Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-20, 06:49
  #121
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hahaha. Det ständiga tjafset om kvinnor och män och bilkörning tar ju aldrig slut. Själv har jag ju uppfattningen att det inte har någon betydelse.
Det som har betydelse är ju vad man har för intresse för körningen och vilken typ av körvana man får.

Sitter man (från det att man börjar köra) alltid och "såsar runt" i skyltade hastigheter, knappt använder bromsen när man ska sakta ner, kör mjukt i kurvor osv så blir körskickligheten därefter (oavsett om man är man eller kvinna och om man kört i 10 år).
Jag har åkt med några såna förare och dom kan t ex köra likadant året runt eftersom man ändå kör så mjukt att greppet oftast räcker till bra även på vintern - men blir det sen väldigt halt så blir ju dom lätt överraskade när det släpper.
Sen om dom nån gång ska köra fort på motorväg (för att testa bilen eller liknande) eller landsväg så tror dom oftast att kurvorna är skarpare än dom egentligen är (och det blir riktig "feg-körning" med bara hastighetstoppar på raksträckorna) och så blir dom t ex skraja av hastighetsskillnaden när dom kör om lastbilar och bussar på motorvägen och bromsar in i onödan osv. Jag har även varit med om det motsatta vid inbromsning - att dom försökt "tima" bra från hög fart och så har det istället blivit alldeles för lite i broms början för att sen nästan inte hinna stanna på slutet (kan ju va lite läskigt om det händer i t ex en korsning eller när man närmar sig en annan bil).

Trafikvanan får man ju dock ändå mer av ju mer man kört - så man kan ju vara en väldigt säker förare ändå om man kör så som man är van vid. Man får ju skilja på körskicklighet och säkerhet.

Det finns nog fler män än kvinnor som är bra förare - men det har ju bara med det allmänna intresset att göra då. Om man bara ser bilen som en transport från a till b så blir man ju omöjligen lika bra på att köra som en som verkligen gillar att köra. Kvinnor har ju precis samma förutsättningar att köra bra. Det är ju inte som t ex vid styrketräning att naturen varit orättvis.



Hahaha - håller helt med faktiskt. Merparten av dom där jobbiga jävlarna som inte flyttar sig brukar va gubbar med BMW, Mercedes, Audi m fl. Som t o m min morsa också brukar säga - "vad ska man med en sån där bil till om man ändå inte kan köra?", hahaha
Men - om du ska skryta lite om att du kör bra (vilket jag inte alls tvivlar på att du gör) så får du ju göra det lite snyggare. Annars får det ju motsatt effekt.

Exempelvis "krockarna" som alla moralpredikare här tjatar om. Vad jag förstår var det EN djurpåkörning som gav så stora skador på bilen att den fick skrotas. Det är nåt som bör påpekas. En djurpåkörning kan ju inte bara skyllas på föraren. Inget säger ju att den kunde undvikits helt om man kört skyltad hastighet. Chansen är ju större att man kunnat undvika den och bilen hade ju klarat sig bättre - men inget garanterar ju att påkörningen inte skulle hänt alls om man kört skyltad hastighet. Det hade ju varit skillnad om det var en ren förarmiss som orsakade en olycka - t ex avåkning p g a för hög fart i en kurva. Då får ju moralpredikarna verkligen vatten på sin kvarn att hastigheten var orsak till olyckan.

Sen var det ju inte heller så bra att bränna på genom ett bostadsområde och filma (eller att visa det om det var din polare som gjorde det) - för det gör ju också att körningen blir precis så vårdslös som dom vill påskina. Så jobbigt är det ju inte att hålla igen lite genom bostadsområdet - merparten av körningen var ju ändå på öppna vägar ute på åkrar.

Ja det var en hjort jag körde på hade inte en chans att göra något den bara sprang rakt ut på bilen .
Citera
2015-08-20, 15:23
  #122
Medlem
RonnyRasks avatar
Visst är det jobbigt att åka med en kvinna som är osäker i trafiken, halvkass på regler, missar skyltar osv. Men jag föredrar att åka med dem än manliga motsatser som kör som blådårar. Det finns vissa manliga polare till mig som jag fan i mig aldrig tänker åka med igen.
Citera
2015-08-20, 23:38
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Visst är det jobbigt att åka med en kvinna som är osäker i trafiken, halvkass på regler, missar skyltar osv. Men jag föredrar att åka med dem än manliga motsatser som kör som blådårar. Det finns vissa manliga polare till mig som jag fan i mig aldrig tänker åka med igen.
Vi kvinnor kör bättre bil än män, punkt slut. Däremot kör kvinnor på mer slitna däck och har sämre koll på lufttrycket än män. Det kan jag gå med på
Citera
2015-08-21, 23:41
  #124
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonfisken
Vi kvinnor kör bättre bil än män, punkt slut. Däremot kör kvinnor på mer slitna däck och har sämre koll på lufttrycket än män. Det kan jag gå med på
Jaha? Det är ofta jag ser kvinnor i gamla skitbilar och män i nyare bilar, så att säga att kvinnor kör bättre bilar än män är rent ljug!
Citera
2015-08-21, 23:52
  #125
Medlem
Originalets avatar
Kvinnor tar gärna plats i de båda filerna i en mindre rondell. Alltså, i en rondell man faktiskt ska kunna åka jämsides, men utan linjer. Jag har tidigare hört att kvinnor generellt sett, har dålig koll på vart de faktiskt är med kroppen (bilen).
Citera
2015-08-23, 06:39
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jaha? Det är ofta jag ser kvinnor i gamla skitbilar och män i nyare bilar, så att säga att kvinnor kör bättre bilar än män är rent ljug!
Män är duktigare rent tekniskt på att köra bil, men kvinnor är bättre på att läsa av trafiksituationer och kör på ett säkrare. Vi kvinnor är bäst i trafiken.
Citera
2015-08-23, 12:03
  #127
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonfisken
Män är duktigare rent tekniskt på att köra bil, men kvinnor är bättre på att läsa av trafiksituationer och kör på ett säkrare. Vi kvinnor är bäst i trafiken.
Förstår du skillnaden mellan "köra bil bättre" och "köra bättre bil"?
Citera
2015-08-23, 20:35
  #128
Medlem
Kodiak-s avatar
Män överlag har en mer utvecklad visuell-spatial förmåga (bättre rumsuppfattning) vilket naturligtvis är en fördel i bilkörning. Samtidigt är män också mer riskbenägna, vilket är den främsta faktorn som drar upp antalet olyckor med män inblandade.

Givetvis finns det gott om duktiga kvinnliga bilförare, precis som att det finns många män som inte borde ha körkort.
Citera
2015-08-24, 21:02
  #129
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Män överlag har en mer utvecklad visuell-spatial förmåga (bättre rumsuppfattning) vilket naturligtvis är en fördel i bilkörning. Samtidigt är män också mer riskbenägna, vilket är den främsta faktorn som drar upp antalet olyckor med män inblandade.

Där har vi hela svaret. Debatten kan avslutas!

Om man sedan med "bättre bilförare" menar bättre teknisk körskicklighet eller bättre riskbedömning är en semantisk fråga som hellre bör diskuteras i ett språkforum eller ett filosofiforum.
Citera
2015-08-25, 10:12
  #130
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonfisken
Vi kvinnor kör bättre bil än män, punkt slut.

Vad är det här för efterbliven generalisering?
Citera
2015-08-25, 12:07
  #131
Moderator
tobess avatar
Om alla skulle köra bil lika mycket så skulle det knappast vara några större skillnader, tror jag. Men nu är det ju så att män helt enkelt kör mer bil, vilket betyder att de rent generellt är mer erfarna förare vilket i sin tur betyder att de är bättre chaufförer.

En kvinna och en man som sätter sig bakom ratten ett par gånger i året kommer troligen att vara lika stora trafikfaror.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att rent empiriskt, av alla de jag känner så är det nästan uteslutande kvinnor som t.ex. har hamnat i diket med bilen. Man kan ju dra vilka slutsatser och komma med vilka bortförklarningar som helst till det, men så är det.
Citera
2015-08-25, 12:21
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad är det här för efterbliven generalisering?

Vad är det för efterblivna generaliseringar i övriga tråden samt trådrubriken?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback