Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-26, 22:22
  #1
Medlem
VitalProfessors avatar
Hej!

Jag var nyss i Sydafrika pa Safari i en privat park, Entabeni Game Reserve. Vi akte med Albatroz som gruppresa och det var väl trevligt som safaridebut, nu har dock detta gett mersmak och jag vill ge mig i kast med en ny safariresa som är i en riktig nationalpark, typ Serengeti, Krügerparken, Etosha, Chobe etc. Entabeni Game Reserve gav lite för mkt Zoo-känsla med allt jävla stängsel runtomkring och man künde räkna parkens artbestand pa fingrarna, Fanns t ex bara 3 lejon, 2 geparder och en leopard i hela Reservatet! Lejonen fick man bara se en gang och bufflarna och leopard fick jag inte se röken av.

Nu undrar jag: Om jag vill göra en safariresa som maximerar mina chanser att se kattdjuren: LEOPARD, Lejon, Gepard, Serval, Hyena och slippa de där jävla gnuerna och alla luftburna varelser, Vilken nationalpark/plats ska jag satsa med? Jag vill gärna ha en flexibel chafför pga att jag vill köra safari 9h/dag i Jeep istället för ynka 3-6h som är fallet med dessa gruppresor där pensionärerna Kräver Sina förbannade fikapauser hela Tiden för att orka med att sitta stilla i en jeep. Jag tycker även det lät spännande och bo i ett tältlodge utomhus istället för lyxlodge som vi bodde pa för att öka spänningen. Har 20 jular pa nacken och är ung och passionerad. Tack för hjälpen!
Citera
2014-12-26, 22:37
  #2
Medlem
JBernards avatar
Jag var på safari i Tanzania, bokade safari (och Kilimanjaro) med Andersons, en svensk resebyrå på plats. Fantastiskt bra service, du kan skräddarsy och deala lite med hur du vill ha det. Inget strul, bra service och hyfsade priser. Rekommenderas.

http://www.andersons.se/resmal/tanzania/
Citera
2014-12-30, 10:58
  #3
Medlem
Har du körkort? I sånna fall är det ju bara hyra en 4x4 och dra på safari i ditt eget tempo?
Citera
2014-12-31, 13:20
  #4
Medlem
VitalProfessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassalex
Har du körkort? I sånna fall är det ju bara hyra en 4x4 och dra på safari i ditt eget tempo?

Har körkort men har läst att det är förbjudet att köra runt som privatbilist i åtminstone Serengeti. Kruger Parken är det ju rätt vanligt att köra med egen bil men jag är lite tveksam till just vänstertrafiken de har där. Lär väl kännas väldigt konstigt att köra just ut till Kruger Parken genom rondeller och motorvägen och allt det där.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2498712

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback