Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-26, 16:32
  #1
Medlem
hollkeftens avatar
Har planerat att göra mitt livs resa sen ett par år tillbaks.

Planen är kortfattat att flyga ner till Kairo (beroendes på hur det ser ut där när jag har tänkt åka) och därefter improvisera mig ner till Kapstaden.
Undvika de mest drabbade ställena och men trots det försöka undvika flyg så länge det inte är för osäkert. Därefter ta färja till Sydney. Jag ska tills dess ha fixat working holiday pass för 1 års tid - vilket betyder att jag får jobba och bo i Australien. När jag tröttnat/sparat ihop kassan så tar jag mig vidare med flyg till Nya Zeeland där jag tänkte främst semestra och njuta av landet. Senare flyg till Japan och se kulturen. Efter det flyg till Kina och sen ta tåget enda hem till Sverige.

Min budget ligger på ca 150,000kr att ha med. Har sen tidigare rest runt i Nord Amerika och även tågat runt hela Europa. Jag kommer resa helt ensam och hade tänkt ta hjälp av woofing och coachsurfing för att spara in pengar.

Frågan jag har är om någon möjligtvis har tips om främst Afrika då jag känner mig smått orolig där Allmäna råd på bra platser att besöka, priser, erfarenheter att dela med er av etc.

Tack på förhand!
Citera
2014-12-26, 21:01
  #2
Medlem
Busstations avatar
Ska du åka färja från Sydafrika till Australien? Förstår du hur långt det är?
Citera
2014-12-26, 21:47
  #3
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Ska du åka färja från Sydafrika till Australien? Förstår du hur långt det är?

Visste inte ens att det var möjligt, om det inte var i kryssningsväg, men jag skulle vara avundsjuk på TS. Gillar man havet, har en hel hög bra böcker, inte är särskilt benägen att bli sjösjuk och har turen att hamna i gott sällskap ombord, så låter det helt fantastiskt. Men som sagt, är det kryssning som gäller då TS, eller finns det skepp med lägre standard så att säga?

Har inte så mycket mera att tillägga, mer än det självklara att du bör kolla säkerhetsläget i de länder i Afrika som du har tänkt dig att korsa. Nu vet jag inte hur din rutt ser ut, men Somalia, Eritrea, Sudan/Sydsudan och ev. Kenya (terrorbombning) bör man vara försiktiga med tänker jag, utan att ha satt min fot i dessa länder.
Citera
2015-01-07, 10:09
  #4
Medlem
Jag är jävligt avundsjuk på dig och tycker att du har en intressant resrutt. En kassa på 150 K plus möjligheten att tjäna en hacka i Australien borde räcka till. Min tips till dig är:

Skippa Egypten och flyg direkt från Europa till Kenya. Jag antar att du reser ner under hösten för att få uppleva södra halvklotets sommar. Ta dig ner landvägen genom de forna engelska kolonierna och Mocambique till Sydafrika. Glöm inte att det finns sevärda länder som Uganda, Namibia och Madagaskar också. Lägg en hel del pengar på säkerhet och guidning.

Flyg mellan Sydafrika och Australien. Det motsvarar ungefär avståndet mellan Europa och Kalifornien. Direktflyg finns. En båtresa tar många veckor om det ens är möjligt.

Kul grej med transsibiriska från "fel håll". Inte många svenskar har gjort det. Gillar du natur så finns en udda grej, norra Japan, som är fin att besöka på sommaren. Lite svårt med språket i Japan bara.

Lycka till.
Citera
2015-01-13, 23:21
  #5
Medlem
Om jag får önskedrömma en stund skulle jag aldrig missa Sahara på en liknande resa. Jag hade velat ta mig till Spanien på något sätt (inom Europa är hur inte så viktigt). Därifrån färjan till Marocko och köpa en bil. Kör den över Mauretanien till Senegal och därefter österut (runda Ebola-områdena) till Ghana (bra fest!) och sedan Nigeria. Därifrån flyget till Nairobi och sedan söderut via Tanzania-Mozambique till Sydafrika.

Att ta sig därifrån till Sydney (varför inte Perth om du åker österut?) är inte det lättaste eftersom avstånden är långa. Andra har helt riktigt påpekat detta redan. Jag hade nog vänt västerut till Sydamerika istället, men om du drar till Australien efter det kan hända att du får många frågor att svara på i tullen.

Lycka till oavsett.
Citera
2015-01-17, 07:46
  #6
Medlem
skeghs avatar
Vill bara påbörja med gratulationer till en sådan fantastisk resa! Och vi bör understryka att våran upptäcktsfärdare vill resa långa avstånd. Imed att han vill ta sig över nästan 3 stora kontinenter.

För att slänga in mitt tycke angående resandet i afrika, tyvärr har jag inte varit där på 20 år men jag vill så gärna skriva nåt till dig

Jag reste i Kenya och Tanzania när jag var runt 10 och fick se en hel del av kulturen och naturen där. Nairobi var en storstad som bjöd på massor av olika kulturer, många indier har tagit sig dit exempelvis vilket visade en mix av indisk-kenyansk mat. Reste till mestadels med långa bussfärder med familjen och vill minnas att det var helt acceptabelt resesätt (om man bortser från att det fanns horor på bussen som de 3 förarna turades om med på en stor madrass... och de visade motorsågsmasakern på en skruttig tvskärm. Folk är väldigt vänliga och hjälpsamma men man får passa sina värdesaker och med dem sitt liv. Farsan fick kamera snodd i Nairobi och bestämde sig för att jaga tjuvarna, han blev turligt stoppad på väg in i en närliggande by då de sa han skulle bli lynchad om han tog sig till deras område. Senare fick poliskonstapeln fatt på dem och visade glapp upp sönderslagna ansikten men ingen återfunnen kamera.

Nu när jag skrämts får jag försöka hålla mig på kurs lite. Förståss ganska tydligt och välkänt med Mt Kilimanjaro som var helt fantastiskt att se, gjorde inte själv det men man kan klättra upp till toppen. För att komma dit färdas man igenom fantastisk savann och naturreservat (Serengeti). Man skall kunna få bra priser på jeep med delade grupper eller själv, eftersom du faktist sparat en stor slant tror jag det inte är något problem för kassan. Kan rekommendera en vecka eller mer, spenderade turligt 1 månad igenom fantastiska naturen. Vill man på en sån tur gäller det att få en ordentligt trevlig engelsktalande guide/förare så får man åka och leta rätt på alla djuren och t.o.m. telta lite näraintill babianer och lejon.
Det finns även en uttorkad saltsjö bl.a.

Mer än så kan jag inte slänga ur mig tyvärr förutom Masaierna, sjukt interessant folkslag som hoppar mycket och har sträckt ut sina nackar med stora metalringar. De blir män igenom att döda ett lejon med spjut runt 12-14 årsålder så man kan verkligen se deras hårdhet.

Tar vi oss vidare så vädjar jag att akta dig i Syd Afrika, var alltid försiktig i resorna, många dödsoffer där dygn ut i storstäder. Har många polare från de trakterna som flytt kontinenten helt och hållet för att slippa med det livet. I sådan länder kan det vara viktigt att leva mer "lyxigt" för bättre säkerhet.

Australien: träffat så många människor som farit dit och inte sparat ihopp så mycket, sjukt jädra dyrt med allt men stora intäkter. Lev i kollektiv och ät som en student för att sedan leva som kung i Asien med pengarna säger jag!
Japan: här är det också extremt dyrk, det kan gå på upp till 10000kr i tågbiljetter för resande i en månad, var förberred på utgifterna. Men japanerna kan vara extremt gästvänliga och bjuda dig på mat och hem om du visar att du är aväntyrare i deras land (hitchhiking/vandrande igenom landet). Couchsurfing har stora möjligheter här!

Kina (har flyttat hit 3 månader sen): här räcker dina pengar långt! Föreslår du flyger till HongKong från Japan för billigast resa (tror det är billigare än båt). Lär dig läsa meny med t.ex. memrise för bäst kvalitiva matupplevelse. Många restauranger har bara kinesisk meny så det är antingen gissningsleken eller bilder om man har tur. Jag lärde mig menyn på 1/2 veckor innan jag drog till landet och det hjälpte fruktansvärt mycket. Kommunikation kan saknas ganska mycket här men har aldrigt haft större problem med att veva händer och rita saker för att förklara.
Couchsurfing i Kina funkar i storstäder men har väldigt svårt att få kontakt med engelsktalande i mindre kända städer.

Glöm inte att pruta i Afrika och Asien, vill minnas att de frågade efter 10dubla i Kenya och det är runt 5dubla i Kina/asien... detta gäller enbart turistområden, vanligt hederligt folk som ej influerats av pengarkastningar från turister vill oftast inte luras... men Kina tar pris för prutningsbehöv för alla

Ps: hade samma budget som dig och har rest i Asien i 14 månader hittils och har fortfarande 40k kvar, dra ut pengarna så långt du kan

Hoppas jag varit till hjälp i vilket fall var det roligt att skriva. Gambei!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2498574

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback