Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-17, 23:10
  #1
Medlem
ThatJs avatar
Det har bekräftats av Sony Pictures att den kontroversiella filmen "The Interview" som föreställer den nordkoreanske ledaren Kim Jong-Un inte längre släpps. Detta enligt http://www.theverge.com/2014/12/17/7...aters-pull-out.

Det är alltså biografer och Sony själva som hotats av terrorattacker. Var det rätt gjort av Sony att vika sig för terrorgruppens krav?
__________________
Senast redigerad av ThatJ 2014-12-17 kl. 23:17.
Citera
2014-12-17, 23:12
  #2
Medlem
Abattoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatJ
Det har bekräftats av Sony Pictures att den kontroversiella filmen "The Interview" som föreställer den nordkoreanske ledaren Kim Jong-Un inte längre släpps. Detta enligt http://www.theverge.com/2014/12/17/7...aters-pull-out.

Det är alltså biografer och Sony själva som hotats av terrorattacker. Är det verkligen okej att terrorgruppen tillåts göra detta?


En terrorgrupp finns ju till för att terrorisera, så... ja, det är väl helt okej. Annars faller ju syftet med att ha en terrorgrupp. Meningslöst att vara terrorist och godkänna saker som strider mot ens t.ex religiösa uppfattning. Då kan man ju lika gärna bara hota med terror.
Citera
2014-12-17, 23:19
  #3
Medlem
Nej det är verkligen inte ok, en terrorgrupp ska följa lagar och regler
Citera
2014-12-17, 23:25
  #4
Medlem
ThatJs avatar
Haha, det var klantigt formulerat. Jag har omformulerat mig.
Citera
2014-12-17, 23:37
  #5
Medlem
Jag tycker hela den här cirkusen kring sony-hackandet och nu filmen är rejält skumt. Varför har egentligen folk fått för sig att det är Nordkorea som ligger bakom det? Och varför skulle Nordkorea utföra terrordåd i USA på grund av en film?

Själv tycker jag det verkar mycket troligare att det är den vanliga internetmaffian/hackar-subkulturen som är i farten igen.
Citera
2014-12-18, 01:52
  #6
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag tycker hela den här cirkusen kring sony-hackandet och nu filmen är rejält skumt. Varför har egentligen folk fått för sig att det är Nordkorea som ligger bakom det? Och varför skulle Nordkorea utföra terrordåd i USA på grund av en film?

Själv tycker jag det verkar mycket troligare att det är den vanliga internetmaffian/hackar-subkulturen som är i farten igen.

+1

Nordkorea ar ju inte direkt kanda for terrordad.
Sen gors det ju konstant narr av Nordkoreas ledare utan att nagon bryr sig, inte direkt som nar det galler en viss profet och hela mellanostern ballar ur for en serieteckning.
Citera
2014-12-18, 04:23
  #7
Medlem
Fishdickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag tycker hela den här cirkusen kring sony-hackandet och nu filmen är rejält skumt. Varför har egentligen folk fått för sig att det är Nordkorea som ligger bakom det? Och varför skulle Nordkorea utföra terrordåd i USA på grund av en film?

Själv tycker jag det verkar mycket troligare att det är den vanliga internetmaffian/hackar-subkulturen som är i farten igen.

Ja, det är så mycket som är oklart kring det här. Det kan lika gärna vara NSA eller nån om utför detta för att stödja kriget mot terrorn/nord korea, till att kanske skapa censur och copyright lagar pga detta.
Citera
2014-12-18, 16:26
  #8
Medlem
Zlapptazks avatar
Finns den att hitta online? Nu när Piratbukten gått torr.... :/
Citera
2014-12-18, 21:55
  #9
Medlem
Freixenets avatar
Nej, den lär nog inte dyka upp.
Dock kan man alltid kolla här: https://oldpiratebay.org/
Citera
2014-12-18, 22:01
  #10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag tycker hela den här cirkusen kring sony-hackandet och nu filmen är rejält skumt. Varför har egentligen folk fått för sig att det är Nordkorea som ligger bakom det? Och varför skulle Nordkorea utföra terrordåd i USA på grund av en film?

Själv tycker jag det verkar mycket troligare att det är den vanliga internetmaffian/hackar-subkulturen som är i farten igen.
Jag tycker också det här är skumt. Kan det vara marknadsföring? Skapa massor med hype och sedan släpper man filmen senare!?

Annars funderar jag på om det är geopolitiska faktorer som inverkar i beslutet att man drar tillbaka filmen. Sony är ju trots allt ett japanskt bolag. De kanske inte vill hetsa mot sin oberäkneliga granne alltför mycket.
Citera
2014-12-18, 22:53
  #11
Medlem
TheFrankMans avatar
Tror att (om man bortser från att man blev "bestulna" på 100 Tb data) det handlar om förhandlingarna mellan DPRK, och Japan om personer som DPRK kidnappade från Japan på 70-80 tal (?). Detta har kommit upp till förhandlingar i år, och jag tror inte att den Japanska regeringen vill att detta långa arbeta med att få klarhet i sina medborgares öde ska skjutas i sank på grund av en Seth Rogen film. Som jag förstår det är det en rätt stor fråga i Japan.
Citera
2014-12-19, 12:38
  #12
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Kommer den på Youtube eller nåt annat ställe man kan se den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback