2014-12-20, 00:46
http://www.expressen.se/gt/kultur/vi...inte-svenskar/

Jag har inget emot samer, de kan få lattja med sina renar, sameting o sånt. Men när samer går ut själva i Expressen o säger att de inte kallar sig svenskar... Varför denna hatstorm mot Björn Söders uttalande om att samer inte är svenskar?
Citera
2014-12-20, 01:02
Medlem
AlfaQhards avatar
Eftersom det är en jävla dagisklass som sitter i riksdagen, och de mobbar varandra så grovt att man skulle kunna spela in en friends reklamfilm från fikarummet.

Är de svenska medborgare? Ja
Är de svenskar? Nej
Representerar deras kultur Sveriges kultur? Nej.
Citera
2014-12-20, 01:06
Medlem
bomhulls avatar
Det är löjligt . Hon säger ju själv att hon känner sig mest som same och inte svensk vilket är fine. Björn söder har inte sagt något hatiskt eller rasistiskt ändå lyckas media göra ännu en hatkampanj!
Citera
2014-12-20, 01:10
Medlem
Barney Calhouns avatar
Det är samernas egna val som representeras här.
Dom är inte svenskar som vi andra. Dom var här före. "hur fel det nu är, många tvistar om det.".
Bara rättigheter ska dom ha, inga skyldigheter, som ursprungsbefolkning.
Citera
2014-12-20, 01:15
Medlem
bugulus avatar
Det borde räcka att läsa följande stycke och inse att den är helt rätt:

Citat:
Men nu får Björn Söder uppbackning av den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén, som i sak håller med om att samer inte är svenskar.

– Nej, ur juridisk mening är det ganska självklart. Om du ska ha rättigheter som urfolk kan du inte vara en del av majoritetsbefolkningen, säger han.

– Annars finns det ingen anledning att ha samiska rättigheter. Det leder i förlängningen till assimilering, en utplåning av den samiska kulturen.

http://www.dn.se/val/nyval-2015/folk...oder-har-ratt/
Citera
2014-12-20, 03:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har inget emot samer, de kan få lattja med sina renar, sameting o sånt. Men när samer går ut själva i Expressen o säger att de inte kallar sig svenskar... Varför denna hatstorm mot Björn Söders uttalande om att samer inte är svenskar?

Det är så här PK:ismen fungerar. I andra sammanhang, då diskussionen inte gäller SD eller dylikt, har folk i regel inga problem att skilja mellan svenskar och andra folkgrupper. Inte ens att skilja mellan samer och svenskar.

Citat:
- Same, definitivt. Vi samer kallar oss inte svenskar utan just samer. Sen är det svårt att definiera vad skillnaden innebär, men den finns där. Ibland känner jag mig mer avslappnad i sammanhang där det bara finns andra samer, och det beror antagligen på att jag i ungdomen behövde förklara och försvara mig gentemot omvärlden.

http://www.expressen.se/gt/kultur/vi...inte-svenskar/

Men så fort SD är med i bilden, så ändrar man på verklighetsbeskrivningen. Då gäller andra regler. Då plötsligt är alla svenskar.

Vi kan exempelvis citera den berömda Mona Sahlin, i ett sammanhang då SD inte var politiskt relevanta:

Citat:
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."

Tidningen Euroturk 2002.

http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin
Citera
2014-12-20, 06:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad samer bryr sig ska man inte tycka ett skit. De är typ det mest rasistiska folk som finns. De kräver blodprov för att bevisa att du viss procent same för att kunna rösta i deras val och de har näsan att anklaga en svensk för rasism? De vill banne mig inte bli kallade svenskar! (förutom när det handlar om att få bidrag...).
Citera
2014-12-20, 06:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Tänk om vi skulle kräva blodprov för att visa att du har minst säg 75% svenska gener i ditt blod för att kunna rösta i riksdagsvalet? Det skulle tror bli ett ganska stort ramaskri om detta skulle bli sanning. Men hos samerna är det redan sanning och ändå bryr sig folk om sådana här skitsaker om att de skulle vara offer...
Citera
2014-12-20, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det är samernas egna val som representeras här.
Dom är inte svenskar som vi andra. Dom var här före. "hur fel det nu är, många tvistar om det.".
Bara rättigheter ska dom ha, inga skyldigheter, som ursprungsbefolkning.

Samerna har funnits i Sverige i ca 3000 år.
Norrland var befolkat av germaner innan dess.
Men definitionerna för ursprungsbefolkning är stipulerade så att de räknas som ursprungsbefolkning. Vilket jag inte har något emot. Dock är det viktigt att känna till att de inte alls var först.

Ska man vara riktigt petig så är skåningarna också en ursprungsbefolkning som borde åtnjuta alla de rättigheter det innebär.
Citera
2014-12-20, 12:16
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad samer bryr sig ska man inte tycka ett skit. De är typ det mest rasistiska folk som finns. De kräver blodprov för att bevisa att du viss procent same för att kunna rösta i deras val och de har näsan att anklaga en svensk för rasism? De vill banne mig inte bli kallade svenskar! (förutom när det handlar om att få bidrag...).

Det stämmer inte! Vem som är same regleras av vem som känner sig som same och språket.
Citera
2014-12-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det stämmer inte! Vem som är same regleras av vem som känner sig som same och språket.

Tänk dig samma kriterier för allmänna val i Sverige.
Känner dig som svensk och talar svenska hemma....

Förresten, vad kallar samerna oss andra, icke-samer som bor i Sverige?
Citera
2014-12-20, 18:25
Medlem
Klunkenfulings avatar
Citat:
Förresten, vad kallar samerna oss andra, icke-samer som bor i Sverige?

Svenskar, stor-svenskar, Svenne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in