Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-25, 20:24
  #1
Medlem
Tjena har inhandlat en ett nytt kylsystem. Har kollat på ett antal guides om hur man installera det, varvid man ska ta bort cpu pastan från processorn med ispropanol(Har inte tillgång till isopropanol och behöver göra detta omgående). Jag undrar om det spelar någon roll om man rengör med vatten istället, eller endast torka bort det med papper. (Den nya pastan sitter på kylarsystemets yta som ska placeras mot processorn).

Tack på förhand och trevlig Jul
Citera
2014-12-25, 20:38
  #2
Avstängd
IWILLKILLYOUs avatar
Inget vatten gno lite med en trasa bara.
Citera
2014-12-25, 20:46
  #3
Medlem
När jag skulle ta bort kylpasta använde jag bara försiktigt naglarna och skrapade bort. Sedan fick jag ju givetvis rengöra naglarna men det är inte hela världen.

Min processor fungerar fortfarande efter att jag applicerat ny kylpasta i samband med processorfläktsbyte så att den metoden skulle vara en metod som förstör processorn på är min dator ett levande bevis på att det inte är.
Citera
2014-12-25, 20:47
  #4
Medlem
Även om ytan ser blank ut så finns det små fördjupningar som behöver rengöras. Vill man ha maximal kylning så ska man rengöra grundligt. Själv har jag använt kemiskt ren bensin och bomullstoppar. Sedan bör man grunda med ny kylpasta genom att man "gnuggar" in det med typ en trisslottskrapare eller dylikt. Lånekortet från bibblan, kanske... Sedan applicerar man ytterst lite kylpasta. Jag brukar dutta dit millimeter för millimeter med udden på en vass kniv. Man kan så klart strunta i allt detta, använda papper och klabba dit lite hur som helst. Fast då blir kylningen därefter.
Citera
2014-12-25, 21:14
  #5
Medlem
kemiskt ren aceton, finns på ICA och vanligt hushållspapper har gjort detta några hundra gånger och det ger lägst temp, applicera nya kylpastan som ett litet streck, kleta ej ut det
Citera
2014-12-26, 00:58
  #6
Medlem
mummas avatar
Aldrig vatten. Men testa Aceton, eller T-röd.
Tror inte det är hela världen om man inte kan ta bort allt.
Sen beroende på hur "lös"/tröflytande kylpastan är, så är det bättre att ha en rund klick i mitten om den är trött, men ett litet sträck om den är mer lättflytande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback