Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-23, 15:53
  #1189
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är sant, men det är anmärkningsvärt att man inte de facto tappat mer efter valförlusten och DÖ.Men kanske är det AKB frånvaro i media som gör att partiet klarar sig så bra? För så tyst som det varit kring henne har det knappast varit kring en partiledare på lång tid.
Tror faktiskt du har helt rätt där. Jag har sett ett flertal debatter/intervjuer med Batra och jag tycker det är svårt att referera till verkligheten med det hon säger. Det är lite som att höra en robot snacka som använder samma repliker om och om igen utan att egentligen besvara en enda fråga. Sedan är hon inte karismatisk för fem öre. Och jag känner i ärlighetens namn att hon är ganska lam i jämförelse med Reinfeldt.

Jag håller med dig om att det är märkligt att M inte tappat mer än vad dem gjort efter DÖ. Men det kan att ha och göra med att nya partiledare brukar ha lite av smekmånad till en början när de tillträder. Men ett par månader efter nu, allt eftersom Batra med tiden syns i mer debatter tror jag att M kommer återuppta sin ökenvandring mot under 20% sträcket.

M tror jag efter valet 2018 skulle må bra av att få en partiledare med lite mer högeragenda samtidigt som hen har ett modernt tänk och framtoning som kan locka de unga. Frågor jag tror M behöver göra en kursändring i efter valet 2018 är i ett starkare försvar/kraftig kursändring inom migrationspolitiken/hårdare straff/mer resurser till polisen/lägre skatter för privatpersoner och företag/Lägre bensinskatt etc etc.

Risken är annars att partier som BorgligFramtid(BF) som står för dessa saker kommer att komma över 4% spärren. Och i längden helt utradera moderaterna som i dagens läge för någon väldigt vänsterliberal moderatpolitik som inte visat sig vara gynnsam med hänseende till valet 2014.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2015-04-23 kl. 16:41.
Citera
2015-04-23, 16:02
  #1190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tror faktiskt du har helt rätt där. Jag har sett ett flertal debatter/intervjuer med Batra och jag tycker det är svårt att referera till verkligheten med det hon säger. Det är lite som att höra en robot snacka som använder samma repliker om och om igen utan att egentligen besvara en enda fråga. Sedan är hon inte karismatisk för fem öre. Och jag känner i ärlighetens namn att hon är ganska tam i jämförelse med Reinfeldt.

Jag håller med dig om att det är märkligt att M inte tappat mer än vad dem gjort efter DÖ. Men det kan att ha och göra med att nya partiledare brukar ha lite av smekmånad till en början när de tillträder. Men ett par månader efter nu, allt eftersom Batra med tiden syns i mer debatter tror jag att M kommer återuppta sin ökenvandring mot under 20% sträcket.

M tror jag efter valet 2018 skulle må bra av att få en partiledare med lite mer högeragenda samtidigt som hen har ett modernt tänk och framtoning som kan locka de unga. Frågor jag tror M behöver göra en kursändring i efter valet 2018 är i ett starkare försvar/kraftig kursändring i migrationspolitiken/hårdare straff/lägre skatter för privatpersoner och företag/Lägre bensinskatter etc etc.

Risken är annars att partier som Borglig Framtid (BF) som står för dessa saker kommer att komma över 4% spärren. Och i längden helt utradera moderaterna som i dagens läge för någon väldigt vänsterliberal moderatpolitik som inte visat sig vara gynnsam med hänseende till valet 2014.

Jag tror migrationspolitiken är det som värker mest inom M nu. Och jag tror AKB aktar sig noga för att i onödan beröra detta ämne, i a f om hon inte vill tappa fler väljare till SD.

Den som är ambitiös kan ju titta på röstsiffror på M resp SD i riksadags- kontra kommunalval i några intressanta valkretsar5. Jag tror att många M-väljare proteströstat SD i riksdagsvalet men hållit kvar vid M i kommunalval.
Citera
2015-04-23, 16:17
  #1191
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror migrationspolitiken är det som värker mest inom M nu. Och jag tror AKB aktar sig noga för att i onödan beröra detta ämne, i a f om hon inte vill tappa fler väljare till SD.

Den som är ambitiös kan ju titta på röstsiffror på M resp SD i riksadags- kontra kommunalval i några intressanta valkretsar5. Jag tror att många M-väljare proteströstat SD i riksdagsvalet men hållit kvar vid M i kommunalval.
Jepp, och det är även ett taktik som Löfven verkar köra på. Frågan är om den taktiken att stoppa migrationsfrågan under mattan fortfarande verkligen är en bättre metod än Reinfeldts. Att inte ens bemöda sig att försöka leverera en motbild av SD:s tankesätt utan fortsätta snacket med "verka för öppenhet".

Uppenbarligen är det en sämre metod eftersom SD på 7 månader nu nästan har växt lika mycket som man gjort under hela förra mandatperioden. Vare sig man tycker om det eller inte.

Funderar för övrigt om man ska lägga sin röst på BorgligFramtid(BF) nu när M känns allt mer verklighetsfrånvända. Verkar vara ett riktigt intressant parti.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2015-04-23 kl. 16:41.
Citera
2015-04-23, 20:11
  #1192
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Nja, det är väl en sanning med modifikation; vi halkade faktiskt ned till femte plats ett tag. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ternationellt/

Det kanske stämmer, men siffrorna kan vara svårjämförbara eftersom olika länder bokför kostnaderna för socialförsäkringarna olika. I fallet Danmark skulle (enligt skattebetalarnas förening) jämförelsen behöva kompenseras för pensionssystemet, vilket då minskar skillnaden mellan länderna. Men här är jag ute på lite hal is.

Dock, vem bryr sig? Regeringen Reinfeldt har för överskådlig framtid lagt en blöt filt över svenska skattebetalare med sin helt vansinniga bidragsberoendeimportpolitik.

Att SD eller de rödgröna röstar nej till ett jobbskatteavdrag är i sammanhanget nästan irrelevant.

Eller vad tror du? Hur kommer dagens invandringspolitik att påverka möjligheten till framtida skattesänkningar, oavsett färg på regering?

För mig är svaret enkelt. "Att öppna våra hjärtan" är en vacker omskrivning för att låta svenskarna betala för en helt misslyckad invandrings- och integrationspolitik. Och att betala allt mer för varje år som går.
Citera
2015-04-24, 13:31
  #1193
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jepp, och det är även ett taktik som Löfven verkar köra på. Frågan är om den taktiken att stoppa migrationsfrågan under mattan fortfarande verkligen är en bättre metod än Reinfeldts. Att inte ens bemöda sig att försöka leverera en motbild av SD:s tankesätt utan fortsätta snacket med "verka för öppenhet".

Uppenbarligen är det en sämre metod eftersom SD på 7 månader nu nästan har växt lika mycket som man gjort under hela förra mandatperioden. Vare sig man tycker om det eller inte.

Funderar för övrigt om man ska lägga sin röst på BorgligFramtid(BF) nu när M känns allt mer verklighetsfrånvända. Verkar vara ett riktigt intressant parti.

Menar du Borgerlig Framtid?
Citera
2015-04-24, 19:06
  #1194
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror migrationspolitiken är det som värker mest inom M nu. Och jag tror AKB aktar sig noga för att i onödan beröra detta ämne, i a f om hon inte vill tappa fler väljare till SD.

Den som är ambitiös kan ju titta på röstsiffror på M resp SD i riksadags- kontra kommunalval i några intressanta valkretsar5. Jag tror att många M-väljare proteströstat SD i riksdagsvalet men hållit kvar vid M i kommunalval.
Jag tror att det är politikerföraktet som är (m):s största problem. Invälleriet rullar på sedan många år, det blir möjligen aningen värre, men jag är övertygad om att dom invällarfientliga borgar-röstarna, speciellt m:s, redan flyktat till (sd). Att däremot löpande se DÖ-dens effekter, med platt moderatslickeri av s/mp-Löfven/Romson, gröper ur värre idag. Skattehöjningar, ökade pålagor småföretag, löftesbrott på löpande band, mm mm.

En utsparkad, nu f d lokalpolitisk moderat förtjänar att citeras. Björn Schaerström, en av hans 'salta' kommentarer:

Citat:
- "Det är märkligt. Här har vi utdragna och sanningssökande KU-förhör om statliga bolag som gör taskiga företagsaffärer, vapenexport och insideraffärer! Här har vi demokratistärkande folkomröstningar om kärnkraft, EU och Euron! Och här har vi en regering som för en invandringspolitik som utgör ett av den svenska historiens största politiska bedrägerier. En omstöpning av vårt samhälle med ekonomiska och sociala implikationer som inte finns i några partiprogram, som ingen av oss fått ta ställning till och som ingen beställt. Bortförklaringar, svepskäl och lögner står som spön i backen! Och ingen namnkunnig intellektuell, delansvarig eller domare vågar tala ur skägget! Här pågår en stöld av svenska folkets resurser och framtida generationers möjligheter. Vissa menar att regeringen borde åtalas för trolöshet mot huvudman. Andra att de borde ställas till svars för en ansvarslöshet större än så!…"

http://www.exponerat.net/karl-olov-a...ar-populister/
http://www.dagensopinion.se/utkastad...ivs-besvikelse
Citera
2015-04-25, 14:24
  #1195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Jag tror att det är politikerföraktet som är (m):s största problem. Invälleriet rullar på sedan många år, det blir möjligen aningen värre, men jag är övertygad om att dom invällarfientliga borgar-röstarna, speciellt m:s, redan flyktat till (sd). Att däremot löpande se DÖ-dens effekter, med platt moderatslickeri av s/mp-Löfven/Romson, gröper ur värre idag. Skattehöjningar, ökade pålagor småföretag, löftesbrott på löpande band, mm mm.

En utsparkad, nu f d lokalpolitisk moderat förtjänar att citeras. Björn Schaerström, en av hans 'salta' kommentarer:


Det där var kanske för magstarkt för att få plats i officiella M-kretsar...ja, och även o officiella SD-kretsar, även om detta är vad som sagts sedan drygt ett par decennier mellan skål och vägg i M-kretsar.
Men, det förklarar inte varför M går såpass bra........det ruggiga är att jag tror M's tystnad är noga avvägd och planerad. Troligen kommer inte M att säga flasklock i migrationspolitiska frågor (förutom AKB-plattityder) förrän fler partier ändrat uppfattning. MAn har helt enkelt insett att det klokaste man kan göra är att sitta stilla i båten och låta andra göra misstag/fadäser.
Citera
2015-04-25, 19:03
  #1196
Medlem
Kaitas avatar
Östgöta-moderaterna vill riva upp DÖ
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-...erenskommelsen
Motion skickas till partistämman. Jobbigt läge ...
Citera
2015-04-25, 19:12
  #1197
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Östgöta-moderaterna vill riva upp DÖ
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-...erenskommelsen
Motion skickas till partistämman. Jobbigt läge ...

Det enda märkliga är att det dröjt så länge. Hela DÖ är så långt ifrån moderat politik det går att komma. Kindben Batra försökte axla Riunfeldts mantel när denne redan insett att loppet var kört. Hon och DÖ kommer åka ut på röven inom kort.
Citera
2015-04-25, 19:25
  #1198
Medlem
Efter att Reinfeldt och Borg svek partiet efter valet och Reinfeldts öppna hjärtan tal och sedan Batra som ny ledare har jag lämnat M och istället vill ha en opposition i nuläget bara SD som för en såda politik. Och ja, jag är högutbildad och högt uppsatt i samhället och bor i de attraktivaste områden i Stockholm alltså inget argt svennebanan drägg.
Citera
2015-04-25, 20:04
  #1199
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Efter att Reinfeldt och Borg svek partiet efter valet och Reinfeldts öppna hjärtan tal och sedan Batra som ny ledare har jag lämnat M och istället vill ha en opposition i nuläget bara SD som för en såda politik. Och ja, jag är högutbildad och högt uppsatt i samhället och bor i de attraktivaste områden i Stockholm alltså inget argt svennebanan drägg.
Menar du att det inte räckte med att moderaterna o Borg i synnerhet klädde av Sverige dess försvar så grundligt att det kommer att ta två tre decennier att återställa?
Citera
2015-04-25, 20:17
  #1200
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det där var kanske för magstarkt för att få plats i officiella M-kretsar...ja, och även o officiella SD-kretsar, även om detta är vad som sagts sedan drygt ett par decennier mellan skål och vägg i M-kretsar.
Men, det förklarar inte varför M går såpass bra........det ruggiga är att jag tror M's tystnad är noga avvägd och planerad. Troligen kommer inte M att säga flasklock i migrationspolitiska frågor (förutom AKB-plattityder) förrän fler partier ändrat uppfattning. MAn har helt enkelt insett att det klokaste man kan göra är att sitta stilla i båten och låta andra göra misstag/fadäser.

Hahaha, en dubbelbottnad effekt:

(M) sitter stilla i båten... och tappar
(SD) sitter stilla i båten.... och växer

Jag är övertygad att det växande interna motståndet inom M:s led måste tas på allvar, och föranleda en aktiv omprövning. Moderaterna har trots sina senaste inlåsta åtta år en tradition att fälla misslyckade partiledare. Batra är en rå diktator, precis som Borderlinefeldt, men hon har inte lokalavdelningsstöd, hon var en utvald terrorfigur i riksdagsgruppen, därtill kommenderad. Hon räcker inte till för att tysta den inre oppositionen, och vinner hon trots allt kongresstöd för en fortsatt utförs- och självmordspolitik, så förser hon SD med ännu fler avhoppare. M sitter i korsdrag i sitt inmålade hörn, och måste ta sig ut av egen kraft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback