Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-19, 19:18
  #25
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Det här är en synnerligen viktig rättegång! Om HR fastställer TR:s dom (vilket jag iofs inte tror man gör, tyvärr), så kommer domskälen i så fall att vara 'explosiv vara' när rektorns ärende så småningom skall avhandlas i Karlskrona TR.
Det är naturligtvis intressant om så sker men man bör nog vara försiktig med att dra alltför stora växlar på ett så speciellt fall. Dessutom torde en fällande dom i hovrätten överklagas till Högsta domstolen.
Citera
2015-01-19, 21:09
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är naturligtvis intressant om så sker men man bör nog vara försiktig med att dra alltför stora växlar på ett så speciellt fall. Dessutom torde en fällande dom i hovrätten överklagas till Högsta domstolen.

Jag håller med om att Krokom-fallet är speciellt och att en fastställande dom i HR antagligen kommer att skicka ärendet till HD. Kan inte vara trevligt för dessa chefer att gå med damoklessvärdet hängande över sig, men de slipper ju i alla fall att gå till jobbet. Man löste ut dem.
En bekant till mig arbetade tidigare på just det socialkontoret, men avled tyvärr förra året, så jag har idag inga möjligheter att få veta hur diskussionerna går på den arbetsplatsen.

På tal om diskussioner, så finns det en del intressanta kommentarer till artikeln om den fällande domen -publicerat 2014-02-19 i Dagens Juridik. Länk här:

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/...betsmiljobrott
Citera
2015-01-20, 09:07
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I fallet med Lars Pettersson i Krokom så var det om jag minns rätt så att det fanns signaler på att han skulle kunna komma att ta sitt liv som cheferna underlät att agera på. Här med rektorn fanns det kanske inte så starka signaler på hur dåligt han mådde och det kan väl påverka frågan om adekvat kausalitet.

(FB) Lars Persson tog sitt liv, mobbad av chefen (Vållande till annans död)

Eftersom rättegången mot cheferna i Krokom idag börjar i HR för Nedre Norrland kan det idag vara på sin plats att påminna om att socialsekreteraren hette Lars Persson och inget annat.

Även i ditt inlägg #15 använder du fel namn. Jag letar inte fel, men just idag kan jag inte hålla tand för tunga.
Citera
2015-01-21, 23:13
  #28
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Diskussioner om att man vill att lagstiftning ska se ut på något annat sätt än den gör i dag (och som inte rör lagtekniska synpunkter) är rättspolitik. Politik avhandlas i Politik - Inrikes.

/Mod
Citera
2015-02-10, 11:11
  #29
Avstängd
ÄNTLIGEN!!

Våldsam kritik från IVO mot Socialtjänsten i Karlskrona!

Tack för den!

Länk till SR P1:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6088713

Hoppas nu att denna kritik mot Socialtjänsten kommer även rektorn och hans familj till viss glädje och gagn. Den här kommunen, alltså Karlskrona -förtjänar tamejfan all den kritik den får!
Sagt upplysningsvis.
Citera
2015-04-14, 16:25
  #30
Medlem
Citat:
Förtalsutredning av Yaras rektor läggs ner

Citat:
Förundersökningen om grovt förtal av Yaras rektor Johan Johansson i Karlskrona läggs ner.
Det har vice chefsåklagare Ulrika Grenerfors i dag beslutat.
– Jag upplever att Johan mer eller mindre blev offentligt avrättad i massmedia utav sin arbetsgivare, har rektorns fru Karin tidigare sagt.

http://www.expressen.se/kvallsposten...tor-laggs-ner/
Citera
2015-04-15, 20:32
  #31
Medlem
Citat:
Frun till Yaras rektor besviken efter beslutet

Citat:
Johan Johansson stängdes av från sin tjänst efter att åttaåriga Yara mördats förra året. Vid kommunens presskonferens fick han skulden för att skolan inte gjort tillräckligt. Han hamnade i en djup depression och skadades svårt efter en självförvållad bilolycka.
Avstängningen visades var felaktig eftersom Johan följt alla riktlinjer, varit i kontakt med socialtjänsten och berättat om Yaras situation.

http://www.expressen.se/kvallsposten...fter-beslutet/
Citera
2015-05-05, 13:57
  #32
Medlem
När vi hör uttalande av åklagare som var ungefär så här: "...det går inte att bevisa att någon uppsåtligen gjort något olagligt...", då är det uppenbart för mig att det förekommit oegentligheter i organisationen. Kanske rent av olagligheter, men det går inte att leda i bevis så att åklagaren kan förvänta sig en fällande dom.
Om jag då sammanfattar vad jag läst och hört i media, så blir det så här:
* Förvaltningschefen har i intervju sagt att ansvaret för hur skola och socialförvaltning skall samarbete ligger på en sk kvalitetsstab.
* Om vi läser på kommunens hemsida så finns det en utsedd kvalitetschef inom förvaltningen. Det är rimligt att anta att denne lett arbetet inom kvalitetsstaben.
* Förvaltningschefen pekar ut rektorn som den som gjort fel, trots att det visar sig att han följt de instruktioner som förvaltningens kvalitetsstab utarbetat.
* Sedan kryper det fram att förvaltningen, efter att Yara dödats, ändrat reglerna för hur samarbetet mellan skola och socialförvaltning skall ske. Detta berättar man inte förrän en journalist påpekar det hela. Avsåg förvaltningen mörka de regler som var aktuella när Yara mördades?
Jag får känslan att kvatitetsstaben och kvalitetschefen borde granskas och att man undvikit detta både från kommunens och medias sida. Nu ryktas det dessutom om att kvalitetschefen skall pensioneras. Kommer någonsin de verkligt ansvariga att ta sitt ansvar?
Citera
2015-05-05, 15:28
  #33
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
* Förvaltningschefen pekar ut rektorn som den som gjort fel, trots att det visar sig att han följt de instruktioner som förvaltningens kvalitetsstab utarbetat.
Med risk för att låta tjatig - om rektorn inte fullgjort sin lagstadgade skyldighet enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen att genast anmäla till socialnämnden är det inte så värst intressant vad eventuella interna riktlinjer säger att han borde eller inte borde ha gjort. Skyldighet att följa lagen föreligger ändå.
Citera
2015-05-08, 17:07
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Med risk för att låta tjatig - om rektorn inte fullgjort sin lagstadgade skyldighet enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen att genast anmäla till socialnämnden är det inte så värst intressant vad eventuella interna riktlinjer säger att han borde eller inte borde ha gjort. Skyldighet att följa lagen föreligger ändå.
Socialtjänstlagen 14.1 innehåller inga formkrav. Däremot kan kommunens förvaltnings instruktioner om hur skolan skall anmäla misstanke om att ett barn far illa till socialförvaltningen ses som ett formkrav och den som följer dessa instruktioner kan därför anses ha uppfyllt lagens krav på anmälan till socialnämnden.
Därför anser jag att de som ansvarar på de nämnda instruktionerna bär ett stort ansvar för att flickan inte fick den hjälp hon behövde. Vidare anser jag att det var fegt och felaktigt att peka ut rektorn. Han följde de instruktioner som arbetsgivaren gett honom för att anmäla misstanke om att ett barn far illa.
Citera
2015-05-10, 14:12
  #35
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Socialtjänstlagen 14.1 innehåller inga formkrav. Däremot kan kommunens förvaltnings instruktioner om hur skolan skall anmäla misstanke om att ett barn far illa till socialförvaltningen ses som ett formkrav och den som följer dessa instruktioner kan därför anses ha uppfyllt lagens krav på anmälan till socialnämnden.
Jag vet inte vad rektorn har gjort eller inte gjort, men att det inte finns ett lagbundet formkrav för en lagstadgad skyldighet innebär inte att man kan svära sig fri genom att åberopa kommunala instruktioner om man har åsidosatt skyldigheten.
Citera
2015-05-22, 18:41
  #36
Medlem
Citat:
Familjen till mördade Yaras rektor begär att beslutet att lägga ned förundersökningen om förtal överprövas

http://unvis.it/www.expressen.se/kva...rprova-beslut/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback