2021-08-16, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Man hugger väl huvudet av någon, dock? Jag ser inte varför något annat skulle gälla händerna.

Det är, tyvärr, ett vedertaget uttryck med huvudet. Dock borde det heta att hugga av huvudet, inte hugga huvudet av. Det är ju huvudet som avhuggs. Att föra den anomalin vidare till andra kroppsdelar blir bara...fånigt.
Citera
2021-08-16, 20:54
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är, tyvärr, ett vedertaget uttryck med huvudet. Dock borde det heta att hugga av huvudet, inte hugga huvudet av. Det är ju huvudet som avhuggs. Att föra den anomalin vidare till andra kroppsdelar blir bara...fånigt.
Man har ju två möjligheter. Man hugger av huvudet på någon, eller också så hugger man huvudet av någon. I min värld är dessa synonyma och håller samma stilnivå.
Citera
2021-08-16, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man har ju två möjligheter. Man hugger av huvudet på någon, eller också så hugger man huvudet av någon. I min värld är dessa synonyma och håller samma stilnivå.

...och hugger händerna av män håller enligt dig en god stilnivå? Det är enligt mig barnspråk i bästa fall.
Citera
2021-08-16, 21:47
Medlem
arcsins avatar
Citat:
...och hugger händerna av män håller enligt dig en god stilnivå? Det är enligt mig barnspråk i bästa fall.
Jag ser inte skillnaden mellan detta och hugga huvudena av män. Varför skulle kroppsdelen avgöra vilken partikel som används?
Citera
2021-08-16, 23:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag ser inte skillnaden mellan detta och hugga huvudena av män. Varför skulle kroppsdelen avgöra vilken partikel som används?

Under sökordet kapa i SAOB anges bland annat följande:

Kod:
Kapa halsenhuvudet (av ngn), halshugga (ngn

Kod:
(Fältskärenkapade armar och ben 

Kan förefalla som det finns viss skillnad i hur de olika kroppsdelarnas avlägsnade beskrivs.
Citera
2021-08-17, 20:16
Medlem
MaxWalters avatar
Läste denna tidningsrubrik. Flera MFF-spelare borta: ”Kommer bli en tuff utmaning”.

I artikeln står det: Jag tror ”att” det kommer bli en tuff utmaning, säger MFF-tränaren Jon Dahl Tomasson.

Det verkar som om ordet ”att” ibland anses vara onödigt.
Citera
2021-08-17, 20:24
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

Man har väl även en tredje möjlighet att med indirekt objekt hugga av någon huvudet.
Citera
2021-08-24, 10:29
Medlem
Dranghoffs avatar
Aftonbladet skriver: ”Östersunds ghananske mittback Samuel Mensiro var märkbart irriterad och känslosam efter matchen mot Kalmar FF.”

Det här vanartiga bruket av ”känslosam” är en ganska ryslig utveckling; förmodligen grundar det sig i felöversättningar av engelskans ”emotional” som med tiden fått sådant andligt fäste att det inte längre behövs en anglosaxisk förlaga för att det felaktiga bruket ska uppträda.

En skönare formulering vore att spelaren ”var märkbart irriterad och tagen”. ”Känslosam” betyder inte att vara upprörd eller skakad, utan att man har nära till känslorna. ”Hon var en känslosam person som ofta föll i gråt av de psalmverser hon sjöng.”
Citera
2021-08-24, 15:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Aftonbladet skriver: ”Östersunds ghananske mittback Samuel Mensiro var märkbart irriterad och känslosam efter matchen mot Kalmar FF.”

Det här vanartiga bruket av ”känslosam” är en ganska ryslig utveckling; förmodligen grundar det sig i felöversättningar av engelskans ”emotional” som med tiden fått sådant andligt fäste att det inte längre behövs en anglosaxisk förlaga för att det felaktiga bruket ska uppträda.

En skönare formulering vore att spelaren ”var märkbart irriterad och tagen”. ”Känslosam” betyder inte att vara upprörd eller skakad, utan att man har nära till känslorna. ”Hon var en känslosam person som ofta föll i gråt av de psalmverser hon sjöng.”

Det finns äldre exempel i SAOB på hur människor är känslosamma och SAOL anger gråtmild som en synonym.

Det jag har problem med är att sätta ihop irriterad och känslosam. Det förefaller väldigt motsägelsefullt. När jag läser om händelsen i sagda blaska så står det: Berg brast ut i gråt efter matchen – medan Mensiro var märkbart irriterad.

Var har du läst att Mensiro var »känslosam«?
Citera
2021-08-24, 15:47
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det finns äldre exempel i SAOB på hur människor är känslosamma och SAOL anger gråtmild som en synonym.

Det jag har problem med är att sätta ihop irriterad och känslosam. Det förefaller väldigt motsägelsefullt. När jag läser om händelsen i sagda blaska så står det: Berg brast ut i gråt efter matchen – medan Mensiro var märkbart irriterad.

Var har du läst att Mensiro var »känslosam«?
I Aftonbladet, eller Sportbladet som de kallar sin sportdel.
Citera
2021-08-24, 18:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
I Aftonbladet, eller Sportbladet som de kallar sin sportdel.

Ja, men länka till det.
Citera
2021-08-24, 22:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ja, men länka till det.

Man behöver inte alltid belasta sin argumentation med källor eller flika in fotnoter till stöd varje gång man påstår något.
Men här är artikeln:
https://www.aftonbladet.se/sportblad...ptenen-i-tarar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in