Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-26, 03:59
  #1
Medlem
Flummbarns avatar
Halå ni!
Jag skulle behöva lite hjälp jag är nu vid chetumal och ska ner till guatemala, flores med buss.
Men jag har försökt googla men hittar bara gammla forum och inlägg om vilka tider det går.har även hittat forum där dom säger att många bussar slutat att gå. Så nu undrar jag om någon har erfarenhet om denna bussträcka eventuelt från belize till flores tack på förhand
Citera
2014-12-26, 04:03
  #2
Medlem
Flummbarns avatar
Har läst till mig att ett av bolagen heter san juan travels men finns inte någon stans där det är klart när den går
Citera
2014-12-28, 16:51
  #3
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummbarn
Halå ni!
Jag skulle behöva lite hjälp jag är nu vid chetumal och ska ner till guatemala, flores med buss.
Men jag har försökt googla men hittar bara gammla forum och inlägg om vilka tider det går.har även hittat forum där dom säger att många bussar slutat att gå. Så nu undrar jag om någon har erfarenhet om denna bussträcka eventuelt från belize till flores tack på förhand

Läste lite grand om att det finns ett bussbolag som kör Belize City-Flores. Linea Dorada heter de. Har dock inte lyckats hitta någon fungerande webbplats för dem.

Saxat:
"Linea Dorada, Fuente del Norte and San Juan Travel Services (Guatemalan companies) provide Express bus service between Flores and Belize City. In Belize City, buses arrive at and depart from the Marine Terminal on North Front Street near the Swing Bridge, and are not scheduled to stop anywhere else in Belize. Buses operate on Sundays and public holidays. Not all buses are air-conditioned. The agent in Belize City for these bus lines is Mundo Maya Travel located inside the Caye Caulker Water Taxi Terminal. Phone: (501) 223 0457 / 223 1235. Email: mundomayatravels@yahoo.com"
Citera
2014-12-29, 14:49
  #4
Medlem
LikeAGloves avatar
Reste Chetumal - Belize - Flores

Från hamnen i Chetumal går det flera båtar om dagen till Belize och från Caye Caulker går det sedan vattentaxi till bussterminalen i Belize City varifrån minibussar till Guatemala avgår
Citera
2016-08-04, 19:09
  #5
Medlem
Lacerdas avatar
Jag funderar också på att ta mig från Chetumal till Guatemala och det ser ut som att användaren ovan mig gjorde på det smidigaste sättet. Vägnätet i norra Guatemala ser ju inte särskilt imponerande ut...
Om någon har mer att berätta, fyll gärna på här!

Hur är stilla havskusten vs karibiska i Guatemala förresten?
Citera
2016-08-16, 12:54
  #6
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag funderar också på att ta mig från Chetumal till Guatemala och det ser ut som att användaren ovan mig gjorde på det smidigaste sättet. Vägnätet i norra Guatemala ser ju inte särskilt imponerande ut...
Om någon har mer att berätta, fyll gärna på här!

Hur är stilla havskusten vs karibiska i Guatemala förresten?

https://belizebus.wordpress.com/
Massor med information om transportmöjligheter. Bland annat talas det om en sajt som heter:
http://marlinespadas.com/

De organiserar bussresor från Chetumal till Flores, bland annat.

Saxat från sajten nämnd ovan:
"Marlin Espadas Ltd. operates a daily bus service between Flores, Guatemala and Chetumal, Mexico. A bus departs from Flores daily at 7:30 am and makes stops at several locations on the way to Chetumal. A bus departs from Chetumal daily at 9:30 am. Stops can be made at Corozal Town, Orange Walk Town, Belize City, Belmopan, San Ignacio and Benque Viejo. The buses are equipped with AC and wifi.

Here are the places where the bus stops…
“the bus leaves chetumal from our office in avenida maxuxac
Corozal from hotel maya
Orange Walk pickups are done at hotel
Belize city from San Pedro Bze Express Water Terminal
Belmopan from the market square
San igancio from Hodies Place
We will soon start using rhe terminals.”

Contact them directly for clarification…
For reservations: +501-615 9009 / 627 9990
marlinespadasltdbelize@gmail.com
http://marlinespadas.com/
https://www.facebook.com/Marlin-Espa...1522482202854/

The Chetumal office is located at (as given to me):
mz. 375 lot 1
Calle 30 de noviembre y 10 de abril
Avenida Maxuxac Mz.
Colonia Proteritorio.

The Flores Peten office is at:
Playa Sur
Flores, Peten Guatemala"
Citera
2017-01-03, 20:20
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
På plats i Chetumal nu. Vad fan har hänt här? Nere vid promenaden till havet så står en massa byggnader och bara förfaller. Det skulle ju kunna ha sådan potential en plats som denna. Det ligger ju en flygplats ett par km utanför staden och så färjetrafiken till Belize. Aja ambitionen i den här världsdelen...

Upptäckte att det går färjor till San pedro dagligen vid 15.00 för 55 usd, de tar endast kontant betalning. Trippen till san pedro tar ungefär 2 timmar.
Citera
2017-01-03, 21:51
  #8
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
På plats i Chetumal nu. Vad fan har hänt här? Nere vid promenaden till havet så står en massa byggnader och bara förfaller. Det skulle ju kunna ha sådan potential en plats som denna. Det ligger ju en flygplats ett par km utanför staden och så färjetrafiken till Belize. Aja ambitionen i den här världsdelen...

Upptäckte att det går färjor till San pedro dagligen vid 15.00 för 55 usd, de tar endast kontant betalning. Trippen till san pedro tar ungefär 2 timmar.
Det har skrivits förr och tåls att skrivas igen: Chetumal är en håla som Gud glömde. Jag stannade där i kanske 30 minuter? Buss dit och sedan båt till Caye Caulker (San Pedro).

Om man redan är i Chetumal kanske det är lite sent men annars är Laguna Bacalar ett hett tips.
Citera
2017-01-04, 19:04
  #9
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Chetumal är en håla som Gud glömde.
Om man redan är i Chetumal kanske det är lite sent men annars är Laguna Bacalar ett hett tips.
Jag sticker till San pedro i morgon. Det finns en del ställen värda att besöka här fann jag till slut. Man kan hyra en liten Chevrolet spark för 600 pesos per dygn och köra runt i trakten. Finns ett antal ruiner från Mayaperioden om man gillar sånt. Idag var jag i Oxtankah, inte så imponerande ruiner men jag gillade omgivningen med djungeln så tätt in på. Träden ger väldigt mycket skugga, kan vara en bra idé att gå med byxor i stället för shorts, jag fick mig några bett.
I Calderitas kan man bada, även i Dos mulas, dessa ställen ligger på kortare avstånd än Bacalar. Till sist så måste restaurangen Winners nämnas, den ligger några hundratals meter från piren där man tar båten. Winners livesänder sport på begäran. Så om två timmar så blir det Tottenham-Chelsea med några Bohemia i sällskap med en inavlad tös från Tinder.
Citera
2017-01-04, 20:24
  #10
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag sticker till San pedro i morgon.
Kul att du hittade lite att göra i Chetumal med omnejd. Kan rekommendera (eller åtminstone har kunnat, inte varit där på ett tag nu) restaurangen Enjoy på Caye Caulker.
Citera
2017-01-08, 04:48
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Fy för San Pedro! Standarden är ju under all kritik samtidigt som priserna är höga. Idag har jag dykit och såg revhajar. Varmt i vattnet, inget behov av våtdräkt ens trots att vi var nere på ca 25 meter. 80 USD för dyken och det är det enda som är okej här. Hotellrummet är ett jävla ruckel som kostar 55 usd dygnet. Allt annat är i samma stil och dyrare

Resten är ju bara skit, ölen, restaurangerna och dessa jävla golfbilar som alla slöa jävlar åker runt i. Nej jag tröttnade snabbt och tänker dra vidare till Guatemala.
Via tinder fick jag kontakt med en donna alldeles för sent. Hon hänvisade mig till norra delen av Belize city som skulle vara ok enligt henne. Jänkare på ön avråder mig att stanna, det ska vara topp 3 murder capital. Någon som kan berätta om sina äventyr i den staden?
Citera
2017-01-08, 14:42
  #12
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Fy för San Pedro! Standarden är ju under all kritik samtidigt som priserna är höga. Idag har jag dykit och såg revhajar. Varmt i vattnet, inget behov av våtdräkt ens trots att vi var nere på ca 25 meter. 80 USD för dyken och det är det enda som är okej här. Hotellrummet är ett jävla ruckel som kostar 55 usd dygnet. Allt annat är i samma stil och dyrare.
Ja, Belize är dyrt och inte jättetrevligt. Jag stannade runt 3 dagar och det räckte (åkte i och för sig i San Ignacio så vet inte om det är något att ha). Kan rekommendera (eller kunde åtminstone, var ju några år sedan nu) restaurangen Enjoy på Caye Caulker. $55/natt låter hutlöst dyrt. Hade sovplats på vandrarhem på CC för ca $12-15/natt.
Citat:
Resten är ju bara skit, ölen, restaurangerna och dessa jävla golfbilar som alla slöa jävlar åker runt i. Nej jag tröttnade snabbt och tänker dra vidare till Guatemala.
För att inte tala om alla kineser.
Citat:
Via tinder fick jag kontakt med en donna alldeles för sent. Hon hänvisade mig till norra delen av Belize city som skulle vara ok enligt henne. Jänkare på ön avråder mig att stanna, det ska vara topp 3 murder capital. Någon som kan berätta om sina äventyr i den staden?
Jag struntade i Belize City men känner inte att jag missade något direkt. Försöker komma på om jag pratade om BC med någon men det enda jag kan komma ihåg är två holländskor som tog nattbussen Tulum-Belize City för att sedan ta båt därifrån till CC...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2498369

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback