Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 17:44
  #121
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vem är i dagens DN (på 1:an och i artikellänk ovan) denne Ingeman & var hittas hens Land?
Det har kommit bort ett n på slutet bara. Bernhard Severin Ingemann var psalmdiktare och författare av historiska romaner under 1800-talets förra hälft, nog idag mest känd som upphovsman till psalmen Dejlig er jorden, och hans land var vårt grannland Danmark.

(Lite mer allvarligt är det knappast särskilt meningsfullt att gnälla över vad som med all sannolikhet bara var en tangenttryckning som inte tog.)
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2015-11-28 kl. 17:50.
Citera
2016-02-10, 21:12
  #122
Avstängd
Rubio supportrar - Wolfgang, Aftonbladet.


Vad ska man säga?.. Suck?
Citera
2016-04-19, 06:34
  #123
Medlem
JaneCs avatar
Expressens ledarskribent tror att "talträngd" betyder "tystlåten".

Citat:
Statsminister Stefan Löfven hade dock påfallande svårt att på presskonferensen motivera beslutet. Löfven upprepade bara sin talepunkt om "en samlad bedömning" och lämnade till slut podiet när han inte kunde svara på reportrarnas följdfrågor.

Men sin talträngdhet till trots har Löfven faktiskt rätt.
http://www.expressen.se/ledare/dreve...islamofobiskt/
Citera
2016-05-25, 21:44
  #124
Medlem
starke_adolfs avatar
Vad är det egentligen som ligger bakom den låga kvaliteten på språket i dagstidningarna? Är det journalisternas dåliga ordkunskap, har de blivit slarvigare eller är de bara sämre på att formulera sig? Har man tagit bort korrekturläsare?

Jag kan gå in på exempelvis DN:s hemsida och man har skrivit fel i rubriken på framsidan. Hur är det ens möjligt att vara så ouppmärksam innan man publicerar något? Jag förstår att tidningar har stark ekonomisk press på sig, då det är så få som betalar för att läsa. Dessutom tror jag att många människor förväntar sig extremt snabb återkoppling på något som hänt, vilket gör att det kanske inte finns så mycket tid för att skriva. Men... finns det ingen stolthet i att göra något ordentligt och låta det ta några sekunder till istället för att blaja ut någonting som är fel och som sänker helhetsintrycket enormt? Läsarantalet för ens tidning borde väl öka om man alltid såg till att ha välskrivna texter, eller är det ingen som bryr sig?
Citera
2016-05-27, 16:45
  #125
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmun
För två dagar sen var det någon journalist som drabbats av hjärninfarkt...

Allt emot principerna om att ha ett gemensamt språkbruk som vi alla kan förstå...

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle22886006.ab

Här kan du läsa på i ämnet "hjärninfarkt".https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärninfarkt
Citera
2016-05-28, 17:09
  #126
Avstängd
Ganska ofta när man skriver till journalister är dom förvånandsvärt tillmötesgående. Är man seriös i tonen så får man man oftast ett seriöst svar. Vad än det må gälla.

Det kan vara en ide för er hatretoriker att kanske inleda er problemformulering med en mjuk stämma!

Just retorik är något som saknas inom den svenska skolan. Att berätta om sin pappas jobb exempelvis, gör man tidigt inom det amerikanska skolsystemet. Eller att ta med en "grej! och berätta om den framför klassen.

Vi har inte den traditionen här i Europa. Varför många av oss blir panikslagna när vi ska ställa oss upp och säga nåt inför stor publik.

Det är verkligen synd. Amerikanarna är oerhört mycket bättre på det. Och det är som sagt inlärt redan från småskolan.
__________________
Senast redigerad av Matro 2016-05-28 kl. 17:25.
Citera
2016-05-28, 17:22
  #127
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matro
Ganska ofta när man skriver till journalister är dom förvånandsvärt tillmötesgående.

Det kan vara en ide för er hatretoriker att kanske inleda er problemformulering med en mjuk stämma!

Du menar att vi ska rätta journalisterna men på ett trevligt vis?

Antingen är det en medveten förslumning av språket och kulturen för att knäcka moralen eller så är det stora brister i språkkunskapen. Nu är det ju inte bara språket som i många fall är bristfällig utan innehållet också.

Oavsett vad, de lär inte kunna arbeta som journalister i ett framtida Sverige.
Citera
2016-05-28, 17:38
  #128
Avstängd
Om du kan beslå journalister med osanning så är det i din fulla rätt att vara hur otrevlig som helst!

Det händer inte så ofta, Man stör sig på rubriksättningen eller att gängvåldtäkt betyder grupp av svartskaller. Jag vet exakt vad du menar och vad du liksom jag retar oss på!

Men just rubriksättningen råder inte de skrivande journalisterna på. I går läste jag om någon TV4-profil som drabbats av HJÄRNINFARKT"

Här i Sverige kallas det för stroke, eller hjärnblödning... T.T. hade snott det direkt från finländska YLE, där HJÄRNINFARKT finland, är ett legetimt begrepp, men som här i landet är helt okänt.

Jag som språknörd var ju tvungen att googla lite. och inse att dom tog 30 sekunder av mitt liv... Nåväl... det kan jag ta.. kanske...

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du menar att vi ska rätta journalisterna men på ett trevligt vis?

Antingen är det en medveten förslumning av språket och kulturen för att knäcka moralen eller så är det stora brister i språkkunskapen. Nu är det ju inte bara språket som i många fall är bristfällig utan innehållet också.

Oavsett vad, de lär inte kunna arbeta som journalister i ett framtida Sverige.
__________________
Senast redigerad av Matro 2016-05-28 kl. 17:49.
Citera
2016-05-28, 17:44
  #129
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matro
Om du kan beslå journalister med osanning så är det i din fulla rätt att vara hur otrevlig som helst!

Det händer inte så ofta, Man stör sig på rubriksättningen eller att gängvåldtäkt betyder grupp av svartskaller. Jag vet exakt vad du menar och vad du liksom jag retar oss på!

Men just rubriksättningen råder inte de skrivande journalisterna på. I går läste jag om någon TV4-profil som drabbats av HJÄRNINFARKT"

Här i Sverige kallas det för stroke, eller hjärnblödning...


Jag läser inte längre så mycket svenska tidningar så problemet är numera litet för mig. Det var väl under en tioårsperiod jag märkte hur det bara blev sämre och sämre artiklar.

Stroke är väl en samlingsbegrepp på hjärnblödning och hjärninfarkt. Vid hjärnblödning så spricker ett blodkärl och vid hjärninfarkt blir det stopp i blodkärlet. Resultatet blir väl kanske detsamma. De delar av hjärnan efter blödningen/stoppet får inte sin blodförsörjning.
Citera
2016-07-16, 22:18
  #130
Medlem
Svenska språket i tidningen "Nyheter idag" (Chang Frick)

Jag gillar skribenten Chang Frick och hans tidning Nyheter Idag för jag tycker de tar en ärlig och Sverigevänlig position till nyheter, dock utan att bli "rasistisk".

Men jag har länge irriterat mig på att språket inte helt och hållet håller min standard. Jag är inte ens uppväxt i Sverige till stor del, och tycker inte att jag är så petig.
Vet inte vad Fricks bakgrund är men jag har för mig jag hörde honom prata skånska. Tror han är uppvuxen i Sverige om inte helsvensk.

Här är en artikel som jag tyckte var bra. Men jag stötte på minst fem språkfel, enligt mig.... Ser ni dem också? Är jag för petig? Jag menar han har inte direkt tillgång till korrekturläsare osv. Tror det rör sig om honom och kanske 3-4 andra som skriver i den där tidningen.

http://nyheteridag.se/allahu-akbar-e...n-gynna-putin/
Citera
2016-07-16, 22:37
  #131
Medlem
Språket är lätt och flytande och vida bättre än språket hos de svartklädda kvinniga "nyhetsankare" som TV visade för 3-4 år sedan innan jag slopade TV. De kunde ju inte ens uttlala orden. Syrien lät som Szzzrien t.ex.
Tycker Chang Frick kan sträcka på sig i den här frågan.
Citera
2016-10-20, 21:53
  #132
Avstängd
TB12Ps avatar
Det nya Journalist/reporter språket

Här behandlas journalister och reporters nya hittepå språk.Kom gjärna med förslag på flamsiga utryck.Man börjar fundera på om dom är normala i huvudet?
Ett exempel är tex "inringaren" som används istället för ex rapport/rapporter i nyhetsrapporteringar.Finns det några mer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback