Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-26, 17:21
  #13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är möjligt att vissa av funktionerna har ändrats men hela systemet i sig är fortfarande en relik från tidigt 2000-tal. Du verkar missförstå ordet 'overhaul' och vad som menas med detta. Det är en typisk term inom formgivning som jag använde i syfte att avskräcka människor som inte känner till den typen av ord från att svara. Möjligtvis för att du inte är någon etablerad formgivare eller besitter relevant yrkeserfarenhet inom områden som t ex webbutveckling och dess grenar som front- och backend.

Formgivning är inte synonymt med att endast sätta färg på olika element. I formgivning ingår också saker som funktionalitet och på vilket sätt man presenterar saker och lägger ut olika element. Man kan också använda ordet "design", men detta är ett nästan våldsamt missuppfattat begrepp bland lekmän så det är lika bra att låta bli.
Hela systemet har ändrats rätt rejält, däremot har man hållit det grafiska gränssnittet så likt det gamla som möjligt.
Men du tillhör väl den skaran som tycker det är bra när man skyfflar runt funktionerna, kommentarerna och menyerna på facebook och youtube, vilket endast stör skiten ur användarna då de har vant sig vid var de ska hitta det de vill och nu måste lära sig på nytt endast för att någon gillar ord som "formgivning".


Det här är nyttig information som fler borde känna till.
https://blog.crazyegg.com/2015/09/21...and-your-site/
Every time a user moves her eyes to another fixation point, this is a saccade. More saccades on a website mean more information to absorb and retain.

When a user looks at a website for the first time, the experience can be overwhelming if there’s too much to look at.

Reddit, for example, is hard to get into, because there are hundreds of possible things to fixate on.



After some time, you know exactly what you want to fixate on, and in what order. This is known as “muscle memory.” The more often you repeat a motor task (even moving your eyeballs), the easier it is to repeat that effort.

Once you use Reddit for a few weeks, you know what to look at first, second, third, and so on.

Muscle memory is the reason why some people object to Facebook’s constant adjustment of the layout.
Istället för att snacka om att du vill se förändringar, endast för förändringarnas skull, så borde du istället säga vad det är för förändringar du skulle vilja se och varför de skulle vara bättre än det existerande.
Argumentum ad novitatem är inte giltiga här, och detta är också något du borde läsa lite om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronological_snobbery
Citera
2016-11-26, 19:17
  #14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Hela systemet har ändrats rätt rejält, däremot har man hållit det grafiska gränssnittet så likt det gamla som möjligt.
Men du tillhör väl den skaran som tycker det är bra när man skyfflar runt funktionerna, kommentarerna och menyerna på facebook och youtube, vilket endast stör skiten ur användarna då de har vant sig vid var de ska hitta det de vill och nu måste lära sig på nytt endast för att någon gillar ord som "formgivning".


Gillar ord som formgivning? Mja, jag har ett relevant yrke så bara "gillar" blir något av ett fel ord att använda.

Med det sagt gillar de flesta formgivning då det hjälper dem att utföra saker, säg klicka på en knapp eller utföra andra aktiviteter av olika slag. Du, likt föregående talare, verkar inte riktigt ha utgångspunkt som någon som är van att lösa CHI/UX-relaterade problem så vissa av sakerna du säger framstår därav som lite knasiga.

Flashback är mycket riktigt inte Facebook och Youtube, jag tror det är få som inte är överens om det.

"[...] användarna då de har vant sig vid var de ska hitta det de vill " ... Så du menar att formen aldrig kommer att ändra sig då användarna lärt sig den gamla? Jag har svårt att tro att formen aldrig kommer att ändras någonsin förutsatt att nu inte Flashback försvinner helt från internet vill säga.

Citat:
Det här är nyttig information som fler borde känna till.
https://blog.crazyegg.com/2015/09/21...and-your-site/

-- WALL OF TEXT --


Det verkar som om du själv skulle behöva ta del av liknande saker inom CHI/UX. Du citerar t om saker själv som en erfaren formgivare skulle reagera över och förmodligen skulle vilja ändra på i detta forum; "When a user looks at a website for the first time, the experience can be overwhelming if there’s too much to look at."

Citat:
Istället för att snacka om att du vill se förändringar, endast för förändringarnas skull, så borde du istället säga vad det är för förändringar du skulle vilja se och varför de skulle vara bättre än det existerande.

När sa jag att jag ville se förändringar endast för förändringarnas skull? Sluta lägg ord i mun på mig, det är en mycket ohederlig debatteknik som passar bäst i olika PK-medier.

De förändringar jag vill se är att en formgivare (gärna en AD eller CD) med någon typ professionell bakgrund börjar skissa på en plan på vad som kan göras bättre och hur man kan både lyfta in Flashback in det 20:e århundrandet samt hur man kan utveckla det framåt och inte bara kasta på en enstaka funktion här och där när det passar någon.

En plan som då motiverar alla "varför" och lyfter fram saker i den gamla versionen som fungerar bra respektive de som fungerar dåligt osv.

Jag skulle personligen börja på trådnivå och skriva en prioriteringslista över "viktigt" respektive "mindre viktigt" för att få början på en specifikation men också som något som man i ett senare skede kan använda som hjälpmedel när man skapar grovskisserna över frontend. Allt sådant skulle också utgöra grunden för en specifikation som sedan skapas och disktureras internt.

Det är den korta versionen. En lång sådan skulle ta en någon vecka eller två att svara på ordentligt då jag skulle behöva gå igenom allt och helt enkelt skriva en utförlig och väl motiverad plan själv.

Citat:
Argumentum ad novitatem är inte giltiga här, och detta är också något du borde läsa lite om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronological_snobbery

Erfarenhet inom saker som berör yrken och att påtala att det krävs någon form av kunskaper inom något för att en diskussion ska bli värdefull är knappast snobberi. Det vore som att gå in på Reddits sub's om astrobiologi och gnälla över att folk använder konstiga ord. Förmodligen skulle man även då få svar att det krävs vissa kunskaper för att ett meningsfullt utbyte skall kunna uppstå.

Det kanske är fel av mig att posta detta i en allmän forumtråd istället för att höra av mig direkt till Flashback dock. Detta var främst ett försök i att se hur det egentligen står till och om det ens finns några möjligheter överhuvudtaget och sedan, om det faktiskt finns ett visst intresse, möjligtvis också erbjuda mig att hjälpa till.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2016-11-26 kl. 19:36.
Citera
2016-11-26, 22:02
  #15
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Gillar ord som formgivning? Mja, jag har ett relevant yrke så bara "gillar" blir något av ett fel ord att använda.

Med det sagt gillar de flesta formgivning då det hjälper dem att utföra saker, säg klicka på en knapp eller utföra andra aktiviteter av olika slag. Du, likt föregående talare, verkar inte riktigt ha utgångspunkt som någon som är van att lösa CHI/UX-relaterade problem så vissa av sakerna du säger framstår därav som lite knasiga.

Flashback är mycket riktigt inte Facebook och Youtube, jag tror det är få som inte är överens om det.

"[...] användarna då de har vant sig vid var de ska hitta det de vill " ... Så du menar att formen aldrig kommer att ändra sig då användarna lärt sig den gamla? Jag har svårt att tro att formen aldrig kommer att ändras någonsin förutsatt att nu inte Flashback försvinner helt från internet vill säga.
Nej, jag menar att det inte finns något skäl att ändra formen bara för att ändra formen. Hittills har du inte gett ett enda skäl till att formen ska ändras, annat än att formen behöver ändras.
Ett cirkelresonemang utan värde.
Och nej, jag menar inte att formen aldrig kommer att ändras, endast att det behövs ett skäl för att ändra formen. Eventuella fördelar av en annan formgivning skulle vara så små jämfört med den irritation som tusentals användare skulle uppleva när de måste lära sig var de ska hitta de saker som de innan kunde hitta utan att behöva läsa eller tänka.


Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det verkar som om du själv skulle behöva ta del av liknande saker inom CHI/UX. Du citerar t om saker själv som en erfaren formgivare skulle reagera över och förmodligen skulle vilja ändra på i detta forum; "When a user looks at a website for the first time, the experience can be overwhelming if there’s too much to look at."
Ironin är förstås att längst ner på sidan står detta....
Now you know why the “wall of text” is a violation of user experience.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
När sa jag att jag ville se förändringar endast för förändringarnas skull? Sluta lägg ord i mun på mig, det är en mycket ohederlig debatteknik som passar bäst i olika PK-medier.
Du talar om förändringar och att de behövs, men du har hittills inte presenterat vad som skulle behövas.
Jag lägger inte ord i munnen på dig, jag påstår inte att du har sagt att du vill se förändringar endast för förändringarnas skull.
Det är något som jag har sagt, angående din brist på argument för varför förändringarna skulle behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
De förändringar jag vill se är att en formgivare (gärna en AD eller CD) med någon typ professionell bakgrund börjar skissa på en plan på vad som kan göras bättre och hur man kan både lyfta in Flashback in det 20:e århundrandet samt hur man kan utveckla det framåt och inte bara kasta på en enstaka funktion här och där när det passar någon.
BZZT, buzzword detected.
Flashback lyftes ironiskt nog in i det 20:e århundradet just år 2000.
Flashback har funnits sedan 1983, och har som målsättning att föra den svenska yttrandefrihetstraditionen vidare. Flashback startade från början som en tryckt tidning, men har sedan sedan juni 1995 även funnits på internet.

Flashback Forum lanserades i maj 2000 som en del av webbplatsen Flashback.se.
Men du kanske menar att det ska lyftas in i det 2016:e år..öhm..et?
Och sedan in i 2017:e året nästa år? Så att du kan få ett jobb även nästa år?

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En plan som då motiverar alla "varför" och lyfter fram saker i den gamla versionen som fungerar bra respektive de som fungerar dåligt osv.

Jag skulle personligen börja på trådnivå och skriva en prioriteringslista över "viktigt" respektive "mindre viktigt" för att få början på en specifikation men också som något som man i ett senare skede kan använda som hjälpmedel när man skapar grovskisserna över frontend. Allt sådant skulle också utgöra grunden för en specifikation som sedan skapas och disktureras internt.

Det är den korta versionen. En lång sådan skulle ta en någon vecka eller två att svara på ordentligt då jag skulle behöva gå igenom allt och helt enkelt skriva en utförlig och väl motiverad plan själv.
Tills det att du kommit med några "varför" så kommer jag bara göra konstaterandet att du gnäller för att du är arbetslös och hoppas få ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Erfarenhet inom saker som berör yrken och att påtala att det krävs någon form av kunskaper inom något för att en diskussion ska bli värdefull är knappast snobberi. Det vore som att gå in på Reddits sub's om astrobiologi och gnälla över att folk använder konstiga ord. Förmodligen skulle man även då få svar att det krävs vissa kunskaper för att ett meningsfullt utbyte skall kunna uppstå.

Det kanske är fel av mig att posta detta i en allmän forumtråd istället för att höra av mig direkt till Flashback dock. Detta var främst ett försök i att se hur det egentligen står till och om det ens finns några möjligheter överhuvudtaget och sedan, om det faktiskt finns ett visst intresse, möjligtvis också erbjuda mig att hjälpa till.
Om du nu vill ha ett jobb, och om de nu skulle vara intresserade av att du skulle göra det jobbet, så kan du kontakta någon av följande:
#admin
#admin4
#admin5
Citera
2016-11-26, 22:59
  #16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tills det att du kommit med några "varför" så kommer jag bara göra konstaterandet att du gnäller för att du är arbetslös och hoppas få ett jobb.

Och se där! Där kommer personangreppen också, fantastiskt.

Jag vill inte bli anställd av Flashback. Det jag skrev var att jag möjligtvis skulle kunna hjälpa till. Uppenbarligen finns ingen sådan vilja överhuvudtaget. Du verkar dessvärre varken klarar av att läsa det jag skriver eller ha någon vilja att göra någonting annat än att säga strunt och komma med löjeväckande misstolkningar med flit. Tack, men nej tack.
Citera
2016-11-26, 23:23
  #17
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Och se där! Där kommer personangreppen också, fantastiskt.

Jag vill inte bli anställd av Flashback. Det jag skrev var att jag möjligtvis skulle kunna hjälpa till. Uppenbarligen finns ingen sådan vilja överhuvudtaget. Du verkar dessvärre varken klarar av att läsa det jag skriver eller ha någon vilja att göra någonting annat än att säga strunt och komma med löjeväckande misstolkningar med flit. Tack, men nej tack.

I o med att du nu skriver i en öppen tråd där vem som helst kan göra inlägg så vore det rätt intressant att veta varför du tycker att flashback borde förändras. Det enda jag lyckats läsa mig till är att du tycker att forumet är föråldrat utseendemässigt.
Citera
2016-11-26, 23:26
  #18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
I o med att du nu skriver i en öppen tråd där vem som helst kan göra inlägg så vore det rätt intressant att veta varför du tycker att flashback borde förändras. Det enda jag lyckats läsa mig till är att du tycker att forumet är föråldrat utseendemässigt.

Precis så kan man fråga eller ställa sig undrande. Efter föregående dravel har jag ingen som helst lust att lägga ned någon som helst tid på detta, men `pinga` mig om några dagar så.
Citera
2016-12-03, 18:29
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Precis så kan man fråga eller ställa sig undrande. Efter föregående dravel har jag ingen som helst lust att lägga ned någon som helst tid på detta, men `pinga` mig om några dagar så.
Så... Varför behöver Flashback ändra sin form?
Citera
2016-12-04, 11:33
  #20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så... Varför behöver Flashback ändra sin form?

Behöver blir ett knepigt ord. Det finns inga "behöver" då det inte finns några "måsten", det är nämligen inte som om nuvarande inte fungerar (uppenbarligen).

Men...

Det man skulle kunna göra är att få det hela att upplevas som enklare att konsumera på olika vis och frångå den typiska standardmall för hur saker såg ut på forum under tidigt 2000-tal. Då FB följer den gamla standardmallen för VBulletin som forumet har som grund så är redan många saker på sätt och vis lösta (dessa står trots allt på stabila grunder). Man behöver alltså inte gå in och bråka och göra en 100% 'overhaul' av formen utan vi pratar mer om en reaign [1] i det avseendet; att lyfta ut allt som är bra och gå in och ändra på det som är mindre bra.

När jag pratar om en 'overhaul' pratar jag snarare om systemet i helhet. Att implementera saker som AJAX för att utföra specifika uppgifter, att ha vissa delar av systemet som enskilda 'services' mm.

Exempel på ett utkast av en 'realign' av enskilda inlägg:
https://output.jsbin.com/kowodi/36

[1] http://alistapart.com/article/redesignrealign
Citera
2016-12-04, 11:39
  #21
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så... Varför behöver Flashback ändra sin form?
Det handlar om utveckling. Många av de funktioner som Flashback genom åren har egenutvecklat finns nu som standard i vilket forumpaket som helst, och mer därtill. För låt oss vara ärliga; Flashbacks format och kod är urgammal. Man har skyllt på säkerheten, att man vill ha kontroll på sin egen kod så att inte hackare ska kunna utnyttja forumkodens svagheter för att få ut uppgifter. Det var en "sanning" fram tills det att Researchgruppen fick tag på en rejäl databasdump (något Admin förnekar ska ha skett, men... )

Flashback bör uppgradera sin mjukvara. Inte bara för att hänga med i dagens utveckling utan även för att hänga med i morgondagens. Det här hemkodade lapptäcket har fungerat i tio-tolv år nu, men det är dags att ta klivet in i nutiden.
Citera
2016-12-04, 16:20
  #22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Behöver blir ett knepigt ord. Det finns inga "behöver" då det inte finns några "måsten", det är nämligen inte som om nuvarande inte fungerar (uppenbarligen).

Men...

Det man skulle kunna göra är att få det hela att upplevas som enklare att konsumera på olika vis och frångå den typiska standardmall för hur saker såg ut på forum under tidigt 2000-tal. Då FB följer den gamla standardmallen för VBulletin som forumet har som grund så är redan många saker på sätt och vis lösta (dessa står trots allt på stabila grunder). Man behöver alltså inte gå in och bråka och göra en 100% 'overhaul' av formen utan vi pratar mer om en reaign [1] i det avseendet; att lyfta ut allt som är bra och gå in och ändra på det som är mindre bra.

När jag pratar om en 'overhaul' pratar jag snarare om systemet i helhet. Att implementera saker som AJAX för att utföra specifika uppgifter, att ha vissa delar av systemet som enskilda 'services' mm.

Exempel på ett utkast av en 'realign' av enskilda inlägg:
https://output.jsbin.com/kowodi/36

[1] http://alistapart.com/article/redesignrealign
Tack för svar.
Citera
2016-12-04, 17:24
  #23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Det handlar om utveckling. Många av de funktioner som Flashback genom åren har egenutvecklat finns nu som standard i vilket forumpaket som helst, och mer därtill. För låt oss vara ärliga; Flashbacks format och kod är urgammal. Man har skyllt på säkerheten, att man vill ha kontroll på sin egen kod så att inte hackare ska kunna utnyttja forumkodens svagheter för att få ut uppgifter. Det var en "sanning" fram tills det att Researchgruppen fick tag på en rejäl databasdump (något Admin förnekar ska ha skett, men... )

Flashback bör uppgradera sin mjukvara. Inte bara för att hänga med i dagens utveckling utan även för att hänga med i morgondagens. Det här hemkodade lapptäcket har fungerat i tio-tolv år nu, men det är dags att ta klivet in i nutiden.

Mja, mjo. Man bör dock inte skapa något utifrån något väl etablerat (som därav då också har väl etablerade säkerhetshål). Det blir lite som att drifta en webbplats åt ett företag genom att använda Wordpress men sedan inte ha riktig koll på det där med säkerhet och så. Inte jättebra, Wordpress är en av de mest hackade systemen i världen.

En av de större problemen med det gamla sättet att göra saker på, och som Flashback använder iom VBulletin, är att nyare inlägg alltid är mer värda än äldre inlägg. Detta då det inte finns någon typ av rankingsystem för inlägg. Effekten blir mer konkret att ett inlägg på sidan 53 kan vara det bästa i en hel tråd, men lycka till med att hitta det i en tråd på 250+ sidor. De nyaste inläggen syns alltid mer än inlägg på sidan 23, 53, 69 och 78.

Det gör trådar väldigt endimensionella och möjligheten att gå halvt off-topic om något som har med en specifik detalj att göra blir dessutom kraftigt begränsat. Alternativt tar detta över hela tråden vilket gör att folk som inte är intresserade av denna detalj finner det hela kort och gott tråkigt.

Det finns många som försökt att lösa detta samt också problematiken kring inlägg med låg kvalité. Reddit är ett exempel och Facebook, som någon ansåg att man inte skulle jämföra något med, har också olika funktioner för att lyfta fram innehåll som har högre relativ ranking i en grupp av något.

Flashback har jämförelsevis bara en typ av sortering och det är "nyast". Det spelar ingen roll om en tråd är bättre än någon annan, ett inlägg bättre än något annat -- nyast är alltid "bäst".

Reddit har öht tänkt på många av de sakerna och kan sägas vara något av ett mer modernt sett att lösa på problem på. Personligen har jag lite svårt för att en länk till något ska kunna postas på så vis som Reddit gör, men vissa delar är bra som t ex rankingsystemet och idéerna kring det.

Mer om rankingsystemet som används av Reddit:
https://medium.com/hacking-and-gonzo...0d9#.2he467h16
Citera
2017-05-17, 17:36
  #24
Medlem
sinewaves avatar
Hur gick det med detta, eller finns det några planer på förändring?

Skapa som sagt också ett exempel på en enkel 'realign' av individuella inlägg på:
https://output.jsbin.com/kowodi/36

...om någon är intresserad.

Det som har gjorts är att det jag skrev om tidigare.

Alla element har lyfts ut, sedan har en prioriteringslista skapats och utefter detta lyfts vissa delar fram mer och andra delar lyfts fram mindre. Däremot är det ingen information som saknas (utom signaturer) och i grunden rör det sig i princip bara om en ganska enkel omskyffling av data, men det är trots allt detta en 'realign' handlar om till skillnad mot en 'redesign'.

Jag säger inte heller att det är perfekt givetvis, det är som sagt bara ett exempel.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-05-17 kl. 17:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback