Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-26, 11:42
  #1
Medlem
Wildsomes avatar
I sommar vill jag dra någonstans och dyka i några veckor. Min budget kommer ligga på runt 25k (med möjlighet att flexa några tusen uppåt), jag är 20 år och jag är ute efter ett jäkla äventyr. Alkohol och festande bryr jag mig inte alls särskilt mycket om, däremot storslagna naturscener, grymma dykplatser och häftiga upplevelser värderas desto högre! Fler extremsporter på plats är inget måste men det vore ju kul att ha möjligheter till adrenalinkickar mellan dyken i och med att jag som sagt inte bryr mig så mycket om festandet.

Jag har själv varit inne lite på sydost-Asien. Även Afrikas östkust verkar vara en ganska orörd diamant än om man hamnar på rätt ställen.

Vad säger ni? Om ni varit i min sits och ville ha en sjutusans dykarresa för drygt trettio papp, hur skulle er plan sett ut?
Citera
2014-12-26, 11:44
  #2
Medlem
Wildsomes avatar
Jag har förresten inga större krav på boendet eller resesätten! Pengarna vill jag nästan uteslutande använda till att maxa upplevelserna och restiden, bekvämlighet är inget jag prioriterar särskilt högt.
Citera
2014-12-26, 12:05
  #3
Medlem
Jag skulle kollat upp Zanzibar flera öar rikt och spännande djur o naturliv. Du kommer att ha skoj där!
Citera
2014-12-26, 13:20
  #4
Medlem
Jag kan rekommendera Borneo, där har du jättefin dykning vid Sipadan och öarna däromkring. När du tröttnat på dykningen så finns det forsfärder, trekking i djungeln och bestigning av Mt Kinabalu bland annat.

Jag skulle flyga till Bangkok, finns direktflyg från Stockholm, och vidare med Air asia via Kuala Lumpur till Tawau vilket jag tror blir en bra kombination av billigt och smidigt. Scuba Junkies är ett bra dykföretag som jag dykt med ett par gånger. Kanske kombinera med en liveaboard till Similian islands i Thailand?

Dock vet jag inte hur vädret är där nere så års så det får du kolla upp. Tror du kommer få en kanonresa, jag dök vid Sipadan för 3 veckor sedan och Similian för 1 vecka sedan... mycket mycket bra!
Citera
2014-12-26, 16:05
  #5
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag skulle kollat upp Zanzibar flera öar rikt och spännande djur o naturliv. Du kommer att ha skoj där!

Coolt, det här är definitivt ett alternativ som ska undersökas! Vilka jäkla stränder...

Citat:
Ursprungligen postat av Zinshan
Jag kan rekommendera Borneo, där har du jättefin dykning vid Sipadan och öarna däromkring. När du tröttnat på dykningen så finns det forsfärder, trekking i djungeln och bestigning av Mt Kinabalu bland annat.

Jag skulle flyga till Bangkok, finns direktflyg från Stockholm, och vidare med Air asia via Kuala Lumpur till Tawau vilket jag tror blir en bra kombination av billigt och smidigt. Scuba Junkies är ett bra dykföretag som jag dykt med ett par gånger. Kanske kombinera med en liveaboard till Similian islands i Thailand?

Dock vet jag inte hur vädret är där nere så års så det får du kolla upp. Tror du kommer få en kanonresa, jag dök vid Sipadan för 3 veckor sedan och Similian för 1 vecka sedan... mycket mycket bra!

Det där ser ju fullständigt fantastiskt ut. Just Borneo är faktiskt just den ögrupp som jag tittat på, ett av mina stora drömresemål sedan flera år tillbaka! Har några funderingar dock! Vart skulle du rekommendera att man bor, har du någon särskild by eller kanske rent av något särskilt hotell eller annat boende du skulle kunna tipsa om?

Hur länge tror du jag skulle kunna stanna för 25 000 kronor?
Citera
2014-12-26, 18:33
  #6
Medlem
Jag bodde på Scuba Junkies resort på ön Mabul, ett riktigt fint ställe. Har för mig att jag betalade runt 4500 kr för 5 dagars boende i dorm (fräscht), 13 dyk inkl 4 på Sipadan och buffé vid frukost, lunch och middag.

Med 25000 kr i budget så kan du resa till och leva gott i Malaysia och göra aktiviteter i minst en månad utan att tänka för mycket på pengar, det är just dykningen som kostar lite. Men nu är jag dålig på att hålla budget så om du äter och bor ekonomiskt så räcker ju pengarna längre.
Citera
2014-12-27, 00:02
  #7
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinshan
Jag bodde på Scuba Junkies resort på ön Mabul, ett riktigt fint ställe. Har för mig att jag betalade runt 4500 kr för 5 dagars boende i dorm (fräscht), 13 dyk inkl 4 på Sipadan och buffé vid frukost, lunch och middag.

Med 25000 kr i budget så kan du resa till och leva gott i Malaysia och göra aktiviteter i minst en månad utan att tänka för mycket på pengar, det är just dykningen som kostar lite. Men nu är jag dålig på att hålla budget så om du äter och bor ekonomiskt så räcker ju pengarna längre.

Låter magiskt! Kollade upp Scuba Junkies, ser ut att vara precis vad jag är ute efter!

Är det lättaste att boka allting själv separat (flyg, transfers, boenden, dykturer, trekking, osv.) eller finns det något företag man borde vända sig till för resor till Borneo? Hur gjorde du själv, bokade du allting innan du åkte ner eller åkte du ner och tog det lite som det kom?

Det blir min första resa helt på egen hand, därför blir det så mycket frågetecken
Citera
2014-12-27, 05:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Låter magiskt! Kollade upp Scuba Junkies, ser ut att vara precis vad jag är ute efter!

Är det lättaste att boka allting själv separat (flyg, transfers, boenden, dykturer, trekking, osv.) eller finns det något företag man borde vända sig till för resor till Borneo? Hur gjorde du själv, bokade du allting innan du åkte ner eller åkte du ner och tog det lite som det kom?

Det blir min första resa helt på egen hand, därför blir det så mycket frågetecken

Jag bokade allt själv, som flyget och dykningen i förväg. Just till Sipadan är det bara 120 dykare per dag som får tillstånd, så där bör du boka i god tid innan (kan vara ett par månaders väntetid). Kontakta Scuba Junkies så ordnar dom det. Vad gäller resten av sakerna du vill göra så skulle jag vänta tills du är på plats med att boka, prata med andra du träffar för att få tips. I Malaysia är det enkelt att resa runt, bra organiserat och färre folk som vill lura dig på pengar än i många andra länder där nere är min erfarenhet. Med gratis Wifi på många boenden är det lätt att kolla upp saker och ting och ta resan lite mer spontant.
Citera
2014-12-28, 11:39
  #9
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinshan
Jag bokade allt själv, som flyget och dykningen i förväg. Just till Sipadan är det bara 120 dykare per dag som får tillstånd, så där bör du boka i god tid innan (kan vara ett par månaders väntetid). Kontakta Scuba Junkies så ordnar dom det. Vad gäller resten av sakerna du vill göra så skulle jag vänta tills du är på plats med att boka, prata med andra du träffar för att få tips. I Malaysia är det enkelt att resa runt, bra organiserat och färre folk som vill lura dig på pengar än i många andra länder där nere är min erfarenhet. Med gratis Wifi på många boenden är det lätt att kolla upp saker och ting och ta resan lite mer spontant.

Det vore med andra ord kanske inte en helt dum idé att boka flyg dit samt en veckas dykning och boende med Scubajunkies, kanske ordna med boende och bestigning kring Mt. Kinabalu och sedan ta resten av månaden som den kommer? Eller är det något mer man borde ha styltat upp i förväg, finns det risk att man fastnar någonstans utan boende/transportmedel om man inte ordnat det i förväg tror du?
Citera
2015-01-01, 11:16
  #10
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinshan
Jag bokade allt själv, som flyget och dykningen i förväg. Just till Sipadan är det bara 120 dykare per dag som får tillstånd, så där bör du boka i god tid innan (kan vara ett par månaders väntetid). Kontakta Scuba Junkies så ordnar dom det. Vad gäller resten av sakerna du vill göra så skulle jag vänta tills du är på plats med att boka, prata med andra du träffar för att få tips. I Malaysia är det enkelt att resa runt, bra organiserat och färre folk som vill lura dig på pengar än i många andra länder där nere är min erfarenhet. Med gratis Wifi på många boenden är det lätt att kolla upp saker och ting och ta resan lite mer spontant.

Nu har jag kollat runt lite, Borneo är så gott som spikat och jag tänkte boka flyget dit och första veckans boende för att ha det klart och set up! När jag tittar runt på flyg så känner jag mig lite lost dock. Vilka är OK att åka med? Först hittade jag ett flyg med SAS som tog drygt 30 timmar och kostade 5600 kronor. Sedan hittade jag ett flyg till Bangkok med Norwegian för drygt 3000 kronor, och tänkte att jag sedan enkelt kunde åka med t.ex. AirAsia för en billig slant. Googlade AirAsia och möttes av nyheten: "First bodies founds from AirAsias flight"....

Med tanke på att det är den tredje flygolyckan på kort tid mellan Malaysia och fastlandet så skulle jag nog gärna betala lite extra för flygsäkerheten. Vad sägs?

Peace.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback