Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-23, 16:47
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Jag är inte bra på datorer och frågar därför vad ska man göra när ens dator går trögt. Tror inte den har varit så förut. Köpte den för ca 7 år sedan. Ska man köpa mer minne eller ska man göra nåt med processorn...?

Mac OS X Version: 10.6.8
Processor: 2 GHz Intel Core Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
__________________
Senast redigerad av swimmingpool 2014-12-23 kl. 17:26.
Citera
2014-12-23, 16:56
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du får acceptera att en 7 år gammal dator kommer kännas trög, vad du än gör med den.

Börja med att installera om OSX, leta upp den nyaste du kan ha till den.
Finns i andra trådar...
Citera
2014-12-23, 17:10
  #3
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag är inte bra på datorer och frågar därför vad ska man göra när ens dator går trögt. Tror inte den har varit så förut. Köpte den för ca 7 år sedan. Ska man köpa med minne eller ska man göra nåt med processorn...?

Mac OS X Version: 10.6.8
Processor: 2 GHz Intel Core Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Tjosan, är det en 06a?
I så fall finns det två + en sak att göra.
1. Maxa ditt ramminne, 06orna klarar 3 GB Ram dvs 50% mer än du har nu (gör enorm skillnad)
2. Byt ut din långsamma Hårddisk mot en SSD, lite pilligt men kommer ge en upplevd prestanda ökning på ungefär 30%
3. Installera 10.7, Kommer inte ge någon märkbar ökning i prestanda men systemet kommer att bli mer minimalistiskt och därför upplevas som snabbare.

Och för övrigt 7 år är inget för en Macdator
Jag har både en iBook och en iMac med PPC som används dagligen.

Lycka till
Citera
2014-12-23, 17:12
  #4
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag är inte bra på datorer och frågar därför vad ska man göra när ens dator går trögt. Tror inte den har varit så förut. Köpte den för ca 7 år sedan. Ska man köpa med minne eller ska man göra nåt med processorn...?

Mac OS X Version: 10.6.8
Processor: 2 GHz Intel Core Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Dags att uppgradera systemet, samt rensa ut alla skitfiler och program som aldrig används. Gå ner till MacForum, så får du den senaste uppgraderingen du kan använda. Du kan alltså inte uppgradera till det allra senaste, för det funkar inte med ditt gamla system.
Så ta med dig info om din dator på en lapp, så får du det som passar. Se också till att du skaffar en hårddisk att lagra alla dina filer på under tiden du uppgraderar systemet, annars försvinner allt
Citera
2014-12-23, 17:19
  #5
Medlem
Joomlas avatar
Visst att 3 GB RAM är 50% mer än vad du har nu och att en SSD+ominstallation skulle kunna göra datorn väl, men det är ändå en gammal dator och ändå en investering på några hundralappar åtminstone. Välinvesterade pengar att kunna behålla datorn om den håller måttet för vad du använder den till men ville mest bara väcka frågan ifall det kanske är dags att uppgradera trots allt.
Citera
2014-12-23, 17:24
  #6
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Testa dessutom att använda en annan browser än Safari. På min ena dator som är från -09 så laggar den rejält när jag kör med Safari. Använd Chrome istället.
Citera
2014-12-23, 17:41
  #7
Medlem
swimmingpools avatar
Grejer är att jag använder ritprogrammet SketchUp 7 i min iMac, så jag undrar om jag kan använda det på min MacBook Air istället. Man kan ju inte använda CD-romskivor på den så jag undrar hur jag ska göra då. Kanske borde jag uppgradera SketchUp också?
Citera
2014-12-23, 18:26
  #8
Medlem
Testat detta?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.5359...c/sida/2/del-2

/Aldin Dzaferovic
Citera
2014-12-23, 19:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag är inte bra på datorer och frågar därför vad ska man göra när ens dator går trögt. Tror inte den har varit så förut. Köpte den för ca 7 år sedan. Ska man köpa mer minne eller ska man göra nåt med processorn...?

Mac OS X Version: 10.6.8
Processor: 2 GHz Intel Core Duo
Minne: 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Om du inte är beroende av något specifikt Macprogram så rekommenderar jag att du lägger in Ubuntu på den. Om det blir för tungrott det också, så kan du ladda ned Lubuntu Desktop* som inte är så krävande av datorn. Du kan läsa mer om byte från Mac OS X till Ubuntu här.

*I Terminalen i Ubuntu så laddar du ned med kommandot (du måste ange lösenordet efter kommandot):
Kod:
sudo apt-get install lubuntu-desktop

Man loggar sedan in i Lubuntu vid inloggningsskärmen. Klicka på den lilla symbolen.

Det kan ju verka märkligt att rekommendera ett sådant här byte, men faktum är att det senast idag trycktes ut en uppdatering av en allvarlig säkerhetsbrist till nyare Mac OS X, Ubuntu och andra Linuxdistar, och Windows (antar jag). Men den uppdateringen kommer varken till Snow Leopard eller Lion. Och inga andra heller, för de supportas inte längre av Apple.
__________________
Senast redigerad av Redax 2014-12-23 kl. 19:18.
Citera
2014-12-23, 20:58
  #10
Medlem
Hej, du råkar inte ha tappat den någon gång? Då kan t.ex. fläkten ha gått sönder
Citera
2014-12-23, 22:07
  #11
Medlem
MADs avatar
Den där datorn är bortom räddning, köp en ny.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback