla massa förkortningar med åren. Man googlar på andra saker däremot.


Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vissa av de där förkortningarna har ju mer med nätverksteknik att göra än webutveckling, TLS och SSL till exempel. Vad eof gör i en lista som handlar om webutveckling kan man ju fråga sig med btw.

Trodde webutveckling handlade om html och css och inte om att lära sig en massa förkortningar?


Tack för svar! Kan gå igenom kort om vad det var frågor om, utifall nån googlar och vill veta lite mer.

Var och gjorde provet idag, och många av förkortningarna nämndes. Det fanns frågor om wysiwyg, som jag förövrigt aldrig arbetat med. Det har bara nämnts i boken någon enstaka gång.

TSL och SSL var jag tvungen att förklara vad det står för och vad det gör för något. Ser inte riktigt varför det var relevant heller, dock har jag gått andra datorkurser, så kunde det sen innan.

Det fanns frågor om Ajax samt vad "Jax" i ajax stod för. Är detta fortfarande relevant 2016? Är inte alls insatt i vad ajax är, vet bara att det står för javascript and XML, och XML används väl inte idag?

Vad är en DNS och vad står det för? (????) Aldrig nämnts i boken, förstår inte varför det nämns i provet. Det har väl mer med dator och nätverk att göra.

Vad gör strict, transitional och frameset i HTML 4? Känns också utdaterat.

Nämn 5 saker du inte får göra med XHTML. Använder man

Sen fanns det 3 olika delar med kod man skulle tolka. HTML, CSS och javascript. Jag har aldrig behövt jobba med javascript i inlämningar innan, har enbart läst en kapitel om det. Ser inte riktigt varför javascript kommer på slutprovet.

Nämn 5 olika entiteter? (Exempelvis &aring; för Å). Kändes också onödigt, behöver inte kunna sånt.

Det är väl ungefär det jag kommer ihåg. Jag tycker personligen att hälften av frågorna som kom på provet kändes utdaterade och helt onödiga. Tekniken går ju inte bakåt, så jag förstår inte varför HTML 4 och XHTML / XML ens nämndes på provet.

Studerar förövrigt på Miroi.

Tyckte ni provet och frågorna kändes ok eller borde jag mejla och ifrågasätta det?

Hälsningar
Niveo
Citera
2016-04-08, 15:57
  #11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo

Kul att du berättar lite om provet! Jag vet inget om Miroi, men
om man ska relatera utbildning och IT (eller ICT) till varandra
så kan det vara så här:
– Utbildning kan vara "leading edge", om det är nära forskning eller
det finns entusiastiska utbildare som lägger ner den tid och det
engagemang som behövs för att dom ska hänga med.
– Inom kommersiell verksamhet så är det "vinna eller försvinna"
som gäller. Häng med eller dö.
– Statlig och kommunal verksamhet är oftast inte konkurrensutsatt.

Jag tycker som du att en del frågor var lite på gränsen, både till
att vara "outdated" och att vara i utkanten av ämnet, men å andra
sidan…
– I praktiken kan man bli tvungen att jobba med något som gjordes
för några år sedan.
– DNS är nog ganska centralt, tycker jag. Ska du tillåta både
dindomän.se och www.dindomän.se och hur löser du det? Ska
du ha redirect? Vill du att google ser en eller två sajter? Hur
vill du ha statistiken på de "två" sajterna?
Bara ett exempel på hur DNS kommer in i bilden…
DSN är ju också ganska basic. Hade vi inte DNS så skulle vi
alla skriva ip-adresser när vi surfade, t.ex.
"Beställ din biobiljett själv, surfa bara in på 17.114.84.130…"
DNS är bra.
– Jag tycker nog att kännedom om JavaScript hör till. När man
t.ex. pratar HTML5, så är det i praktiken nästan alltid tillsammans
med CSS3 och JavaScript (you can't have one without the other (0:27)).
– ISO-8859-1 t.ex. förekommer fortfarande även om det är UTF-8 som gäller.

Bara några snabba tankar…

Citera
2016-04-08, 18:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kul att du berättar lite om provet! Jag vet inget om Miroi, men
om man ska relatera utbildning och IT (eller ICT) till varandra
så kan det vara så här:
– Utbildning kan vara "leading edge", om det är nära forskning eller
det finns entusiastiska utbildare som lägger ner den tid och det
engagemang som behövs för att dom ska hänga med.
– Inom kommersiell verksamhet så är det "vinna eller försvinna"
som gäller. Häng med eller dö.
– Statlig och kommunal verksamhet är oftast inte konkurrensutsatt.

Jag tycker som du att en del frågor var lite på gränsen, både till
att vara "outdated" och att vara i utkanten av ämnet, men å andra
sidan…
– I praktiken kan man bli tvungen att jobba med något som gjordes
för några år sedan.
– DNS är nog ganska centralt, tycker jag. Ska du tillåta både
dindomän.se och www.dindomän.se och hur löser du det? Ska
du ha redirect? Vill du att google ser en eller två sajter? Hur
vill du ha statistiken på de "två" sajterna?
Bara ett exempel på hur DNS kommer in i bilden…
DSN är ju också ganska basic. Hade vi inte DNS så skulle vi
alla skriva ip-adresser när vi surfade, t.ex.
"Beställ din biobiljett själv, surfa bara in på 17.114.84.130…"
DNS är bra.
– Jag tycker nog att kännedom om JavaScript hör till. När man
t.ex. pratar HTML5, så är det i praktiken nästan alltid tillsammans
med CSS3 och JavaScript (you can't have one without the other (0:27)).
– ISO-8859-1 t.ex. förekommer fortfarande även om det är UTF-8 som gäller.

Bara några snabba tankar…



Förstår din poäng, absolut. Problemet med just DNS är att det inte finns något stycke alls om det i boken. Aldrig jobbat med det, aldrig nämnts överhuvudtaget. Tycker det känns lite tvivelaktigt att jag förväntas kunna det, då vi bara gått igenom grunder i HTML och CSS. Självklart borde jag lära mig javascript och det hör till, men det är inte något jag fått jobba med och informationen om det är boken är ganska obefintlig.

Får en känsla av att läraren "stulit" lite frågor till prov och inlämningar, utan att riktigt ha någon tanke på att testa mig på det jag faktiskt hållt på med, istället för att testa mig på allt jag inte hållt på med. Om du förstår hur jag menar.


Hälsningar
Niveo
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback