• 31 647 online
  • 1 133 991 medlemmar
  • 58 793 566 inlägg
  • 4
  • 5
2017-02-09, 00:01
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevejunkman
Japp så är det, många gånger när jag återbesökt ett ställe har jag till min fasa upptäckt hur förstört det blivit jämfört med gången innan. Men vi lever i ett allt oroligare och våldsammare samhälle så jag är väl inte direkt chockad. Nu har jag besökt närmare 450 platser/objekt så jag är väl ganska nöjd men jag tycker synd om dom som nyss börjat...............................

jaa :/ jag har nyss börjat, det mesta är förstört och ned klottrat, min och mina 2 andra polares tankar var ju att lämna allt orört, men så finns det såklart idioter som tycker det är roligt att förstöra för andra
Citera
2017-02-09, 17:15
Medlem
-Giggles-s avatar
Jag satt och tänkte en del på det här igår när jag försökte göra en ordentlig research och kom fram till att Sverige blir mindre och mindre ett bra land för att bedriva UE. Bara de senaste 1-3 åren så ser jag att mer och mer rustas upp eller rivs. När jag kollade upp platserna från Jan Jörnmarks första bok som kom ut för snart 10 år sedan så är i princip varenda ställe antingen rivet eller upprustat. En följd av att Sveriges ekonomi går upp så att det finns pengar och intresse för att faktiskt göra någonting åt dessa ställen är väl en förklaring. Mycket används också till flyktingboenden. Paradoxalt så blir ju detta dåliga nyheter för oss - nästa finanskris kanske blir räddningen.
Jag tror att intresset faktiskt är lägre men det är just för att det faktiskt inte finns lika stort utbud längre. Därför är det svårare att hitta guldklimpar och folk orkar inte anstränga sig allt för mycket.
Angående det här med att ge ut ställen på nätet så tror jag faktiskt inte att det är så farligt som folk tror utan att det är just de lokala kidsen som drar dit och röjer. Dessutom så måste jag erkänna att jag faktiskt kan se en viss tjusning i att se nerklottrade väggar, polska vodkaflaskor och gamla kesopaket från 2010. Vandalisering däremot är förstås deprimerande.
Citera
2017-02-13, 00:34
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Håller med
Citera
2017-03-03, 13:29
Medlem
invenios avatar
Ja kolla bara på alla trådar i hela UE-sektionen, gå tillbaks en sida eller två så är det 5 år gamla inlägg. Synd att alla bergrum är plomberade, speciellt extra mycket om de har utsatts för inbrytningar. Känner till minst ett bergrum som plomberades 2016 och ett annat bergrum som plomberats flertalet gånger och nu inte går att komma in i utan en jävla grävskopa.
Citera
2017-03-19, 12:29
Medlem
Ju mer spring runt ett ställe/objekt, desto mer uppmärksamhet får objektet som kanske ligger ganska lokalt både för vanligt folk och även lokala moppepojkarna som gör att ägaren/kommunen plomberar/täpper till dom ingångar som finns då skador kan förekomma om olyckan är framme

Sen som någon skrev tidigare är att dem flesta orkar inte engagera sig då dom enkla objekten faller bort och lämnar endast djupdykning och forskande för att hitta dom riktiga guldkornen med dom som är intresserade på riktigt när det gäller just ruinturism/övergivet
Citera
2017-03-24, 11:27
Medlem
Harbards avatar
UE är nog utdöende i en viss mening. Många av dagens ungdomar har smutsskräck och är rädda för mörkret ... Jag är inte den enda som ser skillnad på dagens ungdomar och dåtidens ungdomar. Räcker man jämnför 00 med ungdomar från tidiga 90 talet, en Sjuk skillnad.

Idag är det Ajabaja att hitta på skit, mamma och pappa Svensson får ju skämmas om deras barn hittar på bus

UE håller på att gå från att vara en nerskriven guide, till att vara en muntlig guide där de närmaste bara diskuterar det mellan varandra. Anledningen är att flera ställen är mer "privata" än vad de tidigare har varit. Oftast går det bra att komma till ett ställe ensam och med lov, utforska.
Citera
2017-03-24, 13:55
Medlem
Krickerts avatar
Ju längre tiden går destå svårare blir det att hitta nya(fräsha) objekt.
Citera
2017-03-24, 17:25
Medlem
Harbards avatar
Beror på vad du menar Krickert? Varje år blir det ju ett tiotals nya UE objekt som man kan utforska. Har man lite krut i benen så kan man leta upp ställerna själv, som man ska göra.

De äldre objekten försvinner dock i en rask takt. Man river så fort det är möjligt och om saneringen inte är ett problem eller ekonomin.

Sverige är relativt tråkigt när det gäller UE. Är man en UE-fantast så ska man överväga att åka ner till Tyskland, Poland eller Estland. Estland har nog det mesta med en rysk atmosfär.
Citera
2017-04-12, 13:10
Medlem
Vi har precis startat en youtube kanal om Urban Exploration, gå järna in och kika lite och säg va ni tycker!
Ligger inte så många klipp uppe just nu men det kommer komma upp många fler!

https://www.youtube.com/channel/UCNe...F4SyZHbCO0yXow

De finns även många ställen att dra till så tror nog inte det är utdöende.
Senast redigerad av ForsakenTV 2017-04-12 kl. 13:12.
Citera
2017-07-12, 12:34
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Vill tipsa om våran kanal med när vi ändå snackar om UE är utdöende så är nog inte fallet 😉

https://www.youtube.com/channel/UCrU...WrDy_OYXEK7hLQ
Citera
2017-07-12, 22:40
Medlem
BenneEs avatar
Tror inte UE är utdöende men det sker på andra plattformar. Jag har bland annat varit aktiv på facebook och instagram där jag fått kontakt med andra utforskare. Är själv väldigt aktiv och har träffat flera andra personer. Driver en hemsida också: www.bennefotar.se
Citera
  • 4
  • 5