2014-12-18, 02:01
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår mig inte riktigt på folk som påstår sig tjäna 500 k om året och samtidigt hävda att det är en bubbla.

Luktar troll?

Kan vara?
Annars handlar detta bara om ett parasitboende och då hos andra och som av sociala skäl och/ eller ekonomiska skäl(läs här vågar satsa sina pengar)har ett eget boende.
Finns ingen med denna uppgivna årsinkomsten "500 k om året" som behöver leva i kappsäck.
Och vilken situation TS här undrar om han skall ringa runt och delge olika bostadsbolag kan man ju fråga sig? "Situation Stockholm", kanske?
Citera
2014-12-18, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadmotherfucker
Göteborg, och nej jag byter ej stad. Hela mitt liv är här.

Du skojar med mig? Göteborg? Du tjänar 500 000 om året och vågar inte riskera en förlust på några hundra papp på en lägenhet. Du är ju bra jävla korkad iaf. Grattis till lönen. Du behöver väl inte köpa en lägenhet på Avenyn? Tjänar du 500 papp om året så antar jag att du har sparat till en egen insats också. Bara att köra på och köpa en lägenhet för strax över en mille i gamlestaden. Snabb kollektivtrafik in till stan på 10 minuter. Jag sålde iofs min 2a på 42kvm i Gamlestan för 1.65 mille men det var försäljningsrekord. Har inte sett att någon slagit det kvadratmeterpriset ännu i den stadsdelen.
Citera
2014-12-18, 07:22
Medlem
Du utnyttjar alltså din släkt och vänner, hatar ditt osäkra boende och tycker det är så pass jobbigt att du behöver skapa en tråd på flashback trots att du uppenbarligen har ekonomi nog att köpa en lägenhet och slippa alla problem?

Snacket om bubbla är du välkommen att återkomma med till mig om 10 år....
Citera
2014-12-18, 11:13
Medlem
Bigbadmotherfuckers avatar
Jag tror helt klart på en bubbla. Men det är inte vad denna tråden handlar om. När jag säger nästan 500000kr, så snackar vi brutto. Jag är kass på brf, vill kunna granska en förening och köpa mig något men med bristande kunskaper är risken för stor. Vill bo i hyresrätt tills det att jag har råd att köpa en villa.
Och snälla, lite konkreta tips?
MVH
Citera
2014-12-18, 11:19
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Jag tror helt klart på en bubbla. Men det är inte vad denna tråden handlar om. När jag säger nästan 500000kr, så snackar vi brutto. Jag är kass på brf, vill kunna granska en förening och köpa mig något men med bristande kunskaper är risken för stor. Vill bo i hyresrätt tills det att jag har råd att köpa en villa.
MVH
Vad är det som är fel på dig? Du bor hos en polare som väljer att hyra ut åt någon annan trots att du är bostadslös. Du får flytta mellan boenden hela tiden. Det måste väl finnas en anledning att du behandlas som en bostadspariah? Har det något samband med att ingen hyresvärd vill hyra ut åt dig, att du kanske inte blir godkänd av en brf? I så fall får du satsa på ett billigt hus i ytterområdena, hyra av en slumskummis eller köpa.
Citera
2014-12-18, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
MVH

Flytta in hos någon kompis och dela bostad, eller dela bostad med någon okänd på blocket?! Eller hyr dyrt i andra hand och flytta runt?

Du måste ju alltid beakta att det är dyrare att hyra än att köpa själv. Enda chansen du har att komma ner i kostnad är att dela bostad med någon.

Och varför skulle det vara en "bubbla"? Med din lön skulle du ju kunna amortera ned en bostadsrätt ganska snabbt. Och det finns ju andra som också har din lön? Tror du inte på din egen lön eller?
Citera
2014-12-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Söker du verkligen alla objekt som finns?

När jag sökte lägenhet på boplats för första gången tog det 1 vecka från det att jag började söka tills kontraktet var påskrivet med omgående inflyttning. Nu var det visserligen ett par år sen men ändå.

Samma för mig när jag fick mitt första kontrakt i Utby, allt gick på en månad. Nu har jag sökt som en galning i perioder, just nu söker jag det mesta. Biskop, Kortedala, Angered går bort men det verkar får bli så att jag ringer och hör mig för om lgh i Kortedala.

MVh
Citera
2014-12-18, 13:28
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Samma för mig när jag fick mitt första kontrakt i Utby, allt gick på en månad. Nu har jag sökt som en galning i perioder, just nu söker jag det mesta. Biskop, Kortedala, Angered går bort men det verkar får bli så att jag ringer och hör mig för om lgh i Kortedala.

MVh

Varför fick du ditt kontrakt i Utby uppsagt?

//Brute
Citera
2014-12-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Flytta in hos någon kompis och dela bostad, eller dela bostad med någon okänd på blocket?! Eller hyr dyrt i andra hand och flytta runt?

Du måste ju alltid beakta att det är dyrare att hyra än att köpa själv. Enda chansen du har att komma ner i kostnad är att dela bostad med någon.

Och varför skulle det vara en "bubbla"? Med din lön skulle du ju kunna amortera ned en bostadsrätt ganska snabbt. Och det finns ju andra som också har din lön? Tror du inte på din egen lön eller?

Tror på min egna lön. Men ser du utvecklingen mellan reallöneökningar och ökningen i bostadspriserna så kan man dra slutsatsen att det är överbelånande det handlar om. Men snälla, nog om detta. Finns andra trådar att snacka bostadsbubbla.

Och nej, jag är ingen skummis. Det finns bara inga lägenheter att få tag på. Ska ringa runt under dagen och kolla.

MVH
Citera
2014-12-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Varför fick du ditt kontrakt i Utby uppsagt?

//Brute

Hyran var för hög. Hade inte vid det tillfället lönen jag har idag. Så vi sa upp lägenheten gemensamt. Kompisen jag bor hos nu är en 4:a i Annedal på 12000kr i månaden. Annars hade jag självklart tagit den.

MVH
Citera
2014-12-18, 13:52
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Hyran var för hög. Hade inte vid det tillfället lönen jag har idag. Så vi sa upp lägenheten gemensamt. Kompisen jag bor hos nu är en 4:a i Annedal på 12000kr i månaden. Annars hade jag självklart tagit den.

MVH

Ja men då så. Då lär du inte ha några problem att bli godkänd som medlem i valfri BRF.
Köp.

//Brute
Citera
2014-12-18, 18:35
Medlem
Testa att ringa byggnadsbolaget 031-704 17 00 de brukar kunna hjälpa till, dock har dom mest lägenheter i Östra Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in