Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-16, 10:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angryinch
Ta en tripp till Kiruna/Abisko eller varför inte Nordnorge eller Island under vintern, hoppas på molnfria nätter så får ni se!

Tack för tipset, får bli en resa norrut vintern 2015/2016.

Är det något annat man skall tänka på än att hoppas att det är molnfritt?
Citera
2015-02-01, 20:31
  #14
Medlem
gMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Tack för tipset, får bli en resa norrut vintern 2015/2016.

Är det något annat man skall tänka på än att hoppas att det är molnfritt?

Varma kläder
Citera
2015-02-10, 22:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angryinch
Jag bor i Kiruna och fotar norrsken varje vinter.
För det första: Det har INGENTING med temperaturen här nere att göra (någon skrev att det syns när det är kallt)
Det är sant att man oftare ser norrsken när det är kallt......att det är pga temperaturen är dock fel.

När himlen är molnfri studsar värmen ut i atmosfären och därför kopplar man ihop norrsken med kyla fast det egentligen är så enkelt att norrskenet inte syns en molnig kväll.
Citera
2015-02-10, 23:11
  #16
Medlem
EnokThuttifems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angryinch
Fick en länk till den här tråden skickad till mig...
Jag bor i Kiruna och fotar norrsken varje vinter.
För det första: Det har INGENTING med temperaturen här nere att göra (någon skrev att det syns när det är kallt)
För det andra: de videos ni ser är timelapses, alltså stillbilder tagna med längre slutartider och ihopsatta till ett bildspel.

Norrsken syns nästan varje molnfria natt här uppe! Grejen är ju att man måste ta sig utanför stan för att se det riktigt starkt då det är för mycket ljusföroreningar annars.
Ja, det kan vara riktigt jävla starkt, galet grönt, lila, rött och röra sig vansinnigt fort över himlen.
Det kan också synas bara som svaga gröna fält på himlen.
Ja! Givetvis speglas det i vatten! Har ni aldrig sett stjärnhimlen speglas i stilla vatten på en riktigt mörk plats?

Ta en tripp till Kiruna/Abisko eller varför inte Nordnorge eller Island under vintern, hoppas på molnfria nätter så får ni se!

Kan bara instämma. Jag är född och uppvuxen i Kiruna. Man ser och ibland hör om man är tillräckligt avsides. Enklast att uppleva på vinterklara nätter, då det är rätt ljust på sommaren.....
Citera
2015-02-11, 04:26
  #17
Medlem
400Bens avatar
Ni där uppe, har norrsken blivit naturligt för er? Så naturligt att ni inte kollar på det när det sker eller inte ens nämnder det när ni är ute med en kompis och ser det?
Citera
2015-02-11, 16:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ni där uppe, har norrsken blivit naturligt för er? Så naturligt att ni inte kollar på det när det sker eller inte ens nämnder det när ni är ute med en kompis och ser det?
Är man t.ex ute och åker bil så blir det mest en konstaterande kommentar "Norrsken ikväll" med samma tonfall som "nu duggregnar det" (Och man bryr sig inte för man ska ju ändå sitta i bilen)
Är det ett mycket starkt norrsken så blir det mer ett "Kolla nu är det ett rejält Norrsken" (Kombinerat med kommentar om utseendet) med ett tonfall som om ICA säljer 2 chokladkakor för 25 spänn och så kan man sitta och kika på det om man ändå ska åka bil,
kör man så tar man bara en snabb titt och sedan får det vara.

Själv har jag i vinter gått ut och knäppt några bilder med stativ och lång slutartid då det varit lite kraftigare norrsken bara för att få lite effektfulla skrivbordsbakgrunder.

Någon tyckte att man inte ser det i tätort och det anser jag är fel även om man givetvis ser det tydligare då man omger sig av mörker.
__________________
Senast redigerad av bonde456 2015-02-11 kl. 16:51.
Citera
2015-02-12, 16:12
  #19
Medlem
Bertil85s avatar
Jag har bott i norra Sverige och jag såg aldrig några norrsken.
Citera
2015-02-13, 06:36
  #20
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Jag har bott i norra Sverige och jag såg aldrig några norrsken.

Du bodde inte i en stad då? Eller syd om polcirkeln?

Norra Sverige säger ju inte så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback