Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-25, 01:56
  #1
Medlem
Reguluss avatar
SvD publicerar idag en SIFO-mätning där man frågat hur folk ställer sig till KD:s utspel om tuffare asylregler m.m.

Tummen upp för KD:s asylförslag

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4213203.svd

Det är fler som är positiva till Kristdemokraternas nya migrationsförslag än som ogillar initiativet. En mätning som Sifo gjort för Svenska Dagbladet visar att 43 procent tycker att förslagen är bra.

Knappt var tredje, 30 procent, tycker att förslagen är dåliga, medan 27 procent är tveksamma eller inte vet.


Det är alltså Göran Hägglunds utspel i DN den 18 december det handlar om:

Så kan vi minska kostnaden för flyktingmottagandet

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-mi...ngmottagandet/

Hägglund föreslår där tre åtgärder:

1. Sänkta bidrag, men i stället skatteavdrag för invandrare som får jobb.

2. TUT i stället för PUT de första tre åren, därefter omprövning.

3. Snabbavvisning av asylsökande från "säkra länder".


Frågor att diskutera:

1. Kommer detta också att leda till att KD:s opinionssiffror vänder uppåt?

2. Hur kommer de andra partiernas positionernade inför extravalet att påverkas?

3. Ökar eller minskar detta sannolikheten för att extravalet ställs in?

Länk till undersökningens resultat uppbrutet på partier. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/st...ag_4212095.svd /Mod.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2014-12-25 kl. 14:46.
Citera
2014-12-25, 02:15
  #2
Medlem
Hade varit mer intressant och se hur många som stöder förslaget inom KD:s väljarbas.
Jag tycker att det är bra, slipper SD ha fullkomlig monopol på frågan, önskade att fler partier öppnade upp sig för frågan så tror jag att SD med stor säkerhet skulle försvinna för gott.

1. Jag tror att folk från alla partier kommer hoppa över till KD för just denna frågan, mest antagligen inom alliansen och en del från SD förhoppningsvis.

2. Om KD spelar detta rätt tror jag de kommer få en markant ökning av stöd.
Hoppas då att väljare från SD hoppar över främst samt vänsterblocket men det är väl ganska långsökt.

3. Jag hoppas personligen att extravalet ställs in för risken att SD får mer makt, egentligen vill jag bara att Löfven hoppar av och låter alliansen tuffa vidare men han är ju en hardliner som han är.
Tror att extravalet kommer bli av.
Citera
2014-12-25, 02:18
  #3
Medlem
Flaskhalsats avatar
En del röster kan man nog fiska från borgerliga som inte stödjer M till fullo men det är nog större chans att de går ända till SD när det bara bevisar att SD delvis verkar ha rätt.

Tror nog att de bara sonderar terrängen inför valet, hade nog sett annorlunda ut om M sade samma sak. Vi såg hur det gick när Billström sa samma sak förra året. Vänstersidan slår som vanligt på locket och låtsas som ingenting. Tror inte att det här påverkar nyvalet på något större vis, lite mer paj kan dock media kasta för att få ut KD ur riksdagen.
Citera
2014-12-25, 02:23
  #4
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Hade varit mer intressant och se hur många som stöder förslaget inom KD:s väljarbas. Jag tycker att det är bra, slipper SD ha fullkomlig monopol på frågan, önskade att fler partier öppnade upp sig för frågan så tror jag att SD med stor säkerhet skulle försvinna för gott.

1. Jag tror att folk från alla partier kommer hoppa över till KD för just denna frågan, mest antagligen inom alliansen och en del från SD förhoppningsvis.

Blir mycket intressant att se nästa väljarundersökning. Om en pluralitet av väljarkåren gillar KD:s förslag är det ju upplagt för stora väljarströmmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
2. Om KD spelar detta rätt tror jag de kommer få en markant ökning av stöd. Hoppas då att väljare från SD hoppar över främst samt vänsterblocket men det är väl ganska långsökt.

Tror iofs att det är lättare för sossar som är missnöjda med den nuvarande migrationspolitiken att rösta på KD än på SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
3. Jag hoppas personligen att extravalet ställs in för risken att SD får mer makt, egentligen vill jag bara att Löfven hoppar av och låter alliansen tuffa vidare men han är ju en hardliner som han är. Tror att extravalet kommer bli av.

Jag håller med om att extravalet är onödigt. Partierna skulle ha satt sig ner och förhandlat om sakfrågorna i stället.

Detta sagt, så vore det förödande för tilltron till demokratin om extravalet ställs in för att man kommer överens om att ändra riksdagsordningen, så som alliansen redan föreslagit. Då är det trots allt bättre med ett extraval.
Citera
2014-12-25, 02:29
  #5
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
En del röster kan man nog fiska från borgerliga som inte stödjer M till fullo men det är nog större chans att de går ända till SD när det bara bevisar att SD delvis verkar ha rätt.

Jag tror nog att KD också kan knipa röster från S. Och sannolikt även från SD efter Björn Söders korkade uttalanden om samer och judar.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Tror nog att de bara sonderar terrängen inför valet, hade nog sett annorlunda ut om M sade samma sak. Vi såg hur det gick när Billström sa samma sak förra året. Vänstersidan slår som vanligt på locket och låtsas som ingenting. Tror inte att det här påverkar nyvalet på något större vis, lite mer paj kan dock media kasta för att få ut KD ur riksdagen.

Visst skulle det bli en politisk jordbävning om M också lade om kursen. Det är därför det är så intressant att se vad utfallet blir för KD. Om de går fram kraftigt kommer pressen att öka på det övriga partierna att justera sin migrationspolitik.
Citera
2014-12-25, 02:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror nog att KD också kan knipa röster från S. Och sannolikt även från SD efter Björn Söders korkade uttalanden om samer och judar.

Visst skulle det bli en politisk jordbävning om M också lade om kursen. Det är därför det är så intressant att se vad utfallet blir för KD. Om de går fram kraftigt kommer pressen att öka på det övriga partierna att justera sin migrationspolitik.

Om jag inte ser en förändring från alliansen så stödröstar jag KD istället för M. Varför?

Tror då KD går starkt framåt i opinionerna så tror jag inte att resten av alliansen kan blunda för det längre.

Skulle Alliansen splittras måntro om situationen blev så att resten av alliansen går emot KD?
Hoppas verkligen att alliansen får en tankeställare nu, alliansen har ju väldigt mycket att förlora om de går emot KD och KD hoppar av tåget så finns det inga hinder kvar för folk att hoppa till SD då Alliansen klart ignorerar invandringsfrågan och låter SD ha monopol på den.
__________________
Senast redigerad av Thaiwai 2014-12-25 kl. 02:51.
Citera
2014-12-25, 02:47
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror nog att KD också kan knipa röster från S. Och sannolikt även från SD efter Björn Söders korkade uttalanden om samer och judar.



Visst skulle det bli en politisk jordbävning om M också lade om kursen. Det är därför det är så intressant att se vad utfallet blir för KD. Om de går fram kraftigt kommer pressen att öka på det övriga partierna att justera sin migrationspolitik.

Jag tror nog att massinvandringen ligger för varmt om hjärtat för att ens kompromissa bort mot några som helst eftergifter. Både Batra och Reinfeldt har båda uttalat ordentligt stöd för att invandringen inte är diskuterbar bortom alla former. Liknande utspel har vi dock sett från både FP och KD förut i valet 2010 när FP diskuterade språkkrav och försörjningskrav för anhöriginvandringen, dock ingenting som ens las en vidare motion på vid maktskiftet.

KD och FP har väl alltid varit rumsrena versioner av SD utom just invandringpolitiken. Även fast man har i partiprogrammet att brott skall straffa sig gör man ingenting emot det.

De flesta partier skriver en sak, berättar en sak och gör en tredje, vänsterpartiet har flertalet gånger uttalat EU som en översittarstat som räddar bankerna även fast Malin Björk själv röstade Ja till både Juncker och för banksekretess i Schweiz och EU-zonen.

Allt som Söder säger är glömt vid valet i mars, det är nog bara spel för gallerierna för att se. Värre snedsteg hinner han nog allt med ända fram dit.
Citera
2014-12-25, 02:48
  #8
Medlem
Reguluss avatar
SvD har nu uppdaterat med en nedbrytning av siffrorna på partiblock:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tu...ag_4213203.svd

Bland alliansväljarna är sex av tio positiva och bara 12 procent negativa. Bland de rödgröna väljarna är 17 procent positiva och 58 procent negativa. Bland Sverigedemokraternas väljare tycker 89 procent att förslagen är bra.

Att 9 av 10 sverigedemokrater gillar KD-förslaget är kanske inte så konstigt, men 17% av de rödgröna väljarna är alltså också positiva till förslaget. Kan i så fall bädda för väljarströmmar mellan blocken som gör att alliansen blir större än de rödgröna efter extravalet. Eller att Löfven ställer in extravalet av just den anledningen.
Citera
2014-12-25, 02:50
  #9
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SvD har nu uppdaterat med en nedbrytning av siffrorna på partiblock:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tu...ag_4213203.svd

Bland alliansväljarna är sex av tio positiva och bara 12 procent negativa. Bland de rödgröna väljarna är 17 procent positiva och 58 procent negativa. Bland Sverigedemokraternas väljare tycker 89 procent att förslagen är bra.

Att 9 av 10 sverigedemokrater gillar KD-förslaget är kanske inte så konstigt, men 17% av de rödgröna väljarna är alltså också positiva till förslaget. Kan i så fall bädda för väljarströmmar mellan blocken som gör att alliansen blir större än de rödgröna efter extravalet. Eller att Löfven ställer in extravalet av just den anledningen.

Blir alltid så jävla snurrigt vid sådana statistikutlämningar, vad tycker KD:s väljare? Att de är positiva kan även innebära att de inte har en åsikt har vi sett förut vid vinklingar. De visar heller inte källorna eller rådatan. #Skeptisk.
Citera
2014-12-25, 02:55
  #10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Skulle Alliansen splittras måntro om situationen blev så att resten av alliansen går emot KD?

Det är förstås knäckfrågan. De övriga tre allianspartierna var ovanligt försiktiga efter KD:s utspel. Jag fick känslan av att de avvaktar för att se vilken effekt utspelet får.

Samtidigt tycks det som om ungdomsförbunden är otåligare. KDU gjorde ett utspel där man sa att Sverige kanske redan passerat gränsen för en optimal volym på invandringen. LUF skrev å andra sidan en gemensam debattartikel med Grön Ungdom där man pläderade för ökat samarbete mellan alliansen och de rödgröna.

Det tycks alltså som om ungdomsförbunden drar åt olika håll. Frågan är om partierna låter sig påverkas av detta.
Citera
2014-12-25, 02:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Blir alltid så jävla snurrigt vid sådana statistikutlämningar, vad tycker KD:s väljare? Att de är positiva kan även innebära att de inte har en åsikt har vi sett förut vid vinklingar. De visar heller inte källorna eller rådatan. #Skeptisk.
SvD är väl en ganska blå tidning.. Men ja, du har rätt. Men om du tänker att det partiet som ligger närmast SD är just KD så tror jag stödet för förslaget är ganska stort inom partiet.
Känns ju inte som att KD är just så PK av sig om man jämför med andra partier utan de har ju ganska starka åsikter, en beundransvärd kvinna hon Skyttedal. Stark och står vid sin åsikt.
Skyttedal - KDU

http://www.dn.se/debatt/vi-maste-bor...et-flyktingar/
__________________
Senast redigerad av Thaiwai 2014-12-25 kl. 03:00.
Citera
2014-12-25, 02:58
  #12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Blir alltid så jävla snurrigt vid sådana statistikutlämningar, vad tycker KD:s väljare? Att de är positiva kan även innebära att de inte har en åsikt har vi sett förut vid vinklingar. De visar heller inte källorna eller rådatan. #Skeptisk.

Att de bryter ner siffrorna i block i stället för partier beror nog på att siffrorna inte är signifikanta för partierna, särskilt inte för KD som ligger (eller låg) under 4%.

Totalt deltog 1239 personer i undersökningen, så de siffror som redovisas är nog ganska säkra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback