• 1
  • 2
2014-12-26, 23:09
funderar på köpa mig en rottweiler börjar jobbet halv 8 och kan gå ut en halvtimme på morgonen kanske kompisen som dock inte vill ha ansvar för hund börjar kl 12 det menas att den inte kommer vara hemma ensam och jag slutar jobbet kl halv 3 / halv 4 och har då hela dagen efter jobbet att leka och träna hunden . funkar det att rasta hunden efter 8 h eller blir allt skit ?
Citera
2014-12-26, 23:11
Medlem
Det blir skit, hunden bör helst inte lämnas mer än 3h, och valpar ska man aldrig lämna
Citera
2014-12-26, 23:14
Medlem
Det blir definitivt skit. Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Citera
2014-12-26, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Det blir skit, hunden bör helst inte lämnas mer än 3h, och valpar ska man aldrig lämna

tror jag vill adoptera en hund på runt 1 år så man slipper valp stadiet då jag vet att det tar mer tid än vad jag har . går aldrig ut på krogen längre och tillbringar dom flesta helgerna med kompisar så tiden då finns ju med . kompisen börjar ju kl 12 så då finns det ju någon hemma som kan ställa fram mat och efter det kommer jag hem runt 3 halv 4 . undrar mest om den klarar 8 h utan att rastas .
Citera
2014-12-26, 23:17
Medlem
Zaedrewss avatar
En Rottweiler behöver extremt mycket motion bara så du vet. Det kanske kan funka men då måste den gå ut den halvtimmen på morgonen och sedan vid lunch och sedan måste du verkligen aktivera den efter du slutat. Det kan funka. Men var medveten om det. En Rottweiler kräver extremt mycket motion. Det finns lättare hundraser som kan funka bättre med ditt schema.
Citera
2014-12-26, 23:18
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Det blir definitivt skit. Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
motion har jag hur mycket tid som helt efter jobbet kan säkert vara ut 2-5 h varje dag
Citera
2014-12-26, 23:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
motion har jag hur mycket tid som helt efter jobbet kan säkert vara ut 2-5 h varje dag

Jag säger så här. Finns för många med Rottweiler som inte bryr sig ett skit. Om du kan rasta hunden under dagen och sedan efter ditt jobb verkligen ger hunden den motion som den kräver. Go for it! Du är i det övre skiktet av Rottweiler-ägare
Citera
2014-12-26, 23:26
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En Rottweiler behöver extremt mycket motion bara så du vet. Det kanske kan funka men då måste den gå ut den halvtimmen på morgonen och sedan vid lunch och sedan måste du verkligen aktivera den efter du slutat. Det kan funka. Men var medveten om det. En Rottweiler kräver extremt mycket motion. Det finns lättare hundraser som kan funka bättre med ditt schema.
vet att den kräver mycket motion och mental träning . kör lastbil o kan dock inte ha med den den i bilen pgr av arbetsgivare så därför kan jag inte komma hem på lunchen som alla andra lite därför jag undrar det med 8 h och rast .
Citera
2014-12-26, 23:29
vill inte skaffa hund bara för mitt eget EGO . så därför jag frågar lite om min situation och kollar av läget om man är lämplig för att hunden skall må bra .
Citera
2014-12-26, 23:31
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag säger så här. Finns för många med Rottweiler som inte bryr sig ett skit. Om du kan rasta hunden under dagen och sedan efter ditt jobb verkligen ger hunden den motion som den kräver. Go for it! Du är i det övre skiktet av Rottweiler-ägare

Folk skjuter varandra i Irak varje dag, klart du kan kasta en sten i Pelles huvud, du tillhör det övre skitet människor!

Tvekar man på att det kommer finnas tid till att ta hand om hunden, köp då ingen. Hunden behöver uppsikt, speciellt som valp. Sen att det är en Rottweiler = kräver mycket mer motion. Den behöver åtminstone rastas morgon, lunch, middag. Rejäla promenader, inte minst när hunden växer till sig lite.
Citera
2014-12-26, 23:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
vill inte skaffa hund bara för mitt eget EGO . så därför jag frågar lite om min situation och kollar av läget om man är lämplig för att hunden skall må bra .

Det är svårt att veta innan. Hundar är olika likt människor är. Ditt schema kanske kommer funka alldeles utmärkt för en Rottweiler. Som sas innan dock, när hunden är valp behöver den mycket mer uppsyn och rast.
Citera
2014-12-26, 23:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Tvekar man på att det kommer finnas tid till att ta hand om hunden, köp då ingen. Hunden behöver uppsikt, speciellt som valp. Sen att det är en Rottweiler = kräver mycket mer motion. Den behöver åtminstone rastas morgon, lunch, middag. Rejäla promenader, inte minst när hunden växer till sig lite.

Jo men nu har han uppsikt över hunden på dagen och den kan rasta och han kan gå ut efter jobbet rejält. Det tyder på att det kan funka. Han verkar även väl medveten om att en Rottweiler kräver extremt mycket motion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in