Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-24, 01:01
  #1
Medlem
15Februaris avatar
Jag är skapligt sugen på att införskaffa mig en ny macbook. Jag frilansar som AD idag och sitter dessvärre idag enbart på en Macbook 13" från mid 2012, 2,5 Ghz Intel Core i5, uppdaterat från ursprungliga 4 GB i minne till 8GB samt har ersatt den ursprungliga HDn med en Intel SSD-enhet på 239 GB. Nuvarande situation är lite sådär. Främst då med tanke på att skärmen inte har retina vilket är ett måste vid illustrering av exempelvis trycksaker. Dessutom skulle jag vilja kunna redigera lite film på datorn, vilket förvisso går idag, om än lite trögt till och från.

Jag har tittat på en MacBook Pro 15" med Retina, men är lite osäker på hur mycket prestanda jag behöver. Vad skulle ni rekommendera för processor, exempelvis? Ram blir ju 16GB oavsett, samt SSDn får avgöras efter priset. 250GB bör dock räcka egentligen om jag även använder mig av extern lagring.
Citera
2014-12-24, 10:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Jag är skapligt sugen på att införskaffa mig en ny macbook. Jag frilansar som AD idag och sitter dessvärre idag enbart på en Macbook 13" från mid 2012, 2,5 Ghz Intel Core i5, uppdaterat från ursprungliga 4 GB i minne till 8GB samt har ersatt den ursprungliga HDn med en Intel SSD-enhet på 239 GB. Nuvarande situation är lite sådär. Främst då med tanke på att skärmen inte har retina vilket är ett måste vid illustrering av exempelvis trycksaker. Dessutom skulle jag vilja kunna redigera lite film på datorn, vilket förvisso går idag, om än lite trögt till och från.

Jag har tittat på en MacBook Pro 15" med Retina, men är lite osäker på hur mycket prestanda jag behöver. Vad skulle ni rekommendera för processor, exempelvis? Ram blir ju 16GB oavsett, samt SSDn får avgöras efter priset. 250GB bör dock räcka egentligen om jag även använder mig av extern lagring.

Gör verkligen en retinaskärm så stor skillnad, dvs är det väder pengarna?! Jag har 2 iPads, en iPad 2 och en iPad 4th generationen med retinaskärm. Jag märker faktiskt inte så stor skillnad, trots att den senare ska ha dubbelt så många bildpunkter...
Citera
2014-12-25, 14:28
  #3
Medlem
15Februaris avatar
Jag har känt av minst sagt märkbar skillnad. Inte minst på annonser och annat grafiskt material som ligger online. Mycket av det som finns där har alldeles för låg PPI för att funka för dom dimensionerna, vilket gör att bilderna ser alldeles pilliga ut i jämförelse med övriga delar på internet som inte påverkas av PPIn.

Retina är rentav ett måste för att jag ska kunna utföra mitt arbete till fullo.

Sen är ju illustration av trycksaker en annan sak där retina-skärm är väldigt nödvändigt.

Jag har retina-upplösning på telefonen osv, men den märkbara skillnaden tycker jag syns först när man sitter med två laptops bredvid varandra. Och på en 15" lär det kännas ännu tydligare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback