Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 22:14
  #169
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Ovanstående är vad Söders rasistiska utspel kan kondenseras ner till; majoriteten kan godtyckligt inskränka minoriteters valfrihet med hänsyn till deras lilla numerär, ett förakt för den moderna demokratin.

Men samer själva säger att dem är inte Svenskar!!! Det är ju det tråden handlar om.
Citera
2018-06-19, 01:53
  #170
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Johan Hakelius: Björn Söder utnyttjar en motsägelse och säger att kejsaren är naken

https://www.fokus.se/2018/06/bjorn-soder-utnyttjar-en-motsagelse-och-sager-att-kejsaren-ar-naken/

Här tar Johan Hakelius upp en sak som nog många med mig upptäckt för länge sedan:

Citat:
Det finns ett stort mått av hyckleri bland de politiker som försöker äta kakan och ha den kvar: som både insisterar på att samer är svenska och insisterar på att de ska ha särskilda rättigheter, baserade på att de inte är svenskar. Det Björn Söder gör är att utnyttja den motsägelsen.

Det är precis så här rörelser av Sverigedemokraternas slag fungerar. De identifierar områden där det råder en tyst offentlig överenskommelse om att inte uppmärksamma motsägelser eller logiska omöjligheter. De påpekar att motsägelserna finns. Panisk indignation utbryter. De kan vinna poäng på att vara de som säger att kejsaren är naken.

PK-samhället är helt genomsyrat av motsägelser och logiska omöjligheter. Men det fungerar så länge som ingen pekar på konstigheterna. Då kan alla låtsas att de inte existerar.


Enligt den nu rådande PK-logiken är i stort sett alla invandrare i Sverige svenskar. Eftersom det blir logiskt omöjligt att hantera en sådan här inställning i alla sammanhang på samma sätt, kör de med dubbeltänk. Ta t.ex detta projekt:

Citat:
Vänprojekt hjälper nya invandrare

Vi vill att vi ska lära känna varandra vi svenskar och invandrare i Söderhamn. På så vis kan vi bli av med en massa fördomar och rädslor, säger Ulla Bergström på Resurscentrum i Söderhamn.

Biblioteket har ett kartotek med kontakter till de som är intresserade av att bli språkvänner. Sedan matchas en svensk och en invandrare ihop utifrån det man har gemensamt och ens intressen.

Det är jättemånga invandrare som inte vill annat än att få träffa svenskar, men vi måste hitta något forum för att hitta svenskarna också, säger Ulla Bergström.

- - -

– Det är bra, man kan lära sig språket och om det svenska samhället. Om jag har en svensk vän kan jag nog lära mig svenska bättre än i skolan, säger Sorgul Haidar, en syrisk flykting som skulle kunna tänka sig att delta.

Även Simret Msgna tycker att det är en bra idé att få lära sig mer av det svenska språket och om hur samhället fungerar.

– Ja det är svårt att träffa svenska människor. Det här är bra eftersom språket är svårt för oss invandrare, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...nya-invandrare

Egentligen är ovanstående text logisk omöjlig eftersom invandrare också är svenskar, men med dubbeltänk kommer man runt motsägelsen. För ni inser själva hur konstigt det annars kan bli. Tänk er följande scenario:


Anta att 3 invandrare från Syrien har sökt till projektet. Projektledaren utgår från PK-logiken och parar ihop de här tre invandrarna från Syrien med tre andra invandrare från Syrien. Så istället för att få träffa och umgås med tre etniska svenskar (som alla normala hade förväntat sig) så får de umgås med tre andra syrier. När de frågar projektledaren vad det är frågan om så svarar projektledaren:

- Inga problem. De här personerna från Syrien är svenskar enligt våra politiker!


Det här känns inte helt rätt va? Eller hur? De tre syrierna lär vara väldigt missnöjda med situationen.

Det här kommer dock aldrig att inträffa. För både projektledaren och PK:iterna vet väldigt väl, precis som sverigedemokraterna, att i ett sammanhang som ovan så är det etniska svenskar man syftar på. Inga påhittade svenskar. Visserligen kan man ersätta syrierna med somalier eller irakier (de är ju också svenskar) men det förändrar ju inte så mycket.


Man ser de här motsägelserna överallt. Björn Söder får kritik för att han skiljer på judar och svenskar. Men det gör ju judarna själva ofta. T.ex:

Citat:
En judisk tjej berättar:

Jag blev mest attackerad av svenskar, inte av folk från Mellanöstern.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...or-men-jag-ty/

Med svenskar, syftar hon på judar boende i Sverige eller på japaner boende i Sverige? Nej, knappast. Hon syftar givetvis på etniska svenskar. Icke-judiska svenskar. Det vet vi alla.

Ett annat exempel:

Citat:
Generalsekreterare för Judiska ungdomsförbundet berättar:

Nina betonar samtidigt att det är fullt legitimt att kritisera Israels politik, på samma sätt som vi kritiserar svensk politik.

Det betyder ju inte att vi hatar vare sig Sverige eller svenskar. Men när det gäller Israel så uppväcks ett hat mot judar generellt, även mot oss som är svenska medborgare sedan generationer. Den här typen av antisemitism är förhållandevis ny – och samtidigt förståelig, säger hon.

http://www.varldenidag.se/nyheter/sv...Lon9hjS5IlaVw/

Syftar generalsekreteraren här, med ordet svenskar, på judar boende i Sverige? Nej. Knappast. Hon syftar på icke-judiska svenskar. Främst etniska svenskar.


Enligt PK:iterna Stefan Löfven och Annie Lööf är judar lika mycket svenskar som etniska svenskar. Så hur går logiken ovan ihop då i PK-världen? Svaret är, det går inte ihop. Utan denna motsägelse löser man genom att inte prata om saken. Som Johan Hakelius är inne på.
__________________
Senast redigerad av -Info- 2018-06-19 kl. 01:57.
Citera
2018-06-19, 06:40
  #171
Medlem
Jag måste säga att jag har ändrat uppfattning i den här frågan på ett par dagar. Det ser ut som Björn Söder faktiskt delvis har fel men det har också hans kritiker. Moderaterna partisekreterare Gunnar Strömmer om Björn Söder och ”svenskdebatten”;

Citat:
Björn Söders uttalande om att judar och samer inte är svenskar har med rätta gjort många arga och ledsna. Han ger uttryck för en politisk hållning som splittrar och exkluderar, istället för att hålla samman och inkludera. Och det är dessutom fel i sak. Söders förståliga tankegång består i att han använder ”svensk” som både etnicitet och nationstillhörighet samtidigt. Det bryter mot det synsätt vi har haft i Sverige de senaste 100 åren: att nationstillhörigheten inte grundas på etnicitet, utan på kulturell och territoriell tillhörighet. Samer och judar i Sverige är svenskar till nationstillhörigheten, de är en del av den svenska nationen. Att de därutöver också tillhör våra erkända nationella minoriteter förändra inte saken. De kommande decennierna har vi en stor uppgift i att hålla ihop det svenska samhället. Här kommer det svenska medborgarskapet, det svenska språket och svensk lag att vara viktiga nycklar. Däremot kommer inget gott ur att sortera människor utifrån etnicitet, och på den grunden försöka komma fram till som ingår i den gemenskapen och vilka som inte gör det. ”

https://m.facebook.com/1000008359540...8393759198473/

Strömmer hävdar detta;

1. Samer och judar är svenskar därför att de tillhör den svenska nationen kulturellt

2. Samer och judar är svenskar därför att de tillhör den svenska nationen territoriellt (medborgarskapet)

3. Sverige har nationella minoriteter (där samer och judar ingår)

4. Alla som bo i Sverige skall prata svenska

Same-röstlängden ger inget stöd för att identiteten same är en stängd identitet. Det finns bara två kriterier för att bli Same i Sverige. Dessa kriterier är så generösa att vem som helst kan bli same. Så här säger röstlängden (och lagen)

Citat:
Regler - Vilka blir upptagna i same-röstlängden?

1. Det ena är ett subjektivt kriterium, att du själv anser dig vara same.

2. Det andra är ett objektivt kriterium som har med det samiska språket att göra. Antingen att du själv har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller att någon av dina föräldrar har eller har haft det, eller att någon av dina mor- eller farföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet. Du ska göra sannolikt att den person du hänvisar till har kunnat samiska. På vilket sätt du gör det kan variera.

https://www.sametinget.se/samerostlangden

Således, det räcker med att du lär dig samiska (då har du samiska i hemmet) och ser dig som same men du behöver inte endast se dig som same. Definitionen säger ingenting om att du endast bara får ha en identitet eller hur mycket av den samiska identiteten du skall ha. Således, du kanske ser dig själv som 0,1 procent Same och kan du språket är du enligt lagen same. Du behöver förvisso bevisa att du kan samiska (de har dock inget språktest) men jag tror det räcker med att krafsa ihop 90 poäng samiska på universitetet. Då kan du nog mer samiska än majoriteten av samerna. Det är tydligen en massa människor som gift sig med samer och börjat kalla sig för samer. Detta har skapat viss frustration hos vissa Samiska partier men lagstiftningen från 2006 ligger dock fast.

Citat:
INRIKESlör 17 dec 2016

POLITIK. Samelandspartiet överklagar Sametingets röstlängd på närmare 9 000 personer till länsstyrelsen, rapporterar Sameradion och SVT Sápmi. Partiet anser att hundratals personer felaktigt getts rösträtt, bland annat ingifta, och att de nu är så många att de riskerar att påverka resultatet i valet. – Det är Sametingets legitimitet det är frågan om. Risken är att det inte längre är samiska folket som röstar där, säger partiledaren Per-Olof Nutti.

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle24111094.ab

Sedan blir jag något konfunderad. Så här står det på Sametingets hemsida.

Citat:
Folkrätt
Sverige är en stat baserat på territoriet av två folk med lika rättigheter. Den samiska självbestämmanderätten har enligt folkrätten samma omfattning som den icke-samiska befolkningens självbestämmanderätt. Detta innebär inte att den samiska självbestämmanderätten måste komma till uttryck på precis samma sätt som den icke-samiska befolkningens motsvarande rättigheter. Självbestämmanderätten tar hänsyn till att olika folk har utvecklat olika samhällen och kulturer.

Ett land – två folk
Samerna och svenskarna måste utöva sin rätt till självbestämmande sida vid sida. De båda självbestämmanderätterna uppställer vissa begränsningar för varandras utövande. Det får konsekvenser för den praktiska implementeringen av den samiska självbestämmanderätten.
Vad menas med samiskt självbestämmande? I frågor som enbart berör det samiska folket, eller som endast är av marginellt intresse för det svenska samhället, borde det samiska folket få fatta beslut själva genom sina egna beslutsfattande institutioner. I frågor av intresse för både det samiska och det svenska samhället måste samarbetsformer utvecklas mellan det samiska och det svenska samhället.

https://www.sametinget.se/samiskt_sjalvbestammande

Om jag förstår den citerade texten ovan så säger Sametinget att samer inte är svenskar i kulturell bemärkelse. Vidare hävdar Sametinget att samer tillhör en separat enhetlig kultur och att det samiska samhället är skild från det svenska samhället. Sametinget ut att homogenisera både det ”svenska” och det ”samiska” lika mycket som Björn Söder. Det står dock inte uttryckligen att samer inte kan tillhöra två kulturer/etniciteter/folk/whatever samtidigt. Definitionen av vem som är Same är egentligen helt bunden till om du kan språket och vad du tycker. Har du bara litet intresse av att läsa litet på högskolan kan du skaffa dig rösträtt i Sametinget. Frågan är varför den svenska minoritetspolitiken är totalt förvirrad. Tja, det har faktiskt Sametinget ett ganska bra svar på;

Citat:
Statens dubbla politik

Statens dubbla politik var dels en aktiv segregationspolitik, dels en tydlig assimilationspolitik. och är ett 140 år gammalt arv som det samiska samhället fortfarande lever med och som tydligt speglas i Sametingets väljarkår.

https://www.sametinget.se/106025

Slutsatsen: Vi kan slå fast att samer kan ha dubbla identiteter och att det räcker med att du kan samiska eller gifter dig med en same. Vidare, du behöver inte heller se dig som same i någon större utsträckning. Om 0,1 procent av din identitet är same är du same.

För er som vill bli en nationell minoritet (så som den samiska) är det bra att börja studera samiska och sedan är det bara att gå med i något coolt parti i Sametinget. När du väl är upptagen i minoritetsgruppen kan det vara passande att kunna jojka, äga ett par rena, en samedräkt, en kåta och såklart en snöskoter.

https://www.youtube.com/watch?v=B2WpJHzbbpc

Skämt och sido. Förövrigt hittade jag en rätt intressant modell om hur Söder, Lööf och Gur ser på detta. Jag tror det förtydligar deras respektive positioner.

https://twitter.com/bjornhakansson/s...58233426153472
https://twitter.com/bjornhakansson/s...75706664390657
__________________
Senast redigerad av Edgerton 2018-06-19 kl. 07:40.
Citera
2018-06-19, 16:12
  #172
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vi kan slå fast att samer kan ha dubbla identiteter

Ja, i enskilda fall kan vissa personer ha dubbla identiteter. Men jag tror ändå att hur samerna rent generellt ser på saken fångas bra av de här orden som du citerar:

Citat:
Ett land – två folk

Samerna och svenskarna måste utöva sin rätt till självbestämmande sida vid sida.

Alltså:

Ett land – två folk : Samerna och svenskarna

Samer och svenskar är olika folk. Samer är inte svenskar sett till grupp. Men någon enstaka person kan anse att de är både och, och ha dubbla identiteter.
Citera
2018-06-20, 05:50
  #173
Medlem
Fris avatar
PK:s värdegrund är snömos helt utan vare sig verklighetsförankring eller intern logisk. Ett resultat av psyksjuka psykopatiska lågintelligenta obildade oerfarna hjärnor, nämligen alla våra politikers. Det enda ett PK klarar av är att peka med fingret på SD och rabbla osammanhängande ord i ett upprört tonläge. Det är det tonläget de går till val på, de hoppas att det finns tillräckligt många väljare som är ännu mer dumma i huvet än vad de själva är.

Man behöver förstå att det är snömos och att PK är psykiskt sjuka, det är det som det här handlar om. Tråden kanske borde ligga under psykiatriforumet istället, där finns de riktiga förklaringarna.
Citera
2018-06-20, 14:29
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här tar Johan Hakelius upp en sak som nog många med mig upptäckt för länge sedan:

PK-samhället är helt genomsyrat av motsägelser och logiska omöjligheter. Men det fungerar så länge som ingen pekar på konstigheterna. Då kan alla låtsas att de inte existerar.


Enligt den nu rådande PK-logiken är i stort sett alla invandrare i Sverige svenskar. Eftersom det blir logiskt omöjligt att hantera en sådan här inställning i alla sammanhang på samma sätt, kör de med dubbeltänk.

Visst är det det Hakelius (och Söder) gör, de exponerar en logisk motsägelse eller vit fläck som "alla" i strömfåran har kommit överens om att inte låtsas om, av politiska skäl. Men den här sortens språkliga och semantiska bulor finns i nästan alla politiska kulturer utom möjligen rena diktaturer där ingen behöver låtsas om något annat än att makt är rätt. Ett typiskt exempel är när amerikaner hävdar både att USA är en vidsynt och unik ledare ("American exceptionalism") och att det i alla fall alltid är bäst om USA:s egennytta får fälla avgörandet, för det som är bra för USA är också bäst för världen (till och med när det sker med fulspel). Det går bara ihop om man ser USA som närmast gudomligt, vilket amerikaner relativt ofta gör.

En liknande nertystad fläck döljer sig under Mona Sahlins famösa uttalande om att Sverige och de etniska svenskarna "bara har töntigt små grodorna till midsommar och sånt" men ingen riktig, spännande och folklig kultur. Det är naturligtvis trams, men uttalandet fälldes i en politiskt känslig situation efter mordet på Fadime och till en muslimsk publik. Sahlin ville undvika att få upp frågor om patriarkalt MENA-våld som kulturdrag på bordet, därför denna naiva exotisering och swede-bashing. Samtidigt fångade hon oavsiktligt något som har funnits under lång tid i PK-sossarnas syn på just kulturfrågor.
Citera
2018-06-20, 16:40
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Strömmer hävdar detta;

1. Samer och judar är svenskar därför att de tillhör den svenska nationen kulturellt

2. Samer och judar är svenskar därför att de tillhör den svenska nationen territoriellt (medborgarskapet)

3. Sverige har nationella minoriteter (där samer och judar ingår)

4. Alla som bo i Sverige skall prata svenska

Men jag fattar inte riktigt. Vem är det då som inte tillhör den svenska nationen kulturellt? Är det muslimer, araber, afrikaner, buddister, japaner? Så dom kan aldrig bli svenska då enligt strömmer? Eller tillhör alla människor den svenska nationen kulturellt? För så verkar det politiska etablissemanget se det.

Vad menas med att tillhöra nationen territoriellt?

Hur kan vi ha samiska och judiska minoriterer när de tillhör Sverige kulturellt? Är inte deras kultur och religion svensk menar dom? Vad kvalificerar en svensk kultur och religion egentligen?

Varför kan vi inte ha ett rakt erkännande att våra "representanter" inte längre representerar svenskar, utan sig själv, FN, EU och alla folk som de tycker synd om ute i världen? För det är ju så det är! Alla andra folk har rätt till en stat och en gemenskap utom svenskar eftersom alla människor är svenskar.
Citera
2018-06-20, 18:28
  #176
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Enligt DIG ja, om jag flyttar till kina, är jag kines då? Du måste vara totalt rotlös, är du adopterad?

Fel. Jag delar den synen med många normala människor. Jag tycker du ska flytta till Kina och prova! Inte adopterad, inte rotlös. Jag är helyllesvensk. Är du avundsjuk?
Citera
2019-08-07, 15:08
  #177
Medlem
Nåt jag noterat som kan passa i denna debatt är att samer oftast uttrycker
sig som "Svenskarna", "Ni svenskar" etc. Jag har skickat mail och frågat
vad som menas med detta? Ser samer sig inte som svenskar och är vi svenskar
nån sorts herremän i deras ögon? Jag har inte fått några svar alls. Inte ens
från Sametinget som väl enligt lag skall besvara allmänhetens mail.

Har uppträtt i Gävle Folkets park med Jokkmokks-Jokke en gång och det
var det närmaste jag kommit en same. Han var kul även bakom scenen.
Citera
2019-08-07, 21:53
  #178
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Nåt jag noterat som kan passa i denna debatt är att samer oftast uttrycker
sig som "Svenskarna", "Ni svenskar" etc. Jag har skickat mail och frågat
vad som menas med detta? Ser samer sig inte som svenskar och är vi svenskar
nån sorts herremän i deras ögon? Jag har inte fått några svar alls. Inte ens
från Sametinget som väl enligt lag skall besvara allmänhetens mail.

Har uppträtt i Gävle Folkets park med Jokkmokks-Jokke en gång och det
var det närmaste jag kommit en same. Han var kul även bakom scenen.

Samer? Finns dom fortfarande?
Är det inte lite finare finsk överklass i Sverige som vill vara unik?

Tror dom inte bedriver så mycket renskötsel längre.
Citera
2019-08-07, 22:04
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Samer? Finns dom fortfarande?
Är det inte lite finare finsk överklass i Sverige som vill vara unik?

Tror dom inte bedriver så mycket renskötsel längre.

Nu hänger jag inte med. Du kanske blandar ihop finnsr som pratar (gannel) svenska och finnsr som pratar svenska med finsk brytning och därmed tror att de är samer?!?!
Eller har jag missuppfattat dig?
Citera
2019-08-07, 22:06
  #180
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Nu hänger jag inte med. Du kanske blandar ihop finnsr som pratar (gannel) svenska och finnsr som pratar svenska med finsk brytning och därmed tror att de är samer?!?!
Eller har jag missuppfattat dig?

Jag menar att väldigt få samer definierar sig som äkta same. Mycket beta och plastsame nu för tiden som bor i vanliga hus. Dom bor inte direkt i någon "igloo" som dom gjorde för länge sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback