Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-20, 08:37
  #1
Medlem
Underdarks avatar
Var lite osäker i vilket forum jag skulle placera denna tråd i men men.

Det är nämligen så att jag har en tävling mot mig själv:

Är själv student och får inte in särskilt mycket pengar i månaden, bor i egen lägenhet och så, kostnaderna blir ju en del.
Men för att det inte ska vara för jobbigt så har jag ett "mindset" mot mig själv.

Jag ser till att se det som en sport att leva så billigt som möjligt, inte att förväxla med snålhet.
Men exempelvis:
ALDRIG äta ute, alltid ha med sig matlåda, göra stora långkok på billiga råvaror, köpa den billigaste alkoholen på bolaget och inte dricka mycket på krogen, inga cigg, dragit ner på kaffet något enormt, handlar kläder endast på myrorna/stadsmissionen och lite andra saker.

Finns det några fler som gör så här, eller kanske man kan få några seriösa fattighetstips?
Citera
2014-12-20, 09:00
  #2
Medlem
Ta bort alkoholen helt. Bättre att vara utan än att gå runt och dricka billigare sämre blask.
Citera
2014-12-20, 09:04
  #3
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Ta bort alkoholen helt. Bättre att vara utan än att gå runt och dricka billigare sämre blask.
Eller jäsa upp eget vin? Med lite lagring blir dom flesta vinsatserna helt ok
Citera
2015-02-13, 10:20
  #4
Medlem
knekt sparvs avatar
Mycket av det du gör tror jag dessutom är ganska klimatsmart. Även om min arbetslöshetsekonomi inte tillåter många utsvävningar ser jag inte mig själv som direkt fattig, kanske för att jag gör det till en sport att leva lite billigt och är dålig på att unna mig överflöd.

Brygg eget vin som sagt, antingen av frukt eller färdiga vinsatser. I det senare fallet får du 15-20 liter för under 200 spänn. För fruktvin; se nästa stycke.

Dumpstra! Många mataffärer slänger felfri och prima mat bara för att till exempel förpackningen är skadad, äpplet har en liten fläck eller bäst före har passerats. Leta upp affärer som har sina sopkärl eller containrar utomhus, dra dit på natten med ryggsäck och ficklampa och håva in rikedomarna. Hittar du några kilo frukt kan de användas till att brygga vin på.

Bli vegetarian. Inte sådan där hokus-pokus-vegetarian som äter dyra halvfabrikat från Quorn och Hälsans kök utan ät en varierad kost med grönsaker (efter säsong så blir det billigare*), linser och bönor så får du i dig alla näringsämnen du behöver och mår förmodligen även bättre i kroppen.

Kaffe finns billigt så det tror jag inte man sparar så mycket på (eller gör man det?), koffein lindrar även hunger en liten aning.

Hitta billiga nöjen att sysselsätta dig med istället för dyra saker.

Odla lite egen mat efter förmåga. Hitta billiga fröpåsar (dyker ibland upp på secondhandbutiker till och med) och ha sallad, färska kryddor och liknande i köksfönstret.

Baka ditt eget bröd. Du kan dessutom slänga i nästan vad du vill. Gårdagens rester, kokt potatis, havregrynsgröt, spenat. Bara fantasin sätter gränser.

Tillverka egna presenter när folk fyller år.

Sedan får man heller inte bli dumsnål som de som själ dasspapper på offentliga toaletter eller samlar fimpar.

*http://livinggreen.se/guider/80-guid...-aer-som-baest
Citera
2015-02-14, 13:02
  #5
Medlem
SuraStinas avatar
När jag var student hade jag som sport att komma ner under 150 kr i matkostnad per vecka. Funkade toppen då jag veckohandlade och kunde gå runt i butiken och räkna ut hur lite jag kunde spendera på hela veckan men ändå bli mätt. Jag åt havregrynsgröt till frukost, macka till kvällen med ost eller skinkpålägg och en enkel lagad lunch som var hälsosam och god (och ja, den innehöll alltid kött, fågel eller fisk.) De små slantar jag sparade reste jag sedan upp.
Citera
2015-02-14, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Mycket av det du gör tror jag dessutom är ganska klimatsmart. Även om min arbetslöshetsekonomi inte tillåter många utsvävningar ser jag inte mig själv som direkt fattig, kanske för att jag gör det till en sport att leva lite billigt och är dålig på att unna mig överflöd.

Brygg eget vin som sagt, antingen av frukt eller färdiga vinsatser. I det senare fallet får du 15-20 liter för under 200 spänn. För fruktvin; se nästa stycke.

Dumpstra! Många mataffärer slänger felfri och prima mat bara för att till exempel förpackningen är skadad, äpplet har en liten fläck eller bäst före har passerats. Leta upp affärer som har sina sopkärl eller containrar utomhus, dra dit på natten med ryggsäck och ficklampa och håva in rikedomarna. Hittar du några kilo frukt kan de användas till att brygga vin på.

Bli vegetarian. Inte sådan där hokus-pokus-vegetarian som äter dyra halvfabrikat från Quorn och Hälsans kök utan ät en varierad kost med grönsaker (efter säsong så blir det billigare*), linser och bönor så får du i dig alla näringsämnen du behöver och mår förmodligen även bättre i kroppen.

Kaffe finns billigt så det tror jag inte man sparar så mycket på (eller gör man det?), koffein lindrar även hunger en liten aning.

Hitta billiga nöjen att sysselsätta dig med istället för dyra saker.

Odla lite egen mat efter förmåga. Hitta billiga fröpåsar (dyker ibland upp på secondhandbutiker till och med) och ha sallad, färska kryddor och liknande i köksfönstret.

Baka ditt eget bröd. Du kan dessutom slänga i nästan vad du vill. Gårdagens rester, kokt potatis, havregrynsgröt, spenat. Bara fantasin sätter gränser.

Tillverka egna presenter när folk fyller år.

Sedan får man heller inte bli dumsnål som de som själ dasspapper på offentliga toaletter eller samlar fimpar.

*http://livinggreen.se/guider/80-guid...-aer-som-baest

Gillar det kreativa i att dumpstra frukt och göra eget vin. Vill bara flika in att den gamla konsten att palla frukt utan lov funkar lika bra!
Citera
2015-05-08, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Var lite osäker i vilket forum jag skulle placera denna tråd i men men.

Det är nämligen så att jag har en tävling mot mig själv:

Är själv student och får inte in särskilt mycket pengar i månaden, bor i egen lägenhet och så, kostnaderna blir ju en del.
Men för att det inte ska vara för jobbigt så har jag ett "mindset" mot mig själv.

Jag ser till att se det som en sport att leva så billigt som möjligt, inte att förväxla med snålhet.
Men exempelvis:
ALDRIG äta ute, alltid ha med sig matlåda, göra stora långkok på billiga råvaror, köpa den billigaste alkoholen på bolaget och inte dricka mycket på krogen, inga cigg, dragit ner på kaffet något enormt, handlar kläder endast på myrorna/stadsmissionen och lite andra saker.

Finns det några fler som gör så här, eller kanske man kan få några seriösa fattighetstips?

Ett tips kan ju vara att du kollar i de blad som affärerna skickar ut med billiga varor.

Kolla även här: http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9583

När grönsaker är i säsong brukar de också vara billiga.

Ett tips kan också vara att kolla in de trådar som redan finns här på Flashback om att leva billigt.

Lycka till!
Citera
2015-05-13, 15:31
  #8
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Köp dricka från folk som vart och hämtat i Tyskland, blir bra mycket billigare och ändå lika bra
Citera
2015-05-13, 21:58
  #9
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterPinkmanBitch
Köp dricka från folk som vart och hämtat i Tyskland, blir bra mycket billigare och ändå lika bra
När jag handlade öl från smugglare för 10-12 år sedan så kostade en platta med 24 burköl 'a 33 cl 160:-, alltså 20.20:-/L. Då fanns ju starköl som kostade runt 18-19:- litern på bolaget. Alltså billigare att handla i Sverige än att köpa smuggel.
Priserna på bolaget har ju gått upp lite sen dess, men Three harts kostar 21.20:-/L nu. Jag har ingen aning om vad smuggel kostar.
Sprit kan jag tänka mig är billigare att köpa på andra marknader än bolaget, men jag har ingen koll på det.
Citera
2015-05-13, 23:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När jag handlade öl från smugglare för 10-12 år sedan så kostade en platta med 24 burköl 'a 33 cl 160:-, alltså 20.20:-/L. Då fanns ju starköl som kostade runt 18-19:- litern på bolaget. Alltså billigare att handla i Sverige än att köpa smuggel.
Priserna på bolaget har ju gått upp lite sen dess, men Three harts kostar 21.20:-/L nu. Jag har ingen aning om vad smuggel kostar.
Sprit kan jag tänka mig är billigare att köpa på andra marknader än bolaget, men jag har ingen koll på det.

Det är svårt att få ett ölflak för under 150 spänn, en sjuttis vodka kan gå på som billigast 120. Priserna gäller då vid köp av folk som säljer för att tjäna pengar, har man vänner som varit nere och handlat kan man såklart få det billigare.

Går man in för att leva så billigt som möjligt men nödvändigtvis måste supa, då är det bästa alternativet att brygga eget vin eller bränna sin egna sprit. Att brygga dugligt vin är enklare än många tror.
Citera
2017-04-16, 21:17
  #11
Medlem
arereds avatar
Trevlig tråd! Jag tänkte kicka igång tråden igen. Jag tror absolut att det går att leva ganska billigt utan att man har det tråkigt, eller det beror på vilken typ av person man är. Om man jobbar 8-9 timmar per dag har man inte så mycket att göra efter jobbet så något man kan sysselsätta sig med är att gymma, vilket inte är särskilt dyrt så länge man inte gymmar på ett skitdyrt gym och lägger en massa pengar på kosttillskott.

Om man vill leva billigt ska man också skita i att låna pengar till att köpa möbler, bilar osv. Man köper sina möbler begagnade, eventuellt tar saker som skänks bort, det finns ju ett uttryck som heter 'another mans trash is another mans treasure' och det kan ju stämma ganska bra. Om man tycker det är äckligt med använda möbler kan man klä om möbeln.

Maten: Handla storpack. Jag var själv på en stormarknad för ett antal dagar sedan och då skulle jag köpa sojafärs och jag såg att det fanns olika förpackningar med olika priser, mellan 59,90kg och 89,90kg så jag tog den billigaste. Sen gick jag vidare och skulle köpa ett schampoo, kollade då på literpriset och köpte det allra billigaste som var ca 3 ggr billigare än head and shoulders och jag tog den billigaste deon för ca 11 sek istället för att ta något fancy som kostade flera gånger mer. Dessa saker är enbart småsaker men jag besparingarna var ganska stora bara på dessa små saker och jag kan säga er att den billigaste deon och det billigaste schampot fungerar lika bra som dyrare produkter jag ägt.

Jämför priserna mellan butikerna och gör upp menyer på vad ni/du ska äta så kan man spara stora summor pengar.

Ät inte ute, laga maten hemma, ta med matlåda och ät gröt till frukost, både bra och nyttigt! köp inte kaffet på pressbyrån utan ta med en termos med ert eget kaffe

Busskortet: Om du kan cykla eller gå så länge det bara går och om du har småbarn så finns det kärror du kan koppla till cykeln, då kan du lätt spara ett antal tusenlappar per år och hälsan går man inte miste om precis

Kläder: Gå inte in i en klädbutik om du absolut inte måste. Det är väldigt lätt att skapa behov att man behöver ett plagg men om du inte går in i butiken så kommer du ju inte veta om att det plagget du annars skulle vilja ha. Handla kläderna secondhand eller på Ebay, då sparar du/ni otroliga pengar!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback