Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-20, 23:24
  #1
Medlem
Underdarks avatar
Om man har narkotikaklassad medicin och åker utomlands utan att ha lyckats fixa papper från läkare att det är okej(men självklart står det att det är min på förpackningen).

Skulle det bli något strul vid tullen eller liknande?
Citera
2014-12-20, 23:32
  #2
Medlem
Du vet väll om att du åker i fängelse för typ allt i Sverige. Så ja.
Citera
2014-12-20, 23:34
  #3
Medlem
j
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Du vet väl om att du åker i fängelse för typ allt i Sverige. Så ja...fg
Citera
2014-12-29, 01:40
  #4
Medlem
Kontakta ambassaden till det land du ska åka. Det gjorde jag innan jag åkte till Tanzania för att försäkra mig om att det var ok att ta med mig 700 tabletter dextroamfetaminsulfat aka metamina. Gick alldeles finemang
Citera
2015-01-04, 23:13
  #5
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagharenPLAN
Kontakta ambassaden till det land du ska åka. Det gjorde jag innan jag åkte till Tanzania för att försäkra mig om att det var ok att ta med mig 700 tabletter dextroamfetaminsulfat aka metamina. Gick alldeles finemang

Tack för svar!
Får väl ta och göra det då samt fixa intyg från läkaren
Citera
2015-01-08, 21:34
  #6
Medlem
Underdarks avatar
Suck, det här var svårare än jag trodde.
Har ringt runt till både marockanska ambassaden här i Sverige och svenska ambassaden i Marocko - ingen har svarat på flera dagar och vissa nummer är inte i bruk. Samma sak med deras mailadresser(som inte fungerar alls tydligen).

Har pratat med utrikesdepartementet, läkemedelsverket och mera men ingen kan ge något direkt svar.

Får väl nöja mig med ett läkarintyg på engelska och ta med allt i originalförpackningar.
Orkar inte rota runt nu längre..
Citera
2015-01-23, 23:59
  #7
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Om man har narkotikaklassad medicin och åker utomlands utan att ha lyckats fixa papper från läkare att det är okej(men självklart står det att det är min på förpackningen).

Skulle det bli något strul vid tullen eller liknande?

Nej inga problem i Marocko om det e medicin, tullarna kolla bara efter skinka, porr, vapen suspekta piller och pulver. Du kan köpa nakotikaklassad medicin på många apotek i Marocko, utan recept. Snackar du med en läkare på plats så ä jag övertygad om att vilket recept som helst blir ditt om du dicksa 100-200 dirrar.
Citera
2015-01-25, 18:01
  #8
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Om man har narkotikaklassad medicin och åker utomlands utan att ha lyckats fixa papper från läkare att det är okej(men självklart står det att det är min på förpackningen).

Skulle det bli något strul vid tullen eller liknande?

Medicinen i en burk med ditt namn, och inte mer än du antas förbruka under resan och varenda läkare i hela världen styrker ditt behov.
Citera
2015-01-26, 13:33
  #9
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Suck, det här var svårare än jag trodde.
Har ringt runt till både marockanska ambassaden här i Sverige och svenska ambassaden i Marocko - ingen har svarat på flera dagar och vissa nummer är inte i bruk. Samma sak med deras mailadresser(som inte fungerar alls tydligen).

Har pratat med utrikesdepartementet, läkemedelsverket och mera men ingen kan ge något direkt svar.

Får väl nöja mig med ett läkarintyg på engelska och ta med allt i originalförpackningar.
Orkar inte rota runt nu längre..
Jag har flugit till Förenade Arabemiraten med två preparat som är narkotikaklassade där, tillsammans med dokument från läkare osv. Det var inga problem. Dock känner jag människor som fått stanna på flygplatsen i ett par timmar innan och bråka lite om det hela innan de fått komma in, vissa fått böter och tabletterna tagna osv. Det är lite rysk roulette.

Liknande vet jag har hänt vänner i Marocko. Största tipset jag kan ge dig, är att enbart ha obrutna förpackningar om det är pillerburkar, så de inte kan få för sig att du petat i något annat. Ta inte heller med mer än vad du behöver under vistelsen, utifall att du blir av med saker. Försök inte heller att "gömma" medicinen, utan lägg dom synligt och snyggt i väskan, så det är lätt att se dom direkt när man öppnar väskan, gärna med lapparna uppåt, då brukar dom bli glada när man öppnar väskan har jag märkt Och ha dokumenten (på engelska? helst på arabiska/franska om du kan ordna) nära till hands så du kan visa upp dom så fort dom frågar. Och var trevlig och le Haha
Citera
2015-01-27, 23:14
  #10
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Jag har flugit till Förenade Arabemiraten med två preparat som är narkotikaklassade där, tillsammans med dokument från läkare osv. Det var inga problem. Dock känner jag människor som fått stanna på flygplatsen i ett par timmar innan och bråka lite om det hela innan de fått komma in, vissa fått böter och tabletterna tagna osv. Det är lite rysk roulette.

Liknande vet jag har hänt vänner i Marocko. Största tipset jag kan ge dig, är att enbart ha obrutna förpackningar om det är pillerburkar, så de inte kan få för sig att du petat i något annat. Ta inte heller med mer än vad du behöver under vistelsen, utifall att du blir av med saker. Försök inte heller att "gömma" medicinen, utan lägg dom synligt och snyggt i väskan, så det är lätt att se dom direkt när man öppnar väskan, gärna med lapparna uppåt, då brukar dom bli glada när man öppnar väskan har jag märkt Och ha dokumenten (på engelska? helst på arabiska/franska om du kan ordna) nära till hands så du kan visa upp dom så fort dom frågar. Och var trevlig och le Haha

Tack för tipset!
Det gick f ö bra och det var inte ens några kontroller av mitt bagage så det blev inga problem med det.
Hade både med mig ett intyg från min läkare på engelska + originalförpackningarna, ifall det skulle blivit något problem.
Citera
2015-01-28, 00:38
  #11
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Tack för tipset!
Det gick f ö bra och det var inte ens några kontroller av mitt bagage så det blev inga problem med det.
Hade både med mig ett intyg från min läkare på engelska + originalförpackningarna, ifall det skulle blivit något problem.

Gott! Trevligt att du återrapporterar så att andra kan kan dra nytta av dina erfarenheter
Citera
2015-01-28, 00:56
  #12
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Gott! Trevligt att du återrapporterar så att andra kan kan dra nytta av dina erfarenheter

Jadå
Jag hade tur som slapp kontroll av mitt handbagage, borde väl egentligen ha haft medicinerna i det inlämnade bagaget. Att alltid ha med sig intyg från läkaren och ha originalförpackningarna med ens namn på är att rekommendera.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2496135

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback