Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-20, 11:19
  #1
Medlem
Hade tänkt åka någonstans varmt i Februari och inte tänkt lägga allt för mycket biljetten, hittat hyffsat billiga flyg till Senegal och Ghana

Någon som har erfarenhet från något av de två länderna? Vilka kan ni rekommendera?
Båda verkar rätt dyra för att vara i Afrika
Citera
2014-12-20, 18:17
  #2
Medlem
Alla länder i Västafrika är dyra men värda att åka till!
Förresten, jag skulle till Ghana men min vän var lite rädd för Ebola som dock inte finns där alls, men om han inte vill åka dit så kan jag inte tvinga honom förstås. Men jag skulle äka dit med detsamma. Har varit nu i Cameroon och Elfenbenkusten och väntar på att Ebola lugnar ner sig och sen ska jag även till Guinea osv.
Men nu ska vi troligen till Senegal i februari, till Casamanca.
__________________
Senast redigerad av Khamlia 2014-12-20 kl. 18:21.
Citera
2014-12-20, 19:06
  #3
Medlem
Snapcounts avatar
Har varit i bägge.

Ghana kändes mer som Afrika, finns även regnskog du kan besöka, det gjorde intryck. Trivdes väldigt gott där, om du har möjlighet, hyr en bil och kör utöver kusten, lämna "storstaden", finns fina vyer och platser.

Ölen heter Star och smakar gott.
Citera
2014-12-23, 11:59
  #4
Medlem
Casamance i Senegal skulle vara fin och där finns tropisk skog också, åtminstone vad jag fick höra. Men håller med, Ghana är mera västafrikansk så att säga. Tänker åka dit nästa år så jag får se.
Citera
2014-12-23, 19:38
  #5
Medlem
Fick höra att Senegal var värt att besöka mer för naturen medans Ghana mer för gamla byggnader etc.
Fått intrycket att priserna är i klass som Östeuropa? Varit i Uganda innan och där var allt otroligt billigt..
Sen är det problemet med språket, pratar inte Franska men å andra sidan pratar jag varken Ryska eller Persiska och inte haft några problem i de länderna..
Ghana verkar besvärligare att skaffa visum till.
Citera
2014-12-23, 20:32
  #6
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helgur
Fick höra att Senegal var värt att besöka mer för naturen medans Ghana mer för gamla byggnader etc.
Fått intrycket att priserna är i klass som Östeuropa? Varit i Uganda innan och där var allt otroligt billigt..
Sen är det problemet med språket, pratar inte Franska men å andra sidan pratar jag varken Ryska eller Persiska och inte haft några problem i de länderna..
Ghana verkar besvärligare att skaffa visum till.

Ghana är en gammal engelsk koloni, så engelskan är nr 1 där..
Köpenhamn har ett konsulat.

Föredrar nog Ghana med sin natur vs. Senegal..
(men, det är jag det )
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2495838

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback